|
کدخبر: 115944

معامله گران ارز و سکه تماشاچی اتفاقات بازار!

«بهترین کار، هیچ کاری نکردن است»؛ جمله ای که امروز از زبان بسیاری از معامله گران ارز شنیده می‌شد.

بانک و بیمه معامله گران ارز و سکه تماشاچی اتفاقات بازار!

در روزهای گذشته نوسان بازار دلار بسیار بالا رفت و در نتیجه آن سود و زیان های زیادی رقم خورد، ولی از آنجایی که امروز معامله گران جهت خاصی را برای قیمت متصور نبودند و نمی خواستند ریسک زیادی را با توجه به نوسانات روزهای قبل به خود تحمیل کنند، تصمیم گرفتند که تماشاچی اتفاقات بازار باشند.

در واقع آن ها می خواستند منتظر بمانند تا فضای بازار کمی از ابهام خارج شود و بر اساس وقایع و تحلیل های جدید، خرید و فروش های خود را شروع کنند. به گفته یکی از این بازیگران ارزی، «وقتی روند مشخص نیست، تماشا کن؛ کار نکردن بهتر از بالا بردن احتمال ضرر است.»

نوسانات دلار در بازار امروز

در فضای انتظاری معامله گران، قدر مسلم دامنه نوسانات نیز بسیار کاهش یافت و دلار در دامنه محدود ۲۲ هزار و ۵۰ تا ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان نوسان کرد. در کاهش شدید میزان تغییرات قیمتی تنها کافی است که نوسانات روز سه‌شنبه بازار را با هم مرور کنیم، جهش به سمت مرز ۲۳ هزار تومان و بعد کاهش به انتهای کانال ۲۱ هزار تومانی. امروز خبری از جا به جایی های کانالی نبود و نرخ حواله درهم هم در کانال ۶ هزار و ۱۰۰ تومان نوسانات خود را انجام داد.

نمودار-دلار

لمس سقف قیمتی توسط درهم

درهم در ابتدای روز ۶ هزار و ۱۵۰ تومان قیمت داشت؛ سقف ۶ هزار و ۱۷۰ تومانی را لمس کرد و بعد با نزول تا نقطه ۶ هزار و ۱۲۵ تومانی مواجه شد. ساعت ۵ قیمت درهم ۶ هزار و ۱۳۵ تومان بود. با این سطح قیمتی حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می توانست در حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان باشد که فاصله چندانی با قیمت بازار آزاد نداشت. در واقع بین قیمت دلار در بازار داخلی و نرخ حواله درهم تعادل نسبی به وجود آمده بود.

نمودار-دلار۱

سکه زیر فشار بازار جهانی

امروز برخلاف دلار که به آرامی افزایشی شده بود، سکه تمام بهار آزادی تحت فشار طلای جهانی به سوی زیر سطح ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی رفت. سکه در ابتدای روز ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورد و در پایان روز نیز روی عدد ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان قرار گرفت. این در حالی بود که روز سه شنبه سعی کرده بود خود را نزدیک مرز ۱۱ میلیون تومانی نگه دارد.

نمودار-دلار۲

با این حال، ماندگاری طلای جهانی در اوایل کانال هزار و ۹۰۰ دلاری در همان ابتدای روز چهارشنبه، موجب شد که فلز گران بهای داخلی با گپ شدید کاهشی نسبت به روز قبل آغاز به کار کند و در ادامه روز هم معامله گران بیشتر سعی کردند از مرز ۱۰ میلیون تومانی حمایت کنند. بدون در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده، ارزش ذاتی سکه در حدود ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود و با لحاظ کردن این متغیر، ارزش ذاتی به بالای ۱۱ میلیون می رفت.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر