|
کدخبر: 110439

بررسی جدید صندوق‌های ETF

عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF ) نشان می‌دهد که این صندوق‌ها همگام با رشد مناسب شاخص کل بورس توانستند سوددهی مناسبی در کارنامه خود ثبت کنند. به طوریکه بازدهی این صندوق‌ها از ابتدای امسال تا روز گذشته (۲۳تیرماه) به محدوده ۲۵۰ درصد نیز رسید.

بورس بررسی جدید صندوق‌های ETF

صندوق سرمایه‌گذاری بهترین گزینه برای کسانی هستند که به تازگی وارد بورس شده و هنوز امکان تحلیل سهام شرکت‌ها و انتخاب بهترین گزینه برای خرید سهام را ندارند. این افراد می‌توانند به جای سرمایه‌گذاری پرریسکی مثل خرید سهام شرکت‌ها سراغ صندوق‌ها بروند. صندوق‌ها معمولا قابل معامله در بورس نیستند و برای خرید و فروش واحدهای سرمایه‌گذاری باید به شعبه صندوق مراجعه کنید. در طرف مقابل صندوق‌های ETF شرایط بسیار راحت تری برای معامله و خرید دارند و شما می‌توانید از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری، واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها را خرید و فروش کنید.

در این میان بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله سهامی فعال در بورس از ابتدای امسال تا کنون (۲۳ تیرماه) قابل توجه است. به طوریکه بازدهی این صندوق‌ها تا محدوده ۲۵۰درصد نیز پیش رفت. در این راستا صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله افق ملت با کسب بازدهی بیش از ۲۴۸ درصدی از ابتدای امسال تا کنون (طی ۷۰روز کاری) به عنوان برترین ETF سهامی شناخته شد.

نگاه به عملکرد دیگر صندوق‌های قابل معامله سهامی در این بازه ۷۰ روز کاری ابتدای سال نشان می‌دهد که صندوق سپهر کاریزما با ثبت بازدهی ۲۴۶.۸ درصدی با اختلاف اندکی از افق ملت، در رتبه دوم جای گرفته است. در ادامه این روند نیز رتبه سوم به صندوق قابل معامله تجارت شاخصی کاردان تعلق گرفت که توانست بازدهی در حدود ۲۴۳درصدی را به نمایش گذارد. صندوق شاخص سی شرکت بزرگ فیروزه نیز با کسب بازدهی بیش از ۲۴۰ از ابتدای سال تا پایان ۲۳ تیرماه در فهرست دیگر برترین صندوق‌ها قرار گرفت.

در ادامه این روند نیز صندوق‌های بذر امید آفرین، سرو سودمند مدبران، هستی بخش آگاه و آرمان آتیه درخشان مس نیز توانستند سودی بیش از ۲۰۰ درصد را از ابتدای امسال تا کنون (۲۳تیرماه) کسب کنند و در فهرست برترین‌ها جای گیرند.

نگاهی به عملکرد نخستین ETF دولتی

در همین راستا صندوق واسطه گری مالی یکم به عنوان نخستین ETF دولتی، در حالی از ۷تیرماه امسال شاهد آغاز معاملات خود در بازار سهام بود که طی این مدت (یعنی ۱۲روز کاری) توانست بازدهی قابل توجه بیش از ۱۸۵ درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کند. یادآور می‌شود صندوق «دارا یکم» باقیمانده سهام دولت در ۵ شرکت شامل بانک‌های تجارت، ملت و صادرات به همراه دو شرکت بیمه اتکایی امین و البرز را عرضه کرد. واحدهای این صندوق که در زمان پذیره‌نویسی ۱۰ هزار تومان بودند در پی رشد و افزایش قیمت سهام شرکت‌های حاضر ارزش بیشتری یافتند و حدود ۲۷ هزار تومان در معاملات دیروز داد و ستد شدند. البته طبق گفته‌های سیاست‌گذاران اقتصادی، قرار است باقیمانده سهام دولت در دیگر شرکت‌ها نیز از جمله گروه فلزی، پالایشی و خودرویی نیز در قالب دو ETF دیگر نیز در آینده نزدیک عرضه شود.

منبع: سنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها