|
کدخبر: 307132

بهترین کارخانه تولیدی مقاطع فولادی: انتخاب معقول برای پروژه‌های ساختمانی

صنعت بهترین کارخانه تولیدی مقاطع فولادی: انتخاب معقول برای پروژه‌های ساختمانی

در خبر امروز، می‌خواهیم علاوه بر معرفی یکی از انواع برجسته مقاطع فولادی، بهترین کارخانه تولیدی در این زمینه را به شما معرفی کنیم. میلگرد، یک عنصر مهم در صنعت ساختمان سازی به شمار می‌رود که از تاثیر قیمت آن بر مسکن هم نمی‌توان چشم پوشی کرد. به همین دلیل، مهندسان و افرادی که در عرصه ساختمان‌سازی فعالیت دارند، اطلاعات کاملی از مزایا و کاربردهای مختلف میلگردها بسیار حیاتی است. در این متن، به سوالات زیر پرداخته و به شما اطلاعات کاملی را ارائه می‌دهیم:

  • میلگرد چیست و چه انواعی دارد؟
  • از میلگردها در چه مواردی استفاده می‌شود؟
  • کدام کارخانه تولیدی میلگرد در بین معماران محبوبیت بیشتری دارد؟

معرفی محبوب‌ترین کارخانه تولید میلگرد

کارخانه‌های بسیاری از جمله ذوب آهن اصفهان، ظفر بناب، کویر کاشان و غیره در تولید میلگردها فعال هستند اما یکی از مهم‌ترین کارخانه‌ها، آناهیتا گیلان است. این کارخانه انواع مختلف میلگردها را براساس استاندارد ISIRI 3132 که طبق استاندارد روسی نوشته شده، به صورت ساده و آجدار در گریدهای متنوع تولید می‌کند. مهم‌ترین دلایل استفاده از این نوع میلگرد و محبوبیت آن را می‌توان به خاطر دلایلی چون افزایش نیافتن وزن نهایی سازه به دلیل نزدیک بودن وزن میلگرد آناهیتا گیلان به جدول اشتال، استفاده از مواد اولیه مرغوب و شمش‌های فولادی SP5، انطباق دقیق با استانداردها و شکل صحیح آج‌ها و مقاومت بالا آن‌ها در برابر نیروهای مختلف مانند نیروی کششی، دانست. این کارخانه محصولات خود را به سراسر ایران ارسال می‌کند اما به عنوان مثال قیمت میلگرد آناهیتا رشت درب کارخانه با قیمت آن برای ارسال تهران به خاطر هزینه حمل و نقل متفاوت است. چون این کارخانه در شهر صنعتی رشت استان گیلان قرار دارد، هرچه مسافت سفارش دورتر باشد برای افراد هزینه‌ بیشتری رقم خواهد خورد.

میلگرد چیست

میلگردها مقاطع فولادی طولانی و همچنین توپر استوانه‌ای هستند که کاربرد اصلی آن، مسلح کردن بتن در ساختمان‌سازی است. این مقاطع فولادی نقش مهمی در ایمنی و استحکام سازه‌های بتنی دارند، چرا که مقاومت کششی پایین بتن باعث فروپاشی ساختمان در برابر نیرو های مختلف وارده بر سازه می کند. مواد اولیه برای تولید این مقطع، شمش فولادی SP5 است اما در برخی مواقع هم، از ضایعات آهن برای مواد اولیه تولید میلگرد استفاده می‌کنند.

آرادآهن۱

علاوه‌برآن، استانداردهای مورد استفاده در هر کارخانه متفاوت است اما از رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·استاندارد روسی GOST 5781

طبقه بندی میلگردها با استفاده از استاندارد روسی به 4 دسته A1، A2، A3 و A4 تقسیم شده که A1 همان میلگرد ساده محسوب شده و سه گرید دیگر متعلق به میلگردهای آج‌دار است. در این استاندارد میزان کربن به کار رفته در هر یک از میلگردها به ترتیب افزایش یافته تا آن‌ها را از نظر دسته بندی دیگر به نام نرم، نیمه سخت و سخت، تقسیم ‌کند.

·استاندارد JIS G3112 ژاپن

استفاده از این استاندارد، مقاومت بیشتری به میلگرد می‌بخشد، چراکه ژاپن یک کشور زلزله‌خیز است. پس به این نکته توجه داشته باشید که به علت بالا بودن خاصیت شکنندگی در میلگردهای معمولی، از این استاندارد برای تولید میلگرد آلیاژی استفاده می‌شود.

·استاندارد اروپایی DIN 488

میلگردی که توسط این استاندارد تولید می‌شود، خاصیت شکنندگی کمتری دارد زیرا بعد از مرحله نورد گرم، روش خنک سازی آب را استفاده می‌کنند. به عبارت بهتر، در روش استاندارد اروپایی DIN 488 بعد از اتمام فرایند نورد گرم، آب را روی میلگرد ریخته تا حرارت داخلی آن باعث گرم شدن مجدد سطح مقطع فولادی شود که همین عامل، خواص مکانیکی میلگرد را بهبود می‌بخشد.

·استاندارد ملی ISIRI 3132

استاندارد ملی ISIRI 3132، یکی از استانداردهای مرجع برای تولید میلگرد در ایران است که با نام کامل «میلگردهای فولادی گرم نوردیده برای تسلیح بتن – ویژگی‌ها و روش‌های آزمون» شناخته می‌شود. براساس این استاندارد، میلگردها به دسته‌هایی چون میلگرد ساده، میلگرد آجدار مارپیچ یکنواخت یا دوکی، میلگرد آجدار جناقی یکنواخت یا دوکی و میلگرد آجدار مرکب یکنواخت یا دوکی تقسیم می‌شوند.

معرفی انواع میلگردها:

تنوع میلگردها بسیار زیاد است، به همین دلیل این مقاطع را براساس شرایط، استانداردها، شکل ظاهری، نوع و دیگر موارد، به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌کنند که ما در ادامه تمامی آن‌ها را مورد بحث قرار خواهیم داد.

·انواع میلگرد از نظر جنس

در بخش قبل، با انواع میلگردها از لحاظ استاندارد به کار گرفته شده در تولید و شکل ظاهری آن‌ها آشنا شدیم اما این محصولات از لحاظ جنس نیز به دسته‌هایی چون میلگردهای فولاد کربنی، اپوکسی، گالوانیزه، فایبرگلاس، ضدزنگ یا استیل استنلس و کامپوزیتی نیز تقسیم می‌شوند.

·انواع میلگرد از نظر نوع کاربرد

دسته‌بندی دیگری که برای میلگردها با توجه به شکل‌دهی، خم‌کاری، کاربرد و نوع آن‌ها وجود دارد، با نام‌هایی چون میلگرد کلاف، میلگرد HSD، میلگرد زیگزاگ، میلگرد ترانس، میلگرد حرارتی، میلگرد تقویتی، میلگرد نرمال، میلگرد بستر، میلگرد ممان منفی و میلگرد اروپایی شناخته می‌شود.

جالب است بدانید، طبقه‌بندی دیگری که برای میلگردها استفاده می‌شود سایز این محصولات است که بین سایز 8 تا 50  طبقه بندی می‌شود. البته سایزهای دیگری هم برای میلگردها وجود دارد اما مهم‌ترین سایز میلگردهای مورد استفاده، شامل سایزهایی چون 8، 10، 12، 14، 16، 18، 20، 22، 25، 28 و 32 است.

مهم‌ترین میلگردها در صنعت ساختمان‌سازی

اکنون که شناخت خوبی از میلگردها پیدا کردید، باید بدانید که این مقاطع فولادی در صنعت خودروسازی و ساخت ماشین‌آلات، سد سازی و دیگر موارد این‌چنینی کاربرد بسیاری دارند اما پراهمیت‌ترین صنعت استفاده از آن‌ها، ساختمان سازی است. به همین دلیل می‌خواهیم مهم‌ترین میلگردهای مورد استفاده در این صنعت به همراه کاربرد آن‌ را بیان کنیم.

·میلگرد راستا

از این میلگرد برای افزایش مقاومت بتن در ستون‌ها، پی یا فونداسیون ساختمان استفاده می‌شود که بیشترین کاربرد در ساختمان سازی را دارند.

·میلگرد سنجاقی

از این میلگرد برای اتصال میلگردهای طولی با میلگردهای خاموت و همچنین افزایش مقاومت خاموت، استفاده می‌شود.

·میلگرد خرک

در برخی موارد علاوه‌بر میلگردهای معمولی برای افزایش مقاومت پی یا فونداسیون ساختمان، از دو ردیف میلگرد دیگر به صورت افقی به نام خرک استفاده می‌کنند که عموما در قسمت بالا فونداسیون قرار می‌گیرد.

·میلگرد رکابی

در برخی مواقع، هنگام چیدن دیوارها لازم است برای نگه داشتن آن‌ها به صورت افقی و عمودی از یک‌سری میلگرد استفاده شود که به آن‌ها میلگرد رکابی می‌گویند. در حقیقت کاربرد این نوع میلگردها در ساخت دیوارهای بتنی است.

·میلگرد ادکا

برای اینکه تحمل نیروی برشی برای تیرآهن را تا حد زیادی افزایش دهند، در قسمت ‌تکیه‌گاه تیرهای ساختمانی از میلگرد استفاده می‌کنند که با نام میلگرد ادکا معروف است.

آرادآهن۲

در نهایت

ما سعی کردیم تا مهم‌ترین نکات میلگردها را در اختیار شما قرار دهیم اما در صورت تمایل به دانستن بیشتر، می‌توانید از سایت‌هایی به نشانی  www.metalsdepot.com استفاده کنید. در صورت نیاز به هرگونه مشاوره و داشتن سوال درباره میلگردها، حتما با کارشناسان ما در آرادآهن  با شماره 34055-031 تماس حاصل فرمایید

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها