احمد فاطمی در واکنش به افزایش قیمت خودرو از سوی برخی خودروسازان داخلی اظهار کرد: افزایش قیمت خودرو توسط برخی شرکتهای خودروساز داخلی برخلاف قوانین و مقررات است.
وی توضیح داد: زمانی میتوان به سمت آزادسازی قیمت خودرو حرکت کرد که واردات خودرو به اندازهای انجام شود که بازار رقابتی شکل بگیرد و مردم از حق انتخاب برخوردار باشند. در چنین شرایطی خودروسازان داخلی نیز میتوانند قیمت محصولات خود را به دلخواه تعیین و اعلام کنند.
نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت تسهیل واردات خودرو گفت: در حالی که چند استان کشور مجوز تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد را دریافت کردهاند، همچنان شاهد برخی کارشکنیها هستیم. ما به خودروسازان هشدار میدهیم بیش از این از شرایط موجود سوءاستفاده نکنند.
وی افزود: از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز میخواهیم موضوع ثبت سفارش و واردات خودرو را با جدیت دنبال کرده و زمینه تسهیل این فرآیند را فراهم کند.
فاطمی ادامه داد: در شرایط فعلی مردم در یک بازار انحصاری قرار گرفتهاند و ناچار هستند خودروهایی را خریداری کنند که از نظر ایمنی، امکانات و کیفیت با استانداردهای مطلوب فاصله دارند. باید حق انتخاب را به مردم بازگرداند، نه اینکه این حق از آنها گرفته شود.
وی تصریح کرد: واردات خودروهای باکیفیت و کممصرف میتواند ضمن ایجاد فضای رقابتی در بازار، به رشد و ارتقای سطح کیفی محصولات خودروسازان داخلی نیز کمک کند.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: در فضای رقابتی، خودروسازان ناچار خواهند بود کیفیت محصولات خود را افزایش داده و قیمتها را متناسب کنند، اما اکنون به دلیل شرایط انحصاری بازار، برخی خودروسازان جرأت پیدا کردهاند از این فضا سوءاستفاده کنند.
وی تأکید کرد: شورای رقابت، نهادهای نظارتی و مجلس باید این وضعیت را متوقف کنند.
فاطمی با بیان اینکه مجلس با این روند مقابله خواهد کرد، گفت: اجازه نمیدهیم بیش از این با روح و روان مردم بازی شود. خودرو یک کالای مصرفی و مورد نیاز مردم است و بهتر است خودروسازان این هشدارها را جدی بگیرند.
وی افزایش قیمت خودروهای داخلی را غیرقانونی دانست و افزود: مجلس به این موضوع ورود کرده و در این زمینه کوتاه نخواهد آمد. در این خصوص از وزیر صنعت، معدن و تجارت سؤال خواهیم کرد و انتظار داریم این وزارتخانه به وظایف قانونی خود عمل کند.
نماینده بابل در پایان با اشاره به وجود بینظمی و ضعف نظارت در بازار خودرو گفت: ما از واردات خودروهای کممصرف، اقتصادی و باکیفیت و همچنین تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد حمایت میکنیم. در غیر این صورت برخی خودروسازان همچنان از فضای انحصاری سوءاستفاده کرده و خودروهای کمکیفیت را به مردم تحمیل خواهند کرد، در حالی که مردم برای زندگی روزمره خود به خودرو نیاز دارند.