|
کدخبر: 110443

برق این مشترکان رایگان می‌شود

سخنگوی صنعت برق گفت: مشترکانی که نسبت به دوره مشابه سال گذشته انرژی برق کمتری مصرف کنند، پاداش می‌گیرند اما برق کم مصرف‌ترین‌ها، رایگان خواهد بود

انرژی برق این مشترکان رایگان می‌شود

مصطفی رجبی مشهدی افزود: درحال‌حاضر، ۸۵ درصد مشترکان درحد متعارف، برق مصرف می‌کنند.

 وی با تشریح طرح‌های حمایتی و تشویقی دولت برای کاهش مصرف برق افزود: مشترکانی که در گروه «خوش مصرف‌ها» قرار داشته و نسبت به دوره مشابه سال قبل انرژی برق کمتری استفاده کرده‌اند پاداش خوش مصرفی دریافت خواهند کرد.

سخنگوی صنعت برق یادآور شد: متناسب با تعرفه هر منطقه، میزان مصرف مشترکان محاسبه شده و براساس آن پاداش لحاظ می‌شود که میزان آن در قبض برق به عنوان «خوش مصرفی» اعلام خواهد شد.

رجبی مشهدی در باره کم‌مصرف‌ترین‌ها گفت: مشترکانی که ۲۰۰ کیلو وات مصرف می‌کنند اگر این مصرف را به ۱۰۰ کیلووات کاهش دهند، از برق رایگان بهره‌مند می‌شوند.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر، سال گذشته از ۲۹ میلیون مشترک برق در کشور، ۲۴ میلیون نفر جزو مشترکانی بودند که مصرف متعارف داشتند و ۳۰ درصد آنها یعنی هشت میلیون مشترک، مشمول پاداش خوش‌مصرفی شدند.

سخنگوی صنعت برق افزود: پارسال ۱۰۶ میلیارد تومان به مشترکان یادشده پاداش داده شد و امسال نیز همین شیوه دنبال می‌شود.

 هفت درصد برای مشترکان متعارف و ۱۶درصد برای پر مصرف‌ها اعمال خواهد شد.

وی همچنین از وجود پنج میلیون مشترک پرمصرف در کشور خبر داد و اظهارکرد: تعرفه پرمصرف‌ها امسال ۲۳ درصد افزایش یافته است و دو درصد از آنها نیز قیمت واقعی و تمام شده برق را می‌پردازند، زیرا مصرف بیش از حد دارند.

جریمه‌های پلکانی برای پر مصرف‌ها

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر درباره افزایش تعرفه‌ها هم گفت: پارسال هیات وزیران یک تعرفه‌ای را برای نخستین بار مصوب کرد که با تعرفه سال‌های پیشتر دو تفاوت عمده داشت.

سخنگوی صنعت برق، نقش بازدارندگی را یکی از تفاوت‌های این تعرفه برشمرد و خاطرنشان ساخت: همواره یک تعرفه پلکانی برای پرمصرف‌ها لحاظ می‌شد که براساس آن اگر افزایش مصرف داشته باشند، به ازای هر ۱۰۰ کیلو واتی که از الگوی مصرف بیشتر شود، قیمت برق دو برابر می‌شود.

رجبی مشهدی ادامه داد: بر این اساس همواره به این مشترکان توصیه می‌شد که اگر یک پله مصرف را کم‌تر کنند قیمت برق آنها نزدیک به ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت و این موضوع سال‌های سال ادامه داشت.

وی افزود: اما تعرفه سال ۹۸ که برای نخستین بار اجرا شد تفکیک تعرفه برای مشترکان کم مصرف و پرمصرف را در برداشت به این معنا که آن بخش از مردم که مصرف متعادل براساس الگوی از پیش طراحی شده مصرف دارند مشمول هفت درصد افزایش تعرفه‌ها شدند.

سخنگوی صنعت برق گفت: بخشی از مردم هم هستند که بیش از آن میزان متعارف، مصرف می‌کنند ولی نمی‌توان قیمت واقعی برق را از آنها دریافت کرد. براین اساس این مشترکان مشمول ۱۶ درصد تعرفه بیشتر به همراه ۷ درصد افزایش برای مصرف‌کنندگان متعارف یا همان اکثریت جامعه می‌شوند.

 معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر به تحلیل رفتاری عملکرد این تعرفه ۲۳ درصدی در سال گذشته پرداخت و گفت: تحلیل‌ها نشان داد ۸۵ درصد مردم درحد متعارف، برق مصرف می‌کنند و فقط ۱۵ درصد از مشترکان هستند که مشمول ۲۳ درصد افزایش پر مصرفی می‌شوند.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تشویق مشترکان به کاهش مصرف افزود: مشترکان پر مصرف با به‌کارگیری چند راهکار ساده که خیلی هم سخت گیرانه نیست می‌توانند مصرف خود را به الگوی مصرف برسانند.

رجبی مشهدی ادامه داد: امسال با اعمال این شیوه‌های ساده انتظار می‌رود ۹۰ درصد مشترکان مصرف منطبق با الگوی مصرف داشته باشند که تحقق آن وجه بازدارندگی تعرفه‌ها را نمایان خواهدساخت.

تابستان امسال خاموشی نداشتیم

سخنگوی صنعت برق در باره هشدارها مبنی بر خطر کمبود برق گفت: تفاوت تابستان امسال با سال‌های قبل در بیماری کرونا است؛ زیرا آنهایی که در مراکز درمانی و منازل مستقرند نباید با قطعی برق روبه‌رو نشوند.

وی افزود: خوشبختانه تاکنون از این جهت خاموشی نداشته‌ایم و برق مورد نیاز مردم تامین شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر با اشاره به نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید خاطرنشان ساخت: تحقق این امر در نگاه اول با توجه به مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد و تحریم‌های ظالمانه شاید ممکن به نظر نمی‌رسید اما اکنون در بخش صنعتی ۱۰.۶ درصد رشد مصرف برق محقق شده است.

وی افزود: رشد ایجاد شده برای صنایع بزرگ است که عدد بزرگ و کم سابقه به شمار می‌رود و این نشان دهنده آن است که علاوه براینکه رونق داخلی وجود دارد امکان صادرات برخی محصولات آهنی، فولاد و سایر تجهیزات هم ایجاد شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر ادامه داد: در بخش کشاورزی نیز برخلاف تصور، رشد بیش از چهاردرصدی مصرف برق رخ داده است.

رجبی مشهدی گفت: اتفاق خوب این است که در بخش خانگی، مصرف برق نسبت به سال قبل کاهش داشته، به این معنا که مصرف از یک بخش غیر مولد به بخش مولد تغییر جهت داده است.

وی توضیح داد: کاهش در بخش خانگی به دلیل محاسبه دوره‌ای میزان مصرف، خیلی عدد کاملی در این زمان نیست و باید اجازه داد تابستان سپری شود و بعد تحلیل کرد و مقدار واقعی را به‌دست آورد.

سخنگوی صنعت برق به الکترونیکی شدن قبض برق اشاره کرد و گفت: انجام این کار ارتباط دوسویه با مشترکان را بیش از گذشته ممکن کرد و اکنون از طریق تلفن‌های همراه هر پیام و مطلبی را می‌توان به اطلاع مردم رساند.

برق برای استخراج‌کنندگان مجاز ارز دیجیتال تأمین می‌شود

معان برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر با اشاره به اقدام هایی که از سال گذشته در باره موضوع استخراج‌کنندگان ارز مجازی انجام شده است، گفت: امسال دو اقدام جدید در این بخش در دستورکار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه همواره گفته می‌شد وزارت نیرو مخالف فعالیت این بخش است افزود: هیات وزیران با صدور مصوبه‌ای قیمت را برای آنها مشخص کرد که براساس آن هشت ماه می‌توانند برق را با قیمت ۴۸۰ تومان استفاده کنند و در چهار ماه گرم سال نیز قیمت برای آنها ۱۹۳۰ تومان خواهد بود.

رجبی مشهدی گفت: در حدود ۳۰۰ ساعت که اوج مصرف است این فعالان، نباید از برق استفاده کنند تا امکان تامین برق برای همگان میسر شود.

وی از مراجعه تعدادی از استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی برای استفاده مجاز از برق خبر داد و خاطرنشان ساخت: تاکنون ۱۴ قرارداد عمده در این زمینه منعقد شده که حجمی بیش از ۳۰۰مگاوات دارند که اندازه مصرف سه مرکز استان است.

سخنگوی صنعت برق افزود: ۳۰۰ مگاوات برق به ماینرها اختصاص یافته و اگر بیشتر هم بخواهند باید به صورت قانونی مراجعه کرده و تقاضای برق بدهند تا تامین شود.

مصرف‌کنندگان غیرمجاز خسارت باید بدهند

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر ادامه داد: آن دسته از استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی که به صورت غیرمجاز از برق دارای یارانه استفاده کنند باید خسارت وارده به شبکه را پرداخت کنند و علاوه بر آن دستگاه‌های آنها جمع آوری شده و جریمه نیز می‌شوند.

وی در باره چگونگی شناسایی آنها گفت: پیشتر، روش شناسایی این بود که از کنتورها استفاده کرده و هرکدام مصرف بیشتری داشتند متوجه می‌شدیم. مثلا از طریق کنتور مشخص می‌شد که در یک سوله متروکه صنعتی برای استخراج ارز مجاز سوء استفاده می‌شود.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: امسال تلاش شد از مردم کمک گرفته شود و براین اساس حق کشف استخراج‌کنندگان غیر مجاز ارز مجازی تعیین شد.

رجبی مشهدی افزود: حق کشف تا سقف ۱۰ میلیون تومان برای هرکسی که معرفی کند تعیین شد و اطلاعات افرادی که شناسایی کنند محفوظ خواهد ماند.

وی از اختصاص سامانه‌ای برای این موضوع خبرداد و گفت: به این ترتیب مردم راحت تر می‌توانند نسبت به معرفی متخلفان اقدام کنند.

معاون برنامه‌ریزی و اموراقتصادی توانیر خاطرنشان ساخت: همزمان با اعلام این موضوع از سوی رسانه‌ها به طور محسوسی در برخی استان‌ها کاهش مصرف داشته‌ایم که ناشی از انتشار این خبر بود.

رجبی مشهدی در باره استفاده از هوش مصنوعی در بخش خانگی گفت: در بخش خانگی کنتورها مکانیکی هستند ضمن آنکه ۶۰ درصد کنتورهای دیجیتال به صورت دوره‌ای قرائت می‌شوند، لذا شناسایی، خیلی دقیق نیست.

وی گفت: اما برای مشترکان بزرگ که «دیماندی» هستند کنتور هوشمند نصب می‌شود که تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار کنتور هوشمند در کشور نصب شده است و می‌توان از راه دور آنها را قطع کرد.

سخنگوی صنعت برق از تلاش برای هوشمند‌سازی کنتورها در بخش خانگی خبرداد و گفت: از آنجا که این کار سرمایه‌گذاری زیادی می‌طلبد مردم هم باید در بخشی از هزینه‌ها مشارکت کنند، البته در این بخش اولویت با مشترکان پرمصرف است.

رجبی مشهدی در باره امکان ساخت داخل کنتورهای هوشمند، گفت: اکنون سه سازنده داخلی وجود دارد که می‌توانند دو تا سه میلیون کنتور را در سال تولید کنند.

نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسعه می‌یابند

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر درباره استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر برای تامین برق گفت: رشد مصرف برق در کشورمان سالانه پنج درصد است که برای تامین آن هم می‌توان سرمایه‌گذاری جدید کرد و هم از روش‌های مدیریت مصرف بهره گرفت.

رجبی مشهدی یکی از اولویت‌های صنعت برق را بخش انرژی‌های تجدیدپذیر برای برآورده کردن نیاز رشد مصرف دانست و افزود: تاکنون ۸۲۰ مگاوات از انرژی‌های تجدیدپذیر حاصل شده است.

وی ادامه داد: در طی فعالیت دولت تدبیر و امید از ۱۰۰ مگاوات به ۸۲۰ مگاوات رسیده‌ایم ضمن آنکه برنامه داریم تاپایان سال ۱۴۰۰ این مقدار را به ۱۷۰۰ مگاوات برسانیم یعنی ظرفیت فعلی به دو برابر برسد.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: اکنون خرید برق تضمینی از نیروگاه‌های برق تجدیدپذیر انجام شده و به قیمت خوب هم خریداری می‌شود به گونه‌ای که متوسط قیمت خرید برق از نیروگاه‌های تجدید پذیر حدود هزار و ۲۰۰ تومان است.

وی از تلاش برای استفاده از سوخت صرفه جویی شده از محل به کارگیری انرژی خورشیدی برای توسعه این نوع انرژی در کشور خبرداد و گفت: در صورت به نتیجه رسیدن این موضوع اطلاع رسانی رسمی خواهد شد و به این ترتیب می‌توان از محل سوخت صرفه جویی شده به سرمایه‌گذاران بخش انرژی‌های تجدید پذیر کمک کرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر در باره منابع لازم برای تحقق افزایش ۱۷۰۰ مگاوات تولید برق از محل انرژی‌های تجدید پذیر، گفت: بخشی از این منابع از محل عوارض برقی است که از مشترکان گرفته می‌شود.

سخنگوی صنعت برق روش دیگر برای توسعه تجدید پذیرها را اعمال ۲۰ درصد تولید برق دستگاه‌های اجرایی از محل انرژی تجدید پذیر عنوان کرد و گفت: براین اساس مقرر است دستگاه‌های اجرایی ۲۰ درصد برق مورد نیاز خود را از محل انرژی خورشیدی تامین کنند.

رجبی مشهدی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی که امکان لازم برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی را ندارند پول آن از آنها دریافت و به سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق داده می‌شود تا به دارندگان بزرگ نیروگاه‌های خورشیدی داده شود.

وی گفت: به این ترتیب کمک خواهد شد که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد.

سخنگوی صنعت برق گفت: تلاش شده در گام نخست، مشترکان پر مصرف به استفاده از انرژی خورشیدی تشویق شوند زیرا پنج میلیون مشترک پر مصرف وجود دارد که در قدم نخست می‌توان آنها را تشویق ترغیب و الزام کرد هرکدام یک کیلو وات روی بام خود داشته باشند، بدین طریق پنج هزار مگاوات تولید می‌شود.

رجبی مشهدی درباره این موضوع که آیا مشترکان با نصب تجهیزات خورشیدی از نیاز به استفاده از برق شبکه بی‌نیاز شوند؟ گفت: اینکه یک مشترک حتی مستقل از شبکه‌های برق شود خوب است،  اما به دلیل اینکه با رفتن آفتاب، تامین برق قطع می‌شود و باید باتری استفاده کرد که گران است، به همین دلیل توصیه می‌شود به جای استفاده از نیروگاه خورشیدی منفصل از شبکه از نیروگاه خورشیدی متصل به شبکه استفاده شود تا اگر مصرف قطع شد بتوان از برق شبکه استفاده کرد.

وی علت استفاده عمومی نشدن از انرژی خورشیدی را قیمت کم برق شبکه سراسری در مقابل قیمت زیاد تجهیزات انرژی خورشیدی دانست و گفت: قیمت برق اکنون ۸۰ تومان است در حالی که اگر بخواهد فقط نیروگاه خورشیدی استفاده کند خیلی به صرفه نیست.

رجبی مشهدی از تلاش برای تشویق مشترکان پر مصرف برای ایجاد نیروگاه خورشیدی پشت بامی خبرداد و گفت: دو درصد مشترکان پر مصرف که قیمت واقعی برق را می‌پردازند برایشان به صرفه است که از نیروگاه‌های خورشیدی پشت بامی استفاده کنند.

وی افزود: این مشترکان اگر یک نیروگاه خورشیدی یک یا دو کیلوواتی بگذارند می‌تواند هزینه‌های برق را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.

سخنگوی صنعت برق، قیمت هر یک کیلووات نصب تجهیزات انرژی خورشیدی را ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: قیمت مناسبی است که مردم می‌توانند از مزیت آن استفاده کنند.

منبع: ایرنا
  • احمدحسنی ارسالی در

    بنابه دستورامام برق ماهمیشه رایگان بوده ولی اداره برق اذیتمان میکنه میادکابلمون میره

ارسال نظر