|
کدخبر: 160340

بازار خرید و فروش خودرو راکد است!

خریدار چندانی در بازار نیست، اغلب کسانی که واقعا مشتری خودرو هستند، در بازار حضور دارند. این بخشی از صحبت‌های کاشانی نسب، نائب رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران است.

خودرو بازار خرید و فروش خودرو راکد است!

هشت روز از سال ۹۹ باقی مانده و برخلاف سال‌های قبل بازار خودرو در رکود عمیقی فرو رفته و خرید و فروش ها به کمترین میزان خود در مقایسه با سال‌های قبل رسیده است.

از نیمه آبان ماه و با کاهش نسبی نرخ ارز، بازار خودرو تحت تاثیر قرار گرفت و آسانسور قیمت‌ها که هر لحظه به قله نزدیک می شد از کار افتاد، تعداد مشتریان کاهشی محسوس را تجربه کرد و وارونه شدن انتظارات تورمی سبب شد بازار در حالی با رکود مواجه شود که قیمت‌ها نوسانی کاهشی را شاهد بود. هر چند میان ریزش قیمت‌ ها با انتظارات خریداران تطابق چندانی نداشت اما بسیاری از فعالان بازار می‌گویند با کمرنگ شدن تحریم‌ها حجم تولیدات افزایش می‌یابد و شرایط برای خرید خودرو تسهیل می‌شود.

ترس از کاهش بیشتر قیمت‌ها سبب شده است عرضه خودرو در هفته پایانی اسفند نه تنها در دنیای مجازی بلکه در محدوده‌های عرضه همیشگی خودرو در نقاط مختلف تهران، افزایش یابد. این سیگنال نشانی از کاهش بیشتر قیمت را می تواند در بر داشته باشد اما فعالان بازار خودرو شرطی را برای تحقق این پیش بینی لحاظ می‌کنند. اینکه کاهش قیمت در گرو ماندگاری شرایط در بازار ارز است و افزایش نرخ ار می تواند زمینه را برای رشد دوباره قیمت یا پیشگیری از کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار مهیا نماید.

در حالی که تنها یک هفته تا پایان سال باقی ۹۹ مانده، بازار خودرو روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارد و فعالان بازار می‌گویند اکنون به‌جز مشتریان واقعی کسی برای خرید به بازار مراجعه نمی‌کند. در این شرایط خودروسازان نیز عرضه را زیاد و حتی فروش قسطی را هم آغاز کرده‌اند. این اقدام می‌تواند سرآغازی برای تغییر مسیر بازار خودرو در ماه‌های آتی باشد.

با وجود ازدحام خودروهای عرضه شده در نقاط مختلف تهران، تقریبا کمتر معامله ای انجام می شود

گزارش های میدانی نشان می‌دهد حتی هوای بارانی جمعه ۲۲ اسفند نیز سبب نشده تا فروشندگان از عرضه خودرو دست بکشند بلکه در مرکز خرید و فروش خودرو در چیتگر تعداد فراوانی خودرو در سایت های مختلف این مرکز برای فروش عرضه شده است.

این شرایط در محدوده خیابان احسان در شرق تهران که معمولا جمعه‌ها میزبان فروشندگان خودروست نیز مشاهده می شود به طوری که افراد فراوانی خودروهای خود در این محدوده برای فروش گذاشته شده‌اند.برخی فعالان بازار معتقدند قیمت خودروها در فروردین و اردیبهشت کاهشی نسبی را تجربه می‌کند اما سعید موتمنی ، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران می‌گوید در سال ۱۴۰۰ بازار خودرو به ثبات خواهد رسید. معامله‌گران حرفه‌ای معتقدند با خروج سرمایه‌ گذاران از بازار روند افزایشی قیمت متوقف شده و افزایش تولید حباب را رد بازار خواهد شکست از این رو خرید تنها به قصد مصرف می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

این در حالی است که با وجود ازدحام خودروهای عرضه شده در نقاط مختلف تهران، تقریبا کمتر معامله ای انجام می شود و فقط معدود خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی دست به خرید می‌زنند.

بررسی طیف فروشندگان در بازار نشان می‌دهد از تعداد دلالان نیز در این محدوده‌ها به نسبت چشمگیری کاسته شده و مالکان خودروهای بعضا صفرکیلومتر خود برای فروش اقدام کرده‌اند.

نکته جالب توجه در این محدوده، عرضه خودروهای صفرکیلومتر سال های ۹۸ و ۹۹ است که با توجه به تحویل برخی خودروهای تولید ۱۴۰۰، ارزششان در روزهای آینده کمتر می شود و سود کمتری نصیب مالکان آنها خواهد شد. وفور این دست خودروها در بازار نشان از آن دارد که بخش عمده‌ای از خریداران نه با هدف استفاده از خودرو بلکه به قصد سرمایه‌گذاری نسبت به خرید آن اقدام کرده‌اند. نزدیک شدن به زمان عرضه و تحویل خودروهای مدل ۱۴۰۰ می تواند سبب ریزش قیمت خودروهای مدل ۹۸ و ۹۹ در بازار شود؛ البته هم اکنون پیش لرزه‌های این مساله در بازار قابل مشاهده است.

با توجه به رکود عمیق بازار خودرو، به نظر نمی‌رسد به زودی رونقی در این بازار اتفاق بیافتد و بر اساس شرایط موجود می‌توان پیش بینی کرد با توجه به افت مدل، اخذ مالیات از خودروهای میلیاردی،‌ وارد نشدن خودروهای خارجی، نوسانات نرخ ارز و … گشایشی در شرایط بازار ایجاد نخواهد شد.

به دین ترتیب انتظار می رود اگر اتفاق خاص سیاسی و اقتصادی رخ ندهد، رکود بازار خودرو حتی تا نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به طول انجامد. هرچند برگزاری انتخاب سال آینده ریاست جمهوری و همچنین شروع به کار دولت سیزدهم می‌تواند سرآغاز تکانه‌های قیمتی در بازار خودرو شود.

 

منبع: منیبان

ارسال نظر