|
کدخبر: 159177

آخرین آمار از فروش اوراق بدهی (۱۹ اسفند) + نمودار

آخرین تلاش‌های دولت برای تامین مالی از طریق فروش اوراق بدهی چندان موافقیت آمیز نبوده است.

بورس آخرین آمار از فروش اوراق بدهی (۱۹ اسفند) + نمودار

دولت در آخرین حراج‌های سال اوراق بدهی تلاش دارد با ارائه انواع اوراق بدهی سرمایه‌گذاران را جذب کرده تا حداکثر تامین مالی خود را از این بازار در روزهای پایان سال یعنی روزهایی که دولت با هزینه‌های بسیاری مواجه است، انجام دهد.

از این رو برای چهل و یکمین مرحله حراج اوراق بدهی که این هفته برگزار شد، ۲۱ هزار میلیارد تومان انواع اوراق(مرابحه عام، کوپن‌دار و با تواتر پرداخت سود شش‌ماهه) به بازار بین بانکی و بورس عرضه شد، اما در مجموع تنها ۱.۰۹ هزار میلیارد تومان از این اوراق به فروش رسیده است. بر این اساس تنها ۵درصد از برنامه این هفته دولت برای تامین مالی از طریق فروش اوراق بدهی محقق شده است.

اوراق+بدهی+نمودار

بر اساس گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، طی برگزاری چهل و یکمین مرحله از حراج اوراق بدهی تنها یک بانک سفارش‌ خود را به ارزش ۰.۵۹ هزار میلیارد تومان (همت) در سامانه‌ بازار بین‌بانکی ثبت کرد. وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز ضمن پذیرش این درخواست با فروش ۰.۵۹هزار میلیارد تومان اوراق اراد۷۷ با نرخ بازده تا سررسید ۱۹.۷۴ درصد موافقت کرد.

شرایط در بازار سرمایه نیز چندان بر وفق مراد نبوده است، در مجموع ۰.۵ همت اوراق با متوسط نرخ بازده تا سررسید ۲۱.۲ درصد در بورس اوراق بدهی به فروش رسیده که افت محسوسی را نسبت به هفته‌های پیش نشان می‌دهد. این مقدار فروش در بورس کمترین مقدار از هفته پایانی دی ماه است.

کسادی فروش اوراق بدهی در حالی رقم می‌خورد که دولت در این فصل از سال به دلیل مسائلی چون پرداخت عیدی و حقوق کارمندان، تسویه حساب با پیمانکاران و... با هزینه‌های بالایی مواجه می‌شود.

از این رو تلاش دارد با عرضه انواع اوراق بدهی بیشترین تامین مالی‌های سال خود را از طریق فروش این اوراق انجام دهد.

عدم موفقیت در فروش اوراق در حالی که به دلیل تحریم‌ ها منابع درآمدی محدود است، موجب شده دولت برای پوشش هزینه‌های خود فشار بیشتری را به سیستم بانکی تحمیل می‌کند.

این موضوع را در آمار بانک مرکزی از عملیات بازار باز می‌توان تشخیص داد. این آمار نشان می‌دهد که بانک‌ ها در هفته‌های اخیر با شدت بیشتری از بانک مرکزی تقاضای نقدینگی دارند.

به طوریکه تنها در ۲۰ روز ابتدای اسفند بانک مرکزی ۴ مرتبه عملیات بازار باز را اجرا کرده و از این طریق نزدیک به ۵۷ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها نقدینگی تزریق کرده است. در بهمن ماه نیز بیش از ۶۰ همت به بانک‌ها نقدینگی تزریق شده است. هرچند که بخش اعظم این اعتبارگیری‌ها کوتاه‌مدت بوده و در عرض چند هفته تسویه می‌شود، اما گویای روزهای پرفشار سیستم بانکی کشور است.

توالی این وقایع چرایی عدم استقبال بانک‌ها از خرید اوراق بدهی، رشد نقدینگی و پایه پولی به دنبال آن تورم در هفته‌های پایانی سال را تشریح می‌کند.

 

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها