|
کدخبر: 144889

واکسن کرونا از این ۳ راه تامین می شود

رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: ۵۶ میلیون دوز واکسن برای مقابله با کرونا در کشور با استفاده از واردات و مجموعه کواکس و تولید داخل تامین خواهد شد.

جامعه واکسن کرونا از این ۳ راه تامین می شود

مصطفی قانعی روز پنجشنبه در برنامه آنلاین بررسی وضعیت تولید واکسن در کشورها و ارائه توانمندی ایران در تولید آن افزود: ایران برای تامین واکسن مورد نیاز برای مقابله با ویروس کرونا ۳ رویکرد شامل تامین ۱۶.۸ میلیون دوز واکسن از طریق مجموعه کواکس، تامین ۲۵.۵ میلیون دوز از طریق واردات و ۲۵ میلیون دوز از طریق تولید داخل را در نظر گرفته است.

وی بیان کرد: در همین راستا برای تولید واکسن در کشور کمیته اخلاق شکل گرفته است، همچنین شرکت هایی برای تولید واکسن در کشور به وجود آمده‌اند و پلت فرم‌های خود را ارائه داده اند، در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۲۵۵میلیارد تومان از شرکت هایی که کار تولید واکسن آنها تا سر حد بالینی پیش رفته‌اند حمایت کرده و صندوق نوآوری نیز ۱۲۵ میلیارد تومان از این شرکت‌ها که تا سر حد بالینی رفته‌اند حمایت کرده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: معاونت علمی در نظر دارد مبلغ ۷۱۰ میلیارد تومان برای تولید انبوه واکسن توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تخصیص دهد و یا اینکه واکسن کرونا را پیش خرید نماید.

قانعی افزود: درحال‌حاضر ما در کشور هر ۴ مدل پلت فرم دنیا در زمینه تولید واکسن کرونا را انجام می‌دهد، مدل واکسن مدرنا، مدل واکسن سینووکس، مدل آسترازنیکا و حتی پروتئین نوترکیب را داریم و کارهای تحقیقاتی در شرکت‌های ایرانی در دست انجام است.

وی با اشاره به اینکه کرونا علاوه بر تهدیدها، فرصت‌ها و دستاوردهایی برای ایران داشت گفت: ایجاد زیر ساخت آزمایشگاه سطح ایمنی ۳ که ۱۰ سال پیگیر آن بودیم در این دوران محقق شد و شکل گرفت، تقویت بخش خصوصی جهت رفع نیازهای داخلی در شرایط تحریمی که توسعه واکسن را در پی داشت، دستیابی و تثبیت دانش فنی واکسن‌های نسل جدید و نیز ایجاد فضای رقابتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله دستاوردهای دوران مثبتی است که در شیوع ویروس کرونا برای کشور به‌دست آمد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر