|
کدخبر: 233899

مرگ دلخراش ۲ کوهنورد در علم کوه + عکس

۲ کوهنورد حرفه‌ای و پیشکسوت که قصد صعود به قله علم کوه را داشتند در ارتفاع ۴۰۰۰ متری گرفتار سرما شده و جان باختند.

انجمن پزشکی فدراسیون کوهنوردی با انتشار گزارشی جزئیات این حادثه را تشریح کرد. در این گزارش آمده است، از ساعات ابتدایی صبح چهارشنبه ۲۲ دی اخباری درباره گرفتار شدن و بروز حادثه برای کوهنوردان در منطقه علم‌کوه گزارش شد.

عباس-کلهر

طبق این اخبار، دو نفر از کوهنوردان تهرانی به نام عباس کلهر - مربی برف- و حامد شاه‌ حسینی - راهنمای سنگ- در منطقه «گرده آلمان‌ها»گرفتار شده بودند.

این دو کوهنورد با برنامه‌ریزی از قبل تعیین‌شده قرار بود سه‌شنبه  به قله علم‌کوه از مسیر گرده آلمان‌ها صعود کنند که به علت سرمای شدید، زمین‌گیر شدند. با همکاری سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در ابتدا قرار بر اعزام تیمی در عصر چهارشنبه بود که به‌دلیل سرعت باد بالا و ارتفاع بالای پرواز، امکان اعزام نیرو با وجود آماده بودن تیم امداد و نجات میسر نشد.

مرگ ۲ کوهنورد باسابقه کشورمان

با هماهنگی‌های انجام‌شده بین کمیته جست‌وجو و نجات فدراسیون کوهنوردی و امداد کوهستان سازمان امداد و نجات هلال احمر، صبح پنجشنبه در اولین فرصت پرواز به منطقه علم‌کوه در قالب یک تیم شش‌ نفره از امدادگران کوهستان فدراسیون کوهنوردی و هلال احمر به منطقه اعزام شد که پس از اعزام امداد هوایی مشترک فدراسیون کوهنوردی و جمعیت هلال احمر به منطقه علم‌کوه، تیم سه نفره ترکیبی نجات فدراسیون و هلال احمر در ارتفاع ۴۶۰۰ خرسان پیاده شدند و عملیات امداد را آغاز کردند.

هلی‌کوپتر امداد به‌ دلیل مه‌آلودگی منطقه کلاردشت مجبور به برگشت به تهران شد تا در صورت ضرورت، دوباره به منطقه اعزام شود. ساعت یک بعد از ظهر تیم امداد و نجات کوهستان به کوهنوردان حادثه دیده  در حالی دسترسی پیدا کردند که یکی از کوهنوردان به نام «حامد شاه‌حسینی» جان خود را از دست داده  و همنورد وی به نام «عباس کلهر» در وضعیت وخیمی بود که تلاش تیم امدادگر برای نجات جان وی نتیجه نداد و ساعت ۹ شب این مربی با سابقه کشور نیز جان باخت.

تیم امداد در حالی که قصد انتقال اجساد دو کوهنورد را داشت با شرایط هوایی متغیر و بارش برف و سرعت باد بالای ۶۰ کیلومتر در ساعت مواجه شد و برای جلوگیری از حوادث بیشتر، در جان‌پناه خرسان مستقر شد تا با بهبود شرایط آب و هوایی به پایین برگردند.

منبع: رکنا

ارسال نظر