|
کدخبر: 327678

هزینه تعمیر آسانسور برای طبقات پایینی آپارتمان چگونه حساب می شود؟

کسب و کار هزینه تعمیر آسانسور برای طبقات پایینی آپارتمان چگونه حساب می شود؟

 

در حال حاضر اکثر منازل و ساختمان ها از شکل ویلایی و سنتی خود خارج شده اند و شاهد افزایش آپارتمان‌‌ها و آسمان خراش‌های بسیاری در سطح شهر ها هستیم. آپارتمان‌ها و برج‌های مسکونی با توجه به برخورداری از طبقات زیاد بایستی مجهز به سیستم آسانسور باشند. بدین صورت دسترسی افراد به طبقات مختلف آسان شده و رفت و آمد تسهیل می‌یابد. البته آسانسور ضمن آسایشی که برای ساکنان یک ساختمان فراهم می‌کند گاهی با چالش ها و دغدغه هایی نیز همراه است که از جمله آنها می توان به هزینه تعمیر آسانسور برای طبقه اول و همکف اشاره کرد. برخی از ساکنین طبقات پایین ساختمان معتقدند با توجه عدم استفاده یا استفاده کم آنها از آسانسور، ملزم به پرداخت هزینه های آن نخواهند بود. بر همین اساس قصد داریم در طی این مقاله به بررسی هزینه تعمیر آسانسور برای طبقات پایینی پرداخته و قوانین آسانسور را در این زمینه بازگو نماییم.

تعمیر و سرویس آسانسور در آپارتمان

آسانسورها با توجه به اینکه به صورت روزانه توسط ساکنین ساختمان استفاده می‌شوند مستهلک شده و با خطراتی همراه هستند. در برخی موارد قطعه یا قطعاتی از آسانسور دچار خرابی شده و نیاز به تعمیر خواهد داشت. با توجه به این امر مدیر ساختمان وظیفه دارد جهت بازرسی و سرویس دوره‌ای آسانسور با یک شرکت معتبر در خصوص آسانسور قرارداد ببندد. شرکت فوق موظف است به صورت دوره‌ای که می‌تواند ماهانه یا هر دو ماه یکبار باشد برای بازدید و سرویس آسانسور به ساختمان مراجعه نماید. این امر باعث می‌شود تا هرگونه مشکلات پیش آمده برای آسانسور اعم از سهوی یا عمدی آشکار شده و برطرف گردد. مدیر ساختمان می تواند هزینه سرویس ماهیانه آسانسور 1403 را از محل شارژ ساختمان به شرکت مورد نظر پرداخت کند. البته شرکت نیز بایستی تضمین کند که تعمیرات و بازرسی آسانسور به نحو صحیح انجام شده و سیستم آماده بهره‌برداری است. اما ممکن است در این بین اختلافاتی در خصوص پرداخت هزینه تعمیرات آسانسور طبقه همکف و اول از سوی ساکنین این طبقات به وجود آید.

هزینه تعمیر آسانسور برای طبقه اول

وظیفه ساکنین طبقات پایینی آپارتمان برای پرداخت هزینه‌های تعمیرات آسانسور

همانطور که می‌دانید آسانسور از جمله تجهیزات مهم آپارتمان به شمار آمده که دسترسی به طبقات مختلف ساختمان را تسهیل می‌کند. در اغلب مواقع نیز در پرداخت هزینه تعمیر آسانسور برای طبقه اول و همکف شاهد بروز اختلافاتی هستیم. اما در این خصوص بایستی به قانون آسانسور برای طبقه همکف مراجعه کرده و این مشکلات را به صورت قانونی حل و فصل نمود. در ماده ۲۳ قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد قوانین استفاده از آسانسور اینطور آمده است که اعتراض ساکنان طبقات پایین آپارتمان اعم از همکف یا اول در خصوص عدم پرداخت هزینه‌های آسانسور با توجه به استفاده نکردن از آن، مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

ساکنان طبقه همکف با توجه به عدم استفاده از آسانسور چه تکلیفی دارند؟

بر اساس ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها در خصوص قوانین آسانسور، پرداخت حق شارژ ماهانه ساختمان‌ها الزامی بوده و استفاده یا عدم استفاده از آن هیچ گونه تاثیری بر پرداخت یا عدم پرداخت حق شارژ ساختمان ندارد. بر اساس این ماده از قانون می‌توان دریافت که حق شارژ و پرداخت هزینه‌های ساختمان هیچ ارتباطی به حضور ساکنان و یا استفاده آنها از امکانات ساختمان نداشته و همگی در پرداخت هزینه‌ بخش‌های مشاع شریک خواهند بود‌. حق شارژ بایستی توسط تمامی ساکنان ساختمان پرداخت شود. با توجه به این امر پرداخت حق شارژ و هزینه آسانسور برای طبقه همکف نیز مانند سایر طبقات الزامی است.

حق شارژ ماهیانه آسانسور چگونه تعیین می‌شود؟

همانطور که اشاره شد ساکنین یک ساختمان یا مجتمع مسکونی در خصوص دریافت امکانات و خدمات مختلف ساختمان بایستی مبلغی را تحت عنوان شارژ ماهیانه پرداخت نمایند. آسانسور نیز از جمله تجهیزات ساختمان است که بایستی مبلغ شارژ ماهیانه‌ای را برای آن در نظر گرفته تا بتوان از این طریق هزینه‌های دوره ای بازرسی و تعمیرات آسانسور را پرداخت کرد.

حق شارژ آسانسور به طور کلی در قالب شارژ ماهیانه ساختمان به دو صورت قانونی و قراردادی از ساکنان ساختمان دریافت می‌گردد. بر اساس قانون، حق شارژ در میان کلیه واحدهای ساختمان به صورت یکسان تقسیم بندی شده و تمامی ساکنین موظف به پرداخت آن هستند. با توجه به این امر هزینه آسانسور طبقه اول و همکف نیز مانند سایر طبقات بوده و از ساکنان آن دریافت می‌گردد.

اما در روش قراردادی، ساکنان آپارتمان می‌توانند بین خودشان به توافق برسند که حق شارژ ساختمان توسط کلیه واحدها به صورت مساوی پرداخت شود. ولی در خصوص هزینه تعمیر آسانسور برای طبقه اول و همکف حق شارژ آسانسور به مبلغ کمتری از ساکنین این طبقات دریافت شود.

سخن پایانی

در اکثر آپارتمان‌های مسکونی هزینه شارژ ساختمان به شکل کلی دریافت گردیده، اما در برخی نیز این هزینه‌ها از جمله هزینه تعمیرات و سرویس آسانسور به صورت تفکیک شده از ساکنین آپارتمان دریافت می شود. در این گونه آپارتمان‌ها ممکن است هزینه آسانسور برای طبقه اول و همکف به طور کامل دریافت نشود و بر اساس توافق نصف مبلغ از سوی ساکنین این طبقات پرداخت گردد. اما در هر صورت نمی‌توان این گونه در نظر گرفت که به دلیل استفاده کمتر از آسانسور توسط طبقه اول یا همکف ملزم به پرداخت شارژ نیستند. تنها بر اساس نظر مدیریت، مجمع عمومی و ساکنین آپارتمان می‌توان در خصوص هزینه شارژ مربوط به آسانسور تجدید نظر کرده و به توافقات یکسانی در این امر رسید.

نکته بسیار مهم این است که آسانسور از جمله امکانات مشاع ساختمان بوده و هزینه تعمیرات و سرویس دوره‌ای آن بر عهده تمامی مالکین و ساکنین ساختمان است. چرا که همه در استفاده از این امکانات سهیم بوده و شخصی نمی‌تواند دیگری را در بهره‌برداری از آن منع نماید. همچنین عدم استفاده از این امکانات از جمله آسانسور مانع از پرداخت حق شارژ آن نخواهد شد. در این خصوص حضور داشتن و یا نداشتن ساکنان در آپارتمان نیز نقشی در پرداخت حق شارژ ندارد. بنابراین زمانی که طبقات پایین آپارتمان مدعی هستند که استفاده‌ای از آسانسور ندارند، بایستی قانون مشاعات ساختمان را به آنها یادآوری کرد.

بیمه کردن آسانسور نیز از وظایف مدیر ساختمان بوده و چنانچه در این امر سهل انگاری نماید، و خسارتی متوجه ساکنان آپارتمان گردد مسئول جبران خسارات بر عهده مدیر ساختمان است. بر همین اساس مدیریت ساختمان وظیفه دارد با یک شرکت معتبر و باسابقه در خصوص آسانسور قرارداد بازرسی بسته و آسانسور به صورت دوره‌ای مورد نظارت و بررسی قرار گیرد.  کیهان گستر بهترین شرکت تعمیر و نگهداری آسانسور در سطح کشور است که کلیه خدمات آسانسور را از جمله طراحی، سرویس، تامین قطعات، تعمیر و بازسازی را به صورت کاملاً تخصصی و تضمینی انجام می‌دهد. خدمات مشاوره و پشتیبانی این مجموعه نیز به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به مشتریان محترم است.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها