|
کدخبر: 115831

اختلافات بر سر دارا دوم پالایشی ها برطرف شد؟

سر و صدای ناهماهنگی‌های دو وزارتخانه نفت و اقتصاد که بر سر عرضه سهام پالایشی‌ها و تشکیل صندوق دارا دوم بلند شده بود و بمب خبری این روزها بود، دیروز پس از توییت زنگنه تا حدی برطرف شد و وزیر اقتصاد نیز از عرضه این صندوق در هفته اول شهریور سال جاری خبر داد.

بورس اختلافات بر سر دارا دوم پالایشی ها برطرف شد؟

اختلافات بر سر نحوه عرضه این سهام که از صبح دوشنبه علنی شده بود به ریزش سنگین بورس طی دو روز اخیر و بازگشت شاخص کل به زیر ۲ میلیون واحد منجر شده بود. وزیر نفت و اقتصاد: دارادوم عرضه می‌شود.

در اثر شوک خبر لغو عرضه دارادوم پالایشی، دیروز هم بازار سرمایه سراسر صف فروش بود به نحوی که شاخص کل دیروز با عقبگرد ۶۵ هزار واحدی به زیر ۲ میلیون واحد سقوط کرد. همه نمادهای بزرگ و بسیاری از نمادهای کوچک بازار دیروز صف فروش بودند. با این حال از عصر دیروز و بعد از اتمام زمان معاملات اخباری مبنی بر حل اختلافات و عرضه دارادوم در موعد مقرر منتشر شد.

وزیر اقتصاد در این خصوص گفت: با رفع ناهماهنگی‌ها برای عرضه صندوق پالایشی موسوم به دارا دوم، این صندوق هفته اول شهریورماه به همه آحاد ایرانی تا سقف ۵ میلیون تومان ارائه می‌شود. دژپسند توضیح داد: در راستای تکلیف قانون بودجه مبنی بر واگذاری سهام دولت در شرکت‌ها قرار شد صندوق دارا دوم مرکب از باقی مانده سهام دولت در ۴ پالایشگاه به آحاد مردم و تا سقف ۵ میلیون تومان و با تخفیف ۳۰ درصدی برای همه دارندگان کارت ملی از طریق بورس و بانک‌ها ارائه شود. دیروز وزیر نفت هم گفت: با ارائه پالایشگاه‌ها در بورس مخالف نیستیم بلکه موافقیم.

اول گفتند در قالب ETF واگذار شود و بعد گفتند بلوکی می‌خواهیم عرضه کنیم. وقتی قرار باشد بلوکی عرضه شود دیگر به صورت ETF نمی‌شود عرضه کرد. ولی به هر طریقی بخواهند عرضه کنند ما با آنها همکاری می‌کنیم. علت مشکلات چه بود؟ در حالی که ناهماهنگی دو وزارتخانه و اختلافات آنها در روز دوشنبه عیان شده بود و این موضوع منجر به ریزش سنگین بورس طی دو روز شد، وزیر نفت در اظهاراتی عجیب درباره این اختلافات گفت: اختلاف بین وزارت نفت با وزارت اقتصاد در این باره را عده‌ای بیکار بال و پر می‌دهند!!

دیروز وزیر اقتصاد هم سعی کرد اختلافات را به سطوح اجرایی تقلیل دهد و گفت: «با وجود هماهنگی بین وزرا در مرحله اجرا ناهماهنگی ایجاد شده بود». گفتنی است تعلل چند ماهه وزارت نفت در انجام فرآیند قانونی تشکیل دارادوم منجر به تصمیم جدید وزارت اقتصاد برای عرضه بلوکی سهام ۴ پالایشگاه شده بود. در این شرایط وزیر نفت و شرکت پالایش و پخش بدون اشاره به تعلل چندماهه می‌گویند که تصمیم اخیر وزارت اقتصاد مبنی بر عرضه بلوکی بوده بنابراین تشکیل EtF لازم نبوده است! و اختلافات را هم به گردن عده‌ای بیکار می‌اندازند!

گفتنی است طی دو روز اخیر اعتراضات مردمی شدیدی نسبت به این ناهماهنگی‌ها از سوی اهالی بازار سرمایه مطرح شد و در برخی کمپین‌ها نیز خواستار استیضاح دو وزیر شده بودند. اعتراض جهانگیری این اختلافات حتی صدای معاون اول رئیس‌جمهوری را هم در آورد. جهانگیری در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به وضعیت بازار بورس نوشت: «‌‎اعتماد مردم سرمایه دولت است که تحت هیچ شرایطی نباید آسیب ببیند. اعضای دولت باید به قول هایی که به مردم می‌دهند، عمل کنند. نباید برخی اختلاف نظرهای جزئی درون دولت برای زندگی مردم و روند جاری اقتصاد کشور مشکل ایجاد کند.» دارادوم به شهریورماه می‌رسد؟ گفتنی است با وجود آن که صبح دیروز وزیر نفت از آمادگی برای ایجاد ETF خبر داد و وزیر اقتصاد هم بعد ازظهر موعد عرضه را هفته اول شهریور دانست، اما سازمان خصوصی‌سازی صبح دیروز (قبل از اظهارات وزیر اقتصاد) با رد آمادگی وزارت نفت اعلام کرد که دارا دوم در شهریور ماه عرضه نمی‌شود. وی با اعلام این که عرضه دارا دوم در شهریور ماه انجام نمی‌شود، افزود: وقتی شرکت ثبت نشده است چطور باید در شهریور ماه عرضه شود؟ دستگاه تخصصی در عرضه دارا دوم وزارت نفت است و این وزارتخانه باید برود ابتدا شرکت ETF را ثبت و سپس اعلام پذیره‌نویسی کند، وقتی پذیره‌نویسی آن در بورس انجام شد سهام آن منتقل می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد با وجود اظهارات وزرای نفت و اقتصاد، باز هم باید منتظر مشکلات و تغییراتی در زمان عرضه باشیم.

منبع: دنیای معدن

ارسال نظر