|
کدخبر: 160077

علت کمبود مرغ در بازار چیست؟

رئیس اتاق اصناف گفت: طی هفته گذشته به طور میانگین روزانه ۲۰۷ تن مرغ در تهران عرضه شده و نیاز بازار هزار تن است،با این وجود کمبود عرضه مرغ داریم.

اصناف علت کمبود مرغ در بازار چیست؟

نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص تنظیم بازار کالاهای اساسی تصریح کرد: وضعیت بازار را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. مسئولان باید تلاش کنند تا مردم احساس کمبود کالا نکنند.

او در خصوص وضعیت بازار مرغ افزود: در تهران از شنبه هفته گذشته تا امروز به طور میانگین ۲۰۷ تن مرغ وارد بازار بهمن و حکیمیه تهران پارس شده است اما میزان مصرف مرغ هزار تن است و با وجود اینکه به این میزان کسری داریم چرا گفته می شود کمبود عرضه مرغ نداریم؟

فراهانی ادامه داد: مرغ زنده کیلویی ۲۴ هزار تومان به فروش می رسد. کمبود مرغ وجود دارد.روغن هم در سطح جامعه کم است.

مشکلات مرغداران برای عرضه مرغ با نرخ مصوب

در ادامه برنامه کمالی سروستانی مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی تصریح کرد: امسال سال پر تلاطمی برای مرغداران بود. از ابتدای سال دو وزارت خانه جهاد و صمت وارد بحث های تجاری این بخش شدند. نهاده به اندازه کافی و به موقع به دست مرغدار نرسید.

او افزود: اگر گسستی در تامین نهاده ایجاد شود منجر به عرضه کمتر مرغ و تاثیر در بازار و قیمت ها خواهد شد.

کمالی سروستانی بیان کرد: ستاد تنظیم بازار تکلیف کرد که این ماه ۱۳۰ میلیون جوجه ریزی شود اما آیا به همین نسبت نهاده هم تامین شده است؟ وضعیت بازارگاه از آذرماه بهتر شده اما تنها حواله نهاده به موقع به دست مرغدار رسید که ۱۰ تا ۳۰ روز تا تحویل نهاده زمان می برد.

او ادامه داد: در خصوص نرخ مصوب هم مشکل اساسی با تنظیم بازار داریم. قیمت های اعلام شده مصلحتی است و واقعیت هزینه های تولید نیست.

مشاور اتحادیه مرغداران گوشتی بیان کرد: بحث صادرات مرغ از ۵ ماه پیش ممنوع شده است و صادراتی انجام نمی شود. وقتی بازار داخل چنین وضعیتی دارد، امکان صادرات وجود ندارد.

این مقام مسئول گفت: بازار ارزاق عمومی با زور کنترل نمی شود، وضعیت بازار را عرضه و تقاضا تعیین می کند. مرغدار هم نقشی در تعیین قیمت ندارد. مرغدار به ازای نهاده ای که می‌گیرد باید مرغ تامین کند.

او ادامه داد: در بخش کنجاله سویا و دانه های روغنی کاهش واردات داشتیم که این امر در بازار اثرگذار است.

کمالی سروستانی تاکید کرد: هنوز انسجام کافی در سامانه بازارگاه و وظایف وزارت جهاد و صمت ایجاد نشده است. سامانه توزیع قوی هم نداریم.

دلیل عدم تحقق وعده تنظیم بازار مرغ شب عید

تابش رئیس سازمان حمایت در خصوص دلیل عدم تحقق وعده تنظیم بازار مرغ شب عید گفت: تنظیم بازار کار فرابخشی است و اگر یکی از دستگاه های مسئول کار خود را به خوبی انجام ندهد، دیرتر به وعده داده شده می رسیم.

او ادامه داد: نهاده به موقع دست مرغدار رسیده است. ۱۰۰ درصد نهاده های مورد نیاز واحد های تولیدی تامین شده و ثبت سفارش و ترخیص نهاده ها به طور کامل انجام شده است. وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تحویل نهاده به مرغدار باید پاسخگو باشد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • محمد محمدی ارسالی در

    مجری شبکه یک خبربه دروغ اعلام کرد واردات مرغ برای جبران کمبودمرغ به ضررمردم است کجای این ضررداردوقتی ازخارج مرغ واردشود قیمت مرغ متعادل میشود ووقتی عرضه مرغ زیا دشودقطعا مردم راضی خواهندبودمجری اول بای دازمردم نظرخواهی کند بعدقضاوت کند

ارسال نظر