|
کدخبر: 186616

اختصاصی گسترش‌ نیوز:

قیمت خانه چند برابر می شود؟

افزایش قیمت مصالح ساختمانی به عنوان نتیجه قهری خاموشی ها که منجر به کاهش تولید محصولات فولادی و سیمانی در کشور شده، به طور مستقیم معلول قطعی برق و خاموشی های اخیر بود.

صنعت و معدن قیمت خانه چند برابر می شود؟

افزایش قیمت سیمان در روزهای گذشته، معلول دو پارامتر مختلف است: نخست قطعی های مکرر برق که باعث عدم تولید و توزیع سیمان در بازار شده است و دوم، سرکوب قیمت طولانی مدت این کامودیتی معدنی و قیمت‌ گذاری دولتی آن!

پیش از این مقرر شده بود که قیمت سیمان هم همچون فولاد به بورس کالا سپرده شود و پس از آن آزادسازی قیمت سیمان تحقق بپذیرد با این حال پس از حدود یک سال از زمان مطرح شدن این ایده، همچنان قیمت گذاری دولتی بلای جان این صنعت است و همچنان کلینکر و سیمان پورتلند و سیمان سفید در معرض قیمت های سوبسیدی دولتی است. بیش از ۹۱ میلیون تن ظرفیت تولید سالانه سیمان در کشور وجود دارد که در نتیجه قطعی برق در یک ماه اخیر، حدود ۸ میلیون و ۲۷۰ هزار تن تولید کارخانه ها در کشور کاهش پیدا می کند که در نتیجه باعث کاهش حاشیه سود شرکت های تولید کننده سیمان خواهد شد و در نهایت باعث بروز عدم تعادل در عرضه این کامودیتی خواهد شد که به طور طبیعی گرانی و افزایش قیمت این کالای استراتژیک را در پی دارد.

سیمان_فولاد

یک خاموشی پر هزینه!

محدود کردن تولید صنایع سیمان و فولاد به بهانه خاموشی های اخیر که نتیجه مستقیم عدم سرمایه گذاری در صنعت برق در دولت فعلی بوده است، تبعات بسیار شدیدی را در پی خواهد داشت به گونه ای که با کاهش تولید ۱۹ میلیون و ۱۶۶ هزار تن محصولات زنجیره فولادی، یک شوک عظیم به حاشیه سود شرکت های فولادی نیز وارد خواهد شد و در نتیجه افزایش قیمت محصولات فولادی نیز ناگزیر به نظر می رسد! بدیهی است که در این شرایط، دولت با عدم تامین برق این صنایع، باعث ایجاد شوک های سنگین در قیمت های مصالح ساختمانی نظیر میلگرد، نبشی، پروفیل، تیرآهن و... خواهد شد.

جهش قیمت مسکن به دلیل قطعی برق؟

نتیجه افزایش قیمت سیمان و کلینکر و زنجیره‌ های مقاطع فولادی، باعث خواهد شد که قیمت تمام شده ساخت مسکن در کشور نیز با افزایش هزینه دو تا سه برابری برای ساخت هر متر مربع خانه خواهد شد. در نتیجه فارغ از اثر تورم و کمبود عرضه کافی فعلی مسکن، جهش قیمت مصالح ساختمانی سیمانی و فولادی، به طور مستقیم باعث افزایش قیمت مضاعف مسکن در کشور خواهد شد. البته اگر آزادسازی قیمت هرچه سریع تر صورت بپذیرد، امکان افزایش صادرات مقاطع فولادی و سیمان به خارج از کشور نیز وجود دارد و در نتیجه از سویی امکان کمبود این محصولات در بازار به شکل کوتاه مدت نیز، دور از ذهن نخواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها