|
کدخبر: 121642

بورس یک کانال دیگر عقب نشست

در پایان معاملات هفته سوم شهریور ماه با وجود مثبت بودن بازار در روزهای اول هفته، شاخص کل بازار سهام بیش از ۴٫۵ درصد افت داشت و به یک میلیون و ۵۵۶ هزار واحد رسید.

بورس بورس یک کانال دیگر عقب نشست

در پایان معاملات این هفته بازار سهام با وجود حمایت‌حقوقی‌ها از بازار و مثبت بودن شاخص کل در دو روز اول هفته بازار سه روز بعدی را با رود نزولی پشت سر گذاشت و شاخص کل بیش از ۴.۵ درصد ریزش کرد.

روند نزولی بازار سهام

در روزهای ابتدایی هفته، بازار سهام با حمایت حقوقی‌ها در سهم‌های شاخص‌ساز روبه‌رو شد و در عین اینکه شاخص کل بازار با رشد اندک همراه بود اما شاخص هم‌وزن منفی بود.

پس از جوابگو نبودن حمایت حقوقی‌ها و خروج قابل توجه پولحقیقی‌ها از بورس، بازار با روند منفی مواجه شد و صف‌های فروش و جو روانی ایجاد شده در بازار غیرقابل کنترل شد.

این هفته سهم‌های بنیادین و شاخص‌ساز نیز منفی شدند و حتی نماد شستا، خودرو و خساپا به دلیل افشای اطلاعات نوع الف متوقف شدند و قرار است در روزهای آتی بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شوند.

روند نزولی ارزش معاملات

هر چند در روزهای ابتدایی هفته ارزش معاملات در اوج خود بود اما روز دوشنبه با قطع حمایت حقوقی‌ها و قفل شدن بازار در صف‌های فروش ارزش معاملات عملا ۵۰ درصد نسبت به روز قبل کاهش یافت و در روز سه‌شنبه در بدترین شرایط خودش قرار گرفت و به عدد ۱۹۰۶۶ سقوط کرد.

اما با خبر تخصیص یک درصد منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار سهام، ارزش معاملات دوباره افزایشی شد.

اصلاح بازار

ریزش شاخص بورس در یک ماه اخیر، بسیاری از معادلات بازار سرمایه را بهم ریخت. در همین زمینه شورای‌عالی بورس نشست‌های متعددی مبنی بر حمایت از بازار برگزار کرد اما باز هم حمایت‌ حقوقی‌ها جواب نداد و صف فروش به قوت خود پابرجا ماند.

این هفته عرضه اولیه با نماد ثامید در روز چهارشنبه عرضه شد و همچنین مهلت پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم نیز یک هفته دیگر تمدید شد زیرا چند نماد حاضر در این صندوق به علت اصلاح قیمت خوراک پتروشیمی‌ها متوقف شده بودند.

با این اتفاقات پیش‌ کارشناسان‌ حاکی از به تعادل رسیدن بازار سرمایه در روز شنبه و هفته آتی است.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر