|
کدخبر: 53853

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس انجمن ارگانیک مطرح شد:

چرا تولید محصولات ارگانیک سودآور است؟

تقاضا برای محصولات ارگانیک روزبه‌روز بیشتر می‌شود. اختصاص یارانه به تولیدکنندگان محصولات ارگانیک می‌تواند راهکار خوبی برای جبران کمبود تولید باشد.

گسترش‌نیوز: افزودنی‌های شیمیایی، اصلاح ژنتیک و روش تولید محصولات مختلف زراعی و دامی ازجمله موضوعاتی هستند که ذهن مردم را به خود مشغول کرده‌اند. استفاده از محصولات ارگانیکی که اصالتشان تایید شده باشد می‌تواند به همه این نگرانی‌ها پایان دهد. با گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس انجمن ارگانیک ایران همراه باشید.

organic.jpg

بازار پررونق و تولید کم

سیدرضا نورانی، رئیس انجمن ارگانیک ایران اظهارکرد: خوشبختانه بازار محصولات ارگانیک پررونق است. از نظر مشتری، مشکلی نداریم ولی متاسفانه به دلیل نبود حمایت در سال‌های گذشته، مقدار تولید پاسخگو نیست. تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در چند دهه گذشته، کود و سموم شیمایی یارانه‌ای دریافت کرده‌اند اما در حوزه محصولات ارگانیک، هیچ یارانه‌ای در نظر گرفته نشده است. از طرف دیگر هزینه مبارزه با آفات به‌خصوص در حوزه محصولات ارگانیک بالاست و قیمت‌ها‌ به‌مراتب بیشتر از اقلام مورداستفاده در بخش کشاورزی است. خوشبختانه در برنامه ششم به این موضوع مهم توجه شده و مجلس شورای اسلامی هم ورود کرده است بنابراین امیدوارم در آینده بتوانیم، شاهد تولید و پیشرفت بیشتر محصولات ارگانیک باشیم. اختصاص یارانه به این بخش تولید را بالا می‌برد و باعث می‌شود بیمارانی که به این اقلام نیازمند هستند به اقلام موردنیاز خود دسترس پیدا کنند.

چرا نرخ محصولات ارگانیک بیشتر است؟

وی در تشریح بیشتر این بخش از سخنان خود گفت: برای آفت‌کشی محصولات ارگانیک از آفت‌کش‌های ارگانیک و خاص استفاده می‌شود. هزینه آفت‌کش‌‌ها و کودهای بیولوژیک و سازگار با محیط‌زیست بسیار بالاست بنابراین نرخ محصولات ارگانیک معمولا بیشتر است. از طرف دیگر هزینه بالا باعث می‌شود که خیلی از علاقه‌مندان نتوانند به عرصه تولید و پرورش این قبیل محصولات وارد شوند. البته آنهایی که وارد شده‌اند بازار خود را دارند و این بازار روزبه‌روز توسعه پیدا می‌کند. آمار و ارقام نشان می‌دهد که علاقه و اقبال مردم رو به افزایش است. در سال ۹۷ حدود ۱۵ درصد افزایش مصرف‌ داشته‌ایم. در امریکا و اروپای سالانه چیزی حدود ۲۰ درصد به میزان مصرف محصولات ارگانیک افزوده می‌شود. شیوع و افزایش مداوم بیماری‌های مختلف باعث شده که روزبه‌روز، تمایل مردم جهان به محصولات ارگانیک افزوده شود. مصرف محصولات ارگانیک سطح سلامتی افراد را ارتقا می‌دهد و آنها را از بسیاری هزینه‌های درمانی و دارویی بی‌نیاز می‌کند. وقتی این ملاحظه را هم در نظر می‌گیریم به این نتیجه می‌رسیم که اندکی پرداخت بیشتر، ارزش سلامتی که عایدمان می‌شود را دارد. شعار ما آن است اگر می‌خواهیم از بیماری فاصله بگیریم باید به محصولات ارگانیک برگردیم.

استقبال شدید مردم از جشنواره‌های ارگانیک

رئیس انجمن ارگانیک در رابطه با فعالیت‌های این انجمن گفت: هدف از ایجاد ارگانیک این بوده که تولیدکنندگان با استانداردهای جهانی آشنا شوند و فرهنگ استفاده از این محصولات تقویت شود. در همین راستا کارگاه‌های آموزشی زیادی در شهرها و استان‌های کشور برگزار می‌کنیم. تاکنون ۴ همایش بین‌المللی برگزار کرده‌ایم. خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از این همایش‌ها شده است. در بعضی حوزه‌ها کار زیادی انجام شده است. به‌عنوان‌مثال در حوزه عسل، محصولات زراعی و باغی، دام و طیور به‌خوبی کار می‌شود. استقبال کم‌سابقه مردم از ۱۱ جشنواره هفته ارگانیک که به همت انجمن و همکاری شهرداری برگزار شد نشان می‌دهد که خوشبختانه مردم، دیگر این محصولات را لوکس نمی‌دانند. البته هنوز با وضعیت ایدئال فاصله داریم. کشوری مثل ترکیه ۲۰ برابر ما در این زمینه کار می‌کند. این در حالی است که ظرفیت و ظرفیت ما بسیار بیشتر از ترکیه است. باید پذیرفت که محصولات ارگانیک، لوکس و فانتزی نیستند. محصول ارگانیک در واقع نوعی داروست. امروز کمتر کوچه و خیابانی هست که داروخانه‌ای در آن نباشد و این جای نگرانی دارد چون نشان می‌دهد که وضعیت سلامتی مردم خوب نیست.

راه تشخیص محصولات قلابی

وی در ادامه افزود: متاسفانه خیلی از فروشندگان محصولات غیرارگانیک را به اسم ارگانیک، وارد بازار می‌کنند. این تقلب بزرگ، خطرناک است و موجب بی‌اعتمادی مصرف‌کننده می‌شود. باید هر چه سریع‌تر جلوی این سودجویی‌ها گرفته شود. مردم هنگام خرید این قبیل محصولات حتما از فروشنده بخواهند گواهینامه بین‌المللی ۱۱ هزار را طلب کنند. علاوه بر این می‌توانند به سایت انجمن مراجعه کنند. محصولی که واقعا ارگانیک باشد کد ۱۸ رقمی خاص خود را دارد و با وارد کردن این کد در سایت انجمن می‌توان به ارگانیک بودن یا نبودن آن پی برد. فروشگاه‌هایی که اسامی آنها در سایت انجمن ارگانیک ایران آمده است تحت نظارت انجمن قرار دارند. بازرسان انجمن هر هفته به‌صورت نامحسوس بر عملکرد فروشگاه‌ها نظارت می‌کنند. نظارت در اصل یک کار دولتی و حاکمیتی است اما انجمن هم در حد توان خود در این زمینه فعال بوده است.

نورانی در پایان افزود: انجمن ارگانیک ایران، فصلنامه خاص خودش را دارد که هرماه یک نسخه از آن منتشر می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها