|
کدخبر: 105928 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس مسکن مطرح شد:

تاثیر کاهش سود بانکی بر بازار مسکن

مهدی سلطان محمدی: بین قیمت مسکن و نرخ بهره بانکی یک رابطه مشخص و شناخته‌شده وجود دارد. وقتی نرخ بهره کاهش پیدا می‌کند نرخ مسکن افزایش می‌یابد. این افزایش در مورد نرخ سهام و ارزهای خارجی و نیز قیمت‌ فلزات قیمتی هم نتیجه مشابهی دارد.

راه و مسکن تاثیر کاهش سود بانکی بر بازار مسکن

چه ارتباطی بین مقدار سود بانکی و رونق و رکود بازار مسکن وجود دارد؟ گفته می‌شود که کاهش سود بانکی از جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن کم می‌کند و باعث رونق بازارهای دیگری مثل بازار سرمایه می‌شود. موضوع مهم دیگر به تاثیرگذاری سیاست اخذ مالیات از خانه‌ها و واحدهای خالی مربوط می‌شود. برای بررسی بیشتر و عمیق‌تر این دو موضوع با یکی از کارشناسان شناخته‌شده بازار مسکن به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

مهدی-سلطان-محمدی

ضرر ۱۰ تا ۱۵ درصدی سپرده بانکی

مهدی سلطان محمدی اظهار داشت: «سود اسمی بانکی کاهش یافته است. علاوه بر این بیشتر بانک‌ها در عمل، با نرخ حدود ۱۵ درصد، سود سالانه می‌دهند. نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت هم از ۱۲ به حدود ۸ درصد کاهش یافته است. واقعیت دیگر آن است که سود تعادلی واقعی برای اوراق بدون ریسک (اوراق خزانه) کاهش یافته است. به‌عبارت‌دیگر سود این اوراق در مقایسه با سال گذشته از ۱۹ تا ۲۳ درصد به ۱۵ تا ۱۶ درصد کاهش یافته است. هم‌زمان، نرخ تورم بالایی را تجربه می‌کنیم. معنای کلی این متغیرها آن است که نگهداری وجوه در بانک‌ها یا سرمایه‌گذاری آن در اوراق خزانه با زیان سالانه (بین ۱۰ تا ۱۵ ) همراه است. زیان ۱۰ تا ۱۵ درصدی به آن معناست که فرد سرمایه خود را به‌سوی بازارهایی سوق می‌دهد که حداقل بتواند سرمایه خود را در برابر تورم محافظت کند. بنابراین اقبال برای دارایی‌های دیگر افزایش می‌یابد».

سازوکار تاثیرگذاری کاهش بود بانکی

دکتر سلطان‌محمدی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «بین قیمت مسکن و نرخ بهره بانکی یک رابطه مشخص و شناخته‌شده وجود دارد. وقتی نرخ بهره کاهش پیدا می‌کند نرخ مسکن افزایش می‌یابد. در این شرایط تمایل به افزایش نرخ مسکن وجود دارد. این افزایش در مورد نرخ سهام و ارزهای خارجی و نیز قیمت‌ فلزات قیمتی هم نتیجه مشابهی دارد. وقتی نرخ سود بدون ریسک پائین می‌آید نرخ سود موردانتظار خریدار کاهش می‌یابد بنابراین نسبت P به E  (نسبت قیمت به درآمد) افزایش پیدا می‌کند. البته پای عوامل دیگری در بین است اما با تکیه بر این عامل یعنی کاهش نرخ بهره بانکی می‌توان بخشی از  افزایش نرخ بازار مسکن، سهام و حتی ارز و فلزات گرانبها را توضیح داد».

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها