|
کدخبر: 115746 شروین اشیدری

کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با گسترش ‌نیوز:

پراید را حذف کردیم اما دنبال خودروی ارزان هستیم!

کارشناس حوزه خودرو گفت: آنچه که در ذهن مردم و مسئولان در خصوص تولید خودروی ارزان وجود دارد شدنی نیست. خودروی کوچکی که بخواهد ایمن باشد حداقل بالای ۲۰ الی ۳۰ هزار دلار قیمت دارد. ارزان‌ترین خودرو در شرایط فعلی نیز رنو کویید است که قیمت پایه‌ای در حدود ۷ هزار دلار دارد.

خودرو پراید را حذف کردیم اما دنبال خودروی ارزان هستیم!

مدت هاست که صحبت از تولید خودروی ارزان قیمت در کشور می‌شود. این در حالی است که اخیرا پراید نیز از خط تولید خارج شد و این یعنی خداحافظی با ارزان‌ترین خودروی موجود در بازار. هم اکنون تیبا جای پراید را در رده ارزان‌ترین خودروهای بازار گرفته هرچند که بسیاری از افراد حتی توانایی خرید پراید را هم نداشتند چه برسد به آن که بخواهند تیبا بخرند. برای بررسی بیشتر موضوع تولید خودروی ارزان گفت‌وگویی با امیرحسن کاکایی کارشناس حوزه خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش می‌خوانید:

کاکایی

کاکایی ابتدا اظهار کرد: ما چرا پراید را حذف کردیم؟ این در حالی بود که پراید بهترین و ارزان‌ترین خودرو در رده خود بود. این کار بزرگ‌ترین اشتباه ممکن در مقطع فعلی بود. ما به جای این که در طی سال‌های گذشته به مردم فرهنگ رانندگی را یاد دهیم توقع آنها را بالا بردیم. توقع این است که با پول پراید صاحب یک خودرویی با امکانات بالا شویم که بتوانیم با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کنیم و بدون رعایت فاصله مشکلی نیز پیش نیاید. چنین چیزی غیرممکن است.

ارزان ترین خودرو چند دلار است؟

وی ادامه داد: آنچه که در ذهن مردم و مسئولان در خصوص تولید خودروی ارزان وجود دارد شدنی نیست. خودروی کوچکی که بخواهد ایمن باشد حداقل بالای ۲۰ الی ۳۰ هزار دلار قیمت دارد. ارزان‌ترین خودرو در شرایط فعلی نیز رنو کویید است که قیمت پایه‌ای در حدود ۷ هزار دلار دارد. این خودرو شیشه بالابر مکانیکی دارد و فاقد امکاناتی است که ایرانی‌ها توقع دارند. ایرانی‌ها اصلا چنین خودروهایی را نمی‌پذیرند. خودروی ال ۹۰ زمانی که به ایران آمد در دو نسخه پایه و فول آپشن بود. نسخه پایه شیشه بالابر برقی نداشت و تقریبا هیچ کس آن را نخرید.

این کارشناس خودرو در ادامه گفت: اخلاقیات ایرانی‌ها خاص است و باید متناسب با آن خودروها را طراحی کنیم. به عنوان مثال پراید هاچبک خیلی کمتر از صندوقدار مورد استقبال قرار گرفت. مردم ترجیح می‌دهند از صندوق عقب با فضای بالا استفاده کننند. انتظارات عجیب و غریبی نسبت به خودروی ارزان وجود دارد. لازم به ذکر است تمام طرح‌های خودروی ارزان در گذشته با شکست رو به رو شده و الان هم امکان‌پذیر نیست. ارزان‌ترین خودرو درحال‌حاضر پراید است و بعد از آن تیبا قرار دارد. بهتر بود تولید پراید را ادامه می‌دادیم و به مردم می‌گفتیم فرهنگ رانندگی را یاد بگیرند.

رویاپردازی نکنیم

کاکایی اظهار کرد: یک نکته اشتباهی که بعضی‌ها فکر می‌کنند این است که در مورد خودروی ارزان صحبت می‌شود اما حرف از تعداد تیراژ نیست. علاوه بر این صحبت از کیفیت بالا هم می‌شود در نتیجه چنین مواردی با یکدیگر در تناقض است. حتی برای تولید خودروی ارزان تا ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار دستگاه تیراژ هم کم است. مسئولان ما نمی‌خواهند قبول کنند که امکان تولید چنین خودرویی وجود ندارد. ما باید از رویاپردازی خارج شویم.

وی در پایان یک مثال دیگر از تولید خودروی ارزان زد و گفت: نیسان آبی اصلا استاندارد نیست ولی ما در ایران چون می‌دانیم مردم نیازمند این خودرو هستیم استانداردها را به گونه‌ای در نظر گرفتیم که این خودرو بتواند تولید شود. اگر این خودرو بخواهد با استانداردهای روز دنیا و اروپا تولید شود حداقل قیمت آن ۵ برابر خواهد شد. ما می‌دانیم این خودرو به عنوان یک ابزار کار برای مردم است پس آن را تولید می کنیم.

ارسال نظر