|
کدخبر: 158399

ارزانی به تخم مرغ رسید / شکست نرخ ها در این بازار

بعد از مشکلات متعدد بازار تخم مرغ، در نهایت مشکل اصلی توزیع و فروش برطرف شد.

اصناف ارزانی به تخم مرغ رسید / شکست نرخ ها در این بازار

بنابر آمار در دی و اوایل بهمن قیمت تخم مرغ به اوج خود رسید به طوریکه هر شانه با نرخ بالای ۶۰ هزار تومان در فروشگاه های زنجیره ای عرضه می شد که این امر بسیاری از دهک های ضعیف جامعه را در تامین ارزانترین محصول پروتئینی با مشکلاتی روبرو کرده بود. به همین خاطر با اتخاذ تدابیر صورت گرفته مبنی بر عرضه تخم مرغ از بارانداز تهرانپارس از سوی پشتیبانی امور دام و همچنین قیمت گذاری تخم‌مرغ شناسنامه دار توسط سازمان حمایت بازار رنگ و بویی دیگر به خود گرفت.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر شانه تخم مرغ به ۳۳ تا ۳۷ هزار تومان رسیده که این امر بدان معناست که ورود پشتیبانی امور دام و عرضه با نرخ مصوب توانسته از مشکلات توزیع بکاهد و محصول را با نرخ واقعی به مصرف کننده برساند.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که با توجه به تولید روزانه ۲ هزار و ۸۰۰ تن تخم مرغ، کمبودی در عرضه نداریم و تنها مشکلات سیستم توزیع، بازار این محصول پروتئینی را دچار مشکلاتی کرد.

این پایان ماجرا نیست چرا که با الزامی شدن حک قیمت بر روی هر عدد تخم مرغ، دیگر مغازه داران نمی توانند تخم مرغ رابا نرخ بالای ۱۱۰۰ تومان به فروش رسانند که این موضوع هم در کنترل تنش بازار بی تاثیر نیست.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم‌تا از آخرین وضعیت تولید تخم مرغ، علل گرانی در ماه های اخیر و چشم انداز بازار با خبر شویم:

گرانی های اخیربه مشکلات سیستم توزیع باز می گردد

هدایت اله اصغری مدیر عامل اسبق اتحادیه مرغداران میهن درباره آخرین تحولات بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۴ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومان معادل شانه ای ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه مشکلی در تولید تخم‌مرغ نداریم، افزود: روزانه ۲ هزار و ۷۵۰ تا ۲ هزار و ۸۵۰ تن تخم مرغ تولید می شود که با تامین نهاده دامی و مهار آنفلوانزا مشکلی در تامین نیاز داخل نخواهیم داشت.

اصغری با اشاره به اینکه گرانی های اخیر ارتباطی به کاهش تولید ندارد، بیان کرد: مشکلات گرانی به سیستم توزیع باز می‌گردد که با اعمال نظارت بیشتر باید از این تخلفات جلوگیری کرد.

این فعال صنعت مرغداری ادامه داد: بنابر آمار ۳۵ درصد نیاز شهروندان تهران از میادین تامین می شود که با تامین میزان نیازشان، نقش تنظیم بازار اتفاق می افتد. اما کنار باید ۶۵ درصد بازار آزاد کارش را انجام دهند و مرغدار بخش اعظم تولید در اختیار بنکداری قرار گیرد، اما دولت اصرار دارد که کل تولید را در اختیار بگیرد.

مدیر عامل اسبق اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به چالش های پیش روی تولیدکنندگان تخم مرغ گفت: عدم تامین ۱۰۰ درصدی نهاده با نرخ مصوب و تاخیر در ارسال نهاده منجر به تامین بخشی از ذرت و کنجاله مورد نیاز از بازار آزاد شده است، همچنین مداخله بیش از حد وزارت جهاد در تنظیم بازار بر مشکلات اصلی تولیدکنندگان مرغ تخم گذار دامن زده است.

به گفته اصغری، با وجود اعلام معاونت امور دام مبنی بر عرضه هر عدد تخم مرغ با نرخ ۱۱۰۰ تومان، بنده معتقدم که عدم دخالت می تواند بازار را به تعادل برساند به طوریکه قیمت به کمتر از این رقم برسد که با این وجود دولت باید حمایت کند تا مرغدار انگیزه تولید را از دست ندهد.

وی با بیان اینکه تولید تخم مرغ تا پایان سال به یک میلیون تا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن می رسد، گفت: اگر قیمت تخم مرغ از یک حدی برای مرغدار کمتر شود، دولت باید خرید تضمینی کند به طوریکه دولت بر مبنای قانون نظام جامع دامپروری اگر قیمت از حدی پایین تر بیاید، باید اقدام به خرید تضمینی کند و شبکه نظارتی وزارت صمت باید بر سطح بازار نظارت کند به طوریکه با متخلفانی که تخم مرغ را از نرخ ۱۱۰۰ تومان بالاتر می فروشد، برخورد جدی کند.

قیمت مصوب تخم مرغ تا پایان سال تغییری ندارد

رضا سالمی مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران از اجرای الزامی شدن قانون درج قیمت بر روی تخم مرغ در بازار اظهار کرد: درج قیمت بر روی هر عدد تخم‌مرغ مصوب شده و به صورت دستورالعمل به واحد‌های تولیدی ابلاغ شده که باید از مبادی تولید قیمت هر دانه تخم‌مرغ روی آن درج شود.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان ملزم به رعایت دستورالعمل درج قیمت به روی تخم‌مرغ‌ها هستند، افزود: اگر این امکان برای خودشان وجود نداشت باید از طریق واحد‌های بسته بندی این اقدام را انجام دهند.

سالمی عرضه تخم مرغ با قیمت بالاتر از درج شده بر روی کالا را تخلف دانست و گفت: بازرسان صنعت و معدن با هرگونه تخلف در این خصوص برخورد می‌کنند.

این مقام مسئول قیمت هر عدد تخم مرغ فله را یک هزار و ۱۰۰ تومان و تخم مرغ بسته بندی یک هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد.

مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران با بیان اینکه قیمت مصوب تخم مرغ تا پایان سال تغییری ندارد، افزود: هم اکنون قیمت مصوب هر کیلو مرغ منجمد برای مصرف کننده ۱۵ هزار تومان، مرغ گرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان، هر شانه تخم مرغ فاقد بسته بندی ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان و هر شانه ۳۰ تایی تخم مرغ بسته بندی ۳۶ هزار تومان است.

متوسط قیمت هر کیلو تخم مرغ از ابتدای سال ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با اشاره به اینکه گرانی های اخیر ارتباطی به مرغداران ندارد، بیان کرد: اگر مرغدار توان افزایش قیمت را داشت، در فروردین و اردیبهشت امسال که قیمت هر کیلو تخم مرغ ۶ هزار تومان و نرخ تمام شده ۹ هزار و ۵۰۰ تومان بود، قیمت را افزایش می داد.

وی از تولید روزانه ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ تن تخم مرغ خبر داد و گفت: بنده معتقدم تولید تخم مرغ نسبت به ماه های قبل ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.

نبی پور با انتقاد از چند نرخی بودن قیمت تخم مرغ گفت: علی رغم آنکه تخم مرغ بسته بندی با غیر بسته بندی تفاوتی ندارد، تفاوت قیمت به ۲ برابر هم می رسد که این موضوع مورد انتقاد مرغداران است چرا که تخم‌مرغ بسته بندی که از کُره ماه آورده نشده که قیمت هر عدد آن ۲ هزار تومان و تخم مرغ فله ۱۱۰۰ تومان است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه متوسط قیمت تخم مرغ از ابتدای سال به ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان نرسیده است، گفت: با توجه به افزایش چشمگیر هزینه های تولید و زمزمه های تغییر ارز ۴۲۰۰ تومانی به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان در بودجه سال آینده، مرغداران توان ۴ برابر شدن سرمایه را ندارند.

وی در پایان قیمت منطقی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را ۱۶ هزار تومان معادل شانه ای ۳۲ هزار تومان اعلام کرد وگفت: هم اکنون هر کیلو تخم مرغ با نرخ ۱۴ هزار تومان درب مرغداری خریداری و با قیمت ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان در میادین توزیع می شود که اختلاف حدود ۳ هزار تومانی درب مرغداری تا میادین میوه و تره بار جای سوال است؟

گرچه قیمت تخم مرغ طی ماه های اخیر به عنوان ارزانترین پروتئین در دسترس خانوار به اوج خود رسیده بود و بسیاری از قشر حقوق بگیر جامعه را در تامین دچار مشکل کرده بود، اما خوشبختانه با ورود پشتیبانی امور دام و قیمت گذاری تخم مرغ بسته بندی از سوی ستاد تنظیم بازار، از التهاب قیمت و سودجویی سوداگران و دلالان در بازار جلوگیری شد چرا که بنابر آمار روزانه تولید، کمبودی در عرضه نداریم و تنها مشکلات سیستم توزیع هر ازگاهی اقلام اساسی سبد خانوار را دچار تنش می کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
  • ایرانی ارسالی در

    این الان نرخ واقعیه؟؟؟نرخ واقعی باید حدا کثر ده هزار تومن باشه.نه 37 هزار تومن.چه خوشحالم هستن با این خبرشون.عادت کردیم ب ه این کلک ها.واقعا جای تاسف داره

ارسال نظر