|
کدخبر: 327765

قیمت گوشی ریخت / بازار موبایل در شوک

بر اساس اطلاعات ارائه شده، در حالی که برخی افراد به دلیل عدم تخصیص ارز برای واردات تلفن همراه از دی ماه اقدام به تجمع و اعتراض کرده بودند، قیمت‌های این محصولات در همین بازه زمانی، روند کاهشی داشته است.این تناقض نشان می‌دهد که عوامل دیگری به جز مسئله تخصیص ارز واردات، در کاهش قیمت‌های گوشی‌های موبایل در بازار تأثیرگذار بوده‌اند. بنابراین، اعتراضات مردمی به کمبود ارز واردات، با روند قیمتی کاهشی مشاهده شده در همان بازه زمانی همخوانی ندارد.

اقتصاد قیمت گوشی ریخت / بازار موبایل در شوک

بررسی بازار نشان می‌دهد که طی روزهای اخیر و به دنبال ثبات نسبی در بازار ارز، شاهد کاهش قیمت تلفن‌های همراه بوده‌ایم. این در حالی است که طی هفته‌های گذشته، برخی افراد نسبت به عدم تخصیص ارز واردات تلفن همراه اعتراض داشته و تجمعات محدودی نیز برگزار کرده‌اند.

این تناقض بین روند کاهشی قیمت‌ها و اعتراضات به کمبود ارز واردات، نشان می‌دهد که عوامل دیگری به جز مسئله تخصیص ارز، در کاهش قیمت‌های گوشی‌های موبایل نقش داشته‌اند. ممکن است ثبات نسبی در بازار ارز، بهبود شرایط عرضه و تقاضا و یا سایر عوامل اقتصادی، در این روند کاهشی قیمت‌ها تأثیرگذار بوده باشند.

با این وجود این اتفاقات تغییری در روند قیمت تلفن همراه ایجاد نکرده و طی روزهای گذشته عملا شاهد کاهش قیمت‌ها بوده‌ایم. با توجه به این که اگر عرضه تلفن همراه در بازار کاهش پیدا می‌کرد باید شاهد افزایش نرخ می‌بودیم، می‌توان نتیجه گرفت که احتمالاً تغییری در رویه واردات رخ نداده است.

با در نظر گرفتن این مسئله، در حقیقت شاهد اقداماتی در جهت حاشیه‌سازی در حوزه واردات تلفن همراه بوده‌ایم.

در نمونه دیگری، اخیراً هیئت وزیران نرخ ۹۶ درصد عوارض آیفون‌های آمریکایی در صورت فراهم شدن واردات آنها را تصویب کرد.

این نرخ اواخر سال گذشته توسط کمیسیون کارشناسی به دولت پیشنهاد شده بود. با این وجود برخی که احتمالاً مربوط به یکی از اصناف حوزه واردات بودند، به دنبال دستاوردسازی و حاشیه‌سازی بودند.

واردات-گوشی-آیفون

واردات گوشی تلفن همراه مسافری نصف شد

مجموع واردات گوشی تلفن همراه به شیوه تجاری و مسافری در دو ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد ۱۹ درصد کاهش و از حیث ارزش ۳ درصد افزایش یافته است.

براساس این گزارش، واردات گوشی تلفن همراه به شیوه مسافری در این مدت به لحاظ تعداد ۳۷ درصد و از حیث ارزش ۴۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

آمار واردات گوشی تلفن همراه در این مدت شامل ردیف تعرفه ۸۵۱۷۱۳۹۰ به شرح گوشی های تلفن همراه هوشمند و کد تعرفه ۸۵۱۷۱۴۲۰ به شرح گوشی تلفن همراه با صفحه کلید غیر لمسی می باشد.

لازم به ذکر است، از اواخر سال قبل ضوابط دریافت عوارض مسافری برای دومین بار اصلاح شد و حقوق ورودی موبایل مسافری دو برابر عوارض واردات تجاری لحاظ گردید. پیش از این سود بازرگانی موبایل مسافری ۸ درصد بود.

در این مدت یک میلیون و ۲۹۱ هزار و ۷۸۶ دستگاه به شیوه تجاری و ۶۲ هزار دستگاه به شیوه مسافری وارد کشور شده است.

منبع: ایسکانیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها