|
کدخبر: 143755

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بورس مطرح شد:

پایانی بر هفته دو قطبی بورس

در جریان معاملات هفته گذشته نمادهای شاخص‌ساز با وجود رشد قیمت‌های جهانی با فشار عرضه همراه شدند ولی عملکرد شاخص هم‌وزن به مراتب بهتر بود؛ اما آیا در جریان معاملات این هفته شاخص‌سازان مورد توجه قرار می‌گیرند؟

بورس پایانی بر هفته دو قطبی بورس

روند معاملات هفته گذشت بازار سهام با تعادل همراه بود اما عملکرد شاخص هم‌وزن از شاخص کل به مراتب بهتر بود، برخی از کارشناسان در تحلیل‌های گوناگون اعتقاد درند که در جریان معاملات هفته جاری نمادهای شاخص‌ساز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. از طرفی برخی کارشناسان معتقدند در جریان معاملات هفته پیشرو نیز تک سهم‌ها و نمادهای کوچک رشد بیشتری خواهند داشت. در همین راستا ما در گسترش نیوز با یک کارشناس بورس به گفتگو پرداختیم و نظر وی را در این حوزه پرسیدیم، برای خواندن این گزارش با ما در گسترش نیوز همراه باشید:

مسعود میرزا باقری کارشناس بازار سهام در گفتگو با خبرنگار بورس گسترش نیوز درباره روند بازار بورس اظهار کرد: هفته گذشته بازار سهام دو قطبی شد. در سهام بزرگ اصرار برخرید حقوقی ها در قیمت‌های منفی بود و در سهام کوچک اصرار بر خرید حقیقی‌ها در قیمت‌های مثبت.

مسعود

وی ادامه داد: شاید ترس از عرضه‌های سهام عدالت و فروشنده‌های بزرگ در سهام بزرگ باعث احتیاط و ترس سهامداران حقیقی بود و ترجیح می‌دادند در سهام شرکت‌های کوچک که با اندکی فشار پول روند می‌گیرند سرمایه‌گذاری کنند.

نوسان در بازار ارز

میرزاباقری در ادامه بیان کرد: بازار ارز آرام بود و در کانال ۲۵۰۰۰ تومان نوسان می‌کرد، اما در بازارهای جهانی، کامودیتی ها بسیار جذاب پیگیری می‌شوند، چین در اوج‌گیری اقتصادی پسا کرونا است طوری که برای صادرات محصولات تولیدی دچار مشکل کمبود کانتینر شده و طبیعتاً به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کامودیتی در دنیا هر وقت حال اقتصاد چین خوب باشد قیمت کامودیتی ها بالا می‌رود. بحران روابط بین چین و استرالیا هم باعث شده تا زغال‌سنگ به‌عنوان یک منبع مهم انرژی و ماده اولیه‌ فولادسازان و واحدهای تولید متانول با کمبود مواجه شده و روی قیمت محصولات تأثیرگذار باشد طوری که قیمت متانول به بالای ۳۰۰ دلار در هفته گذشته رسید، فولاد هم چه به‌صورت بیلت و اسلب و یا ورق تحت تأثیر این وقایع به رکوردهای کم‌سابقه رسید.

وی خاطرنشان کرد: در انتهای هفته با شروع اولین هفته زمستان، گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها منتشر شد. گزارشات بسیار خوبی بود طوری که شرکت‌های بزرگ جهش فروش بسیار عالی در سه‌ماهه پاییز ثبت کردند و اهالی بازار منتظرند تا با این گزارش‌های ماهانه شاهد سلسله گزارشات سه ماهه عالی از شرکت‌های کامودیتی باشند. احتمالاً پس از رسیدن گزارشات سه ماهه بازار از زیر فشار p/e بالا در چند ماهه گذشته خارج شود و تا حدودی به لطف ثبات نرخ ارز و جهش قیمت کامودیتی ها شاهد نسبت قیمت به درآمد خوب در کلیت بازار باشیم.

فلزات اساسی و معدنی‌ها درگیر شیوه‌نامه وزارت صمت

این کارشناس افزود: اما در بین صنایع مختلف که بیشترین بهره را از جهش قیمت‌های جهانی بردند در بازار ایران چند گروه فلزات اساسی/ معدنی‌ها/ گروه فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی‌ها از افزایش نرخ‌های جهانی متأثر می‌شوند که این مهم به‌صورت افزایش قیمت سهام در نمادهای شرکت‌ها پدیدار شده بطوریکه خیلی از سهام حتی از سقف‌های مردادماه هم گذشته‌اند.

فلزات اساسی و معدنی‌ها در بخش زنجیره‌ فولاد همچنان با شیوه‌نامه وزارت صمت و مجلس درگیر است معمولاً شرکت‌های سرمایه‌گذاری در صف خریدها عرضه‌های شدیدی دارند.

میرزا باقری در پایان اظهار کرد: در گروه فرآورده‌های نفتی نمادهای پالایشی با توجه به ETF پالایش یکم درماه های بهار و تابستان دچار یک حباب بزرگ شدند و هنوز از شر عرضه‌ها خلاص نشده هر چند روان کارها در این گروه به نظر ارزنده هستند.

در گروه پتروشیمی و محصولات شیمیایی اما با نرخ‌های فعلی به نظر استعداد یک رشد خوب را خواهیم داشت نرخ‌های شیمیایی‌ها واقعاً رشد خوبی داشته و سودهای خوبی در فصل پاییز و زمستان با نرخ‌های فعلی در انتظار این شرکت‌ها است و از آن مهم‌تر هنوز مجلس و دولت برای این گروه برنامه‌ای ندارند!

خبرنگار: شهریار خادمی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها