بحث بیمه تکمیلی برای بازنشستگان صندوقهای مختلف کشور همواره با انتقاداتی همراه بوده است. سازمان تأمین اجتماعی سالهاست با مشکل عدم تسویه حساب با شرکتهای بیمه تکمیلی روبهرو است و این وضعیت به صندوقهای دیگر از جمله صندوق بازنشستگی کشوری نیز سرایت کرده است.
سال گذشته در جریان انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی صندوق بازنشستگی کشوری با یکی از شرکتهای بیمهگر، با وجود حضور خبرنگاران برای پوشش مراسم، شرکت بیمهگر به دلیل اختلاف در تنظیم قرارداد در آخرین لحظات از حضور پای میز قرارداد خودداری کرد و مراسم بدون نتیجه به پایان رسید. پس از ناکارآمدی بیمه دانا در پاسخگویی به مطالبات بازنشستگان کشوری و انباشت بدهیهای گسترده برای صندوق، زمزمههای انعقاد قرارداد با بیمه دی و برنده شدن این شرکت در مناقصه مطرح شد، اما امضای قرارداد جدید نیز با تأخیر مواجه شد.
سرانجام در نیمه اردیبهشتماه امسال و پس از چند ماه تأخیر، قراردادی که قرار بود پیش از جنگ اخیر نهایی شود، به امضا رسید. بر اساس این قرارداد قرار بود بیمه دی به ۲.۵ میلیون بازنشسته در ۱۳ هزار مرکز درمانی خدمات ارائه دهد، اما همچنان مشکلات بیمه تکمیلی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری پابرجاست و اعتراضهایی از سوی بازنشستگان دولت و صندوقهای ادغامشده از جمله هما و فولاد مطرح میشود.
محمدرضا انتظاریان، نماینده بازنشستگان آموزش و پرورش در استان خراسان شمالی، در این رابطه اظهار کرد: با وجود آنکه حق بیمه تکمیلی و کسورات درجشده در احکام بازنشستگان از ۲۱۰ هزار تومان در سال گذشته به ۸۴۰ هزار تومان افزایش یافته و در طرح طلایی نیز به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است، اما در عمل بهبود محسوسی در خدمات بیمه تکمیلی مشاهده نمیشود.
وی افزود بسیاری از خدمات درمانی که در سالهای گذشته بدون سقف ارائه میشد، اکنون دارای سقفهای محدود شدهاند. همچنین بخش قابل توجهی از تعهدات دارویی با وجود افزایش حق بیمه همچنان تحت پوشش قرار نمیگیرد. به گفته او، اکنون سه ماه است که مراکز درمانی طرف قرارداد به صورت یکطرفه همکاری خود را با بیمه دی متوقف کردهاند و برخی دیگر نیز بدون اعلام رسمی ارائه خدمات را متوقف کردهاند، در حالی که صندوق بازنشستگی کشوری مسئولیتی در این زمینه نمیپذیرد.
انتظاریان ادامه داد: حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان بدهی صندوق بازنشستگی کشوری به شرکتهای بیمه تکمیلی مربوط به دورههای گذشته هنوز تسویه نشده است. به گفته وی، صندوق بازنشستگی کشوری در سه ماه اخیر بخش عمده منابع دریافتی خود را صرف پرداخت بدهیها کرده و خدماتی که قرار بود توسط بیمه دی ارائه شود، از سوی بسیاری از مراکز درمانی پذیرفته نشده است.
او تأکید کرد خدماتی مانند دندانپزشکی، تصویربرداری، آزمایشگاه و داروهای خاص از سوی مراکز درمانی خارج از پوشش بیمه تکمیلی تلقی شده و قراردادها به صورت یکطرفه فسخ شدهاند؛ بنابراین این خدمات برخلاف مفاد قرارداد بیمه دی، عملاً تحت پوشش قرار ندارند.
این نماینده بازنشستگان همچنین گفت بازنشستگان کشوری همچنان در وضعیت بلاتکلیف قرار دارند و فاکتورهای درمانی آنها از دو هفته قبل تاکنون تسویه نشده است. وی افزود برخی فاکتورهای جدید دریافت شده اما هیچ مبلغی بابت آنها پرداخت نشده و تنها بخشی از فاکتورهای مربوط به چند ماه قبل از جنگ تسویه شده است. به گفته او، در برخی موارد نیز تنها بخشی از هزینههای درمانی پرداخت شده؛ به عنوان نمونه، فاکتور ۱۵ میلیون تومانی یکی از بازنشستگان پس از چهار ماه تنها با پرداخت ۴ میلیون تومان تسویه شده است.
انتظاریان در پایان با اشاره به بالا بودن فرانشیز خدمات درمانی اظهار کرد: بسیاری از خدمات پرکاربرد درمانی دارای فرانشیز ۱۰ تا ۲۰ درصدی هستند که برای بیماران خاص هزینههای سنگینی ایجاد میکند. همچنین سقف تعیینشده برای برخی خدمات درمانی پایین است. وی افزود با وجود همین شرایط نیز بسیاری از مراکز درمانی از همان ابتدا حاضر به همکاری با بیمهگر تکمیلی نشدند و با ارسال نامههای یکطرفه، قراردادهای خود را فسخ کردند؛ موضوعی که باعث شده بازنشستگان دولت در حوزه درمان با بلاتکلیفی کامل مواجه شوند.