|
کدخبر: 188571

بیشترین سهم صادرات ایران به روسیه کدام کالاست؟

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت کشور در سه ماهه نخست سال جاری با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا پرداخته است.

 این اتحادیه که عضویت ایران را از آبان ۱۳۹۸  به رسمیت شناخته، در ماه‌های اخیر بخشی از شرکای تجاری جدید کشور را معرفی کرده، هر چند تحت تاثیر تحریم، کرونا و برخی محدودیت در ارتباط دو جانبه کشورها هنوز آمار صادرات و واردات ایران و اوراسیا بسیار محدود است.

براوردهای اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، ایران ۲۵۸ میلیون دلار کالا به اوراسیا صادر کرده و در مقابل ۳۴۷ میلیون دلار کالا نیز از این کشورها وارد کرده است تا همچنان تراز تجاری کشور در این زمینه منفی باقی بماند.

صادرات ایران به اورسیا تنها سهم ۲.۴ درصدی از کل صادرات کشور را داشته و همچنین ایران ۳.۳ درصد از کل واردات خود را از این کشورها انجام داده است. در میان شرکای اصلی در اوراسیا، همچنان روسیه بالاترین سهم را دارد. ایران ۱۳۵ میلیون دلار از کل صادرات خود به اوراسیا را به روسیه انجام داده و پس از آن ارمنستان با ۶۰، قزاقستان با ۳۸، قرقیزستان با ۱۸ و بلاروس به پنج میلیون دلار قرار دارند.

در میان صادرکنندگان اصلی کالا به ایران اما روسیه به تنهایی تقریبا تمامی آمار را به خود اختصاص داده و در این مدت ۳۲۱ میلیون دلار کالا به ایران داده است. میزان واردات ایران از دیگر کشورهای اوراسیا در مجموع حتی به ۳۰ میلیون دلار نیز نمی‌رسد.

بررسی اقلام صادراتی ایران به روسیه و سایر کشورهای اوراسیا نشان می‌دهد که میوه‌های خوراکی با ۹۵ میلیون دلار بیشترین سهم را داشته‌اند و در این بین پسته ایرانی با پوست تازه پرطرفدارترین کالا بوده است. مواد پلاستیکی، سبزیجات، چدن، آهن و فولاد نیز دیگر اقلام صادراتی ایران به اوراسیا را تشکیل می‌دهند.

در مقابل اما چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی بالاترین میزان واردات ایران را تشکیل داده‌اند و پس از آن غلات، چوب، سبزیجات و محصولات شیمیایی معدنی اصلی‌ترین کالاهای وارداتی ایران از اوراسیا را شامل می‌شود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر