|
کدخبر: 40045

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در گفتگو با گسترش‌نیوز:

گوجه‌فرنگی، ۳۰ درصد گران شد؛ ما را به بازی بگیرید

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران از افزایش ۳۰ درصدی قیمت گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و خیار خبر داد. وی کاهش سطح زیرکشت این اقلام و نیز صادرات را عامل اصلی این گرانی‌ها دانست.

گسترش نیوز: صادرات گوجه و سیب‌زمینی چند وقتی است که ممنوع شده است پس چرا صادرات یکی از عوامل گرانی است؟ حسن صابری‌هرندی در این رابطه، اظهار داشت:

صادرات گوجه معمولی و سیب‌زمینی ممنوع است اما صادرات گوجه گلخانه‌ای، مجاز است. علاوه بر این به‌هرحال قاچاق وجود دارد. هر کیلو گوجه چیزی حدود یک دلار سود دارد. از طرف دیگر بعضی از سودجویان روی بار گوجه معمولی را با گوجه گلخانه‌ای می‌چینند و با این ترفند صادر می‌کنند.

7476731_594.jpg

چرا تولید کاهش یافت؟

یکی از دلایل افزایش قیمت گوجه و صیفی‌جات دیگر کاهش تولید است. صابری هرندی علت این امر را نوسان قیمت در سال‌های قیمت می‌داند و اظهار داشت:

در دو سال گذشته قیمت گوجه‌فرنگی به حدی پایین بود که کشاورزان متضرر شدند و محصول خود را به قیمت کیلویی ۳۰۰ یا ۴۰۰ تومان به کارخانه‌های رب می‌فرستادند. درنتیجه امسال، تولید گوجه‌کاران ما تا حد زیادی کاهش یافت.

آمار دقیق نداریم

صابری هرندی از نبود آمار دقیق در رابطه با میزان عرضه و تقاضا سخن گفت:

اگر آمار و اطلاعات ما دقیق باشد و از سرانه مصرف، مطلع باشیم می‌توان بین عرضه و تقاضا، تعادل ایجاد کرد.

وی در ادامه تولید هندوانه را مثال زد:

یک سال قیمت هندوانه بالا می‌رود. سال بعد، کشاورزان به حدی هندوانه کشت می‌کنند که قیمت‌ها به حداقل می‌رسد. این‌طور می‌شود که بخش عمده هندوانه‌ای که در استان محرومی مثل سیستان تولید شده به مصرف دام می‌رسد یا از بین می‌رود.

bar.jpg

ما را به بازی نمی‌گیرند

رئیس اتحادیه تره‌بار تهران معتقد است که ممنوعیت صادرات، خیلی دیر انجام شد:

دو بار نامه‌نگاری کردیم و از جهاد کشاورزی و وزارت صنعت و معدن و تجارت خواستیم صادرات را ممنوع کنند. متاسفانه خیلی دیر عمل شد. ما را بازی نمی‌گیرند ولی وقتی کار از کار می‌گذرد و اجناس گران می‌شود سرزنش می‌شویم. درصورتی‌که شغل ما حق‌العمل‌کاری است و به‌صورت مستقیم با کشاورز در ارتباط هستیم، قرارداد می‌بندیم، مساعده می‌دهیم. یعنی بسیاری از کارهایی که باید جهاد کشاورزی انجام دهد را انجام می‌دهیم. صنف ماست که به داد کشاورز می‌رسد.

توپ را به زمین ما می‌اندازند

وی در ادامه این بخش از سخنان خود از مسئولان خواست:

ما را در کنار خود ببینید نه مقابل. چه خوب است که با ما هم مشورت و همفکری شود. متاسفانه چنین نمی‌شود و وقتی گرانی و کمبود می‌آید رسانه‌ها توپ را به زمین ما می‌اندازند و ما را به گران‌فروشی و احتکار متهم می‌کنند. این ادعا ۱۰۰ درصد غلط است و عادلانه نیست که صنف ما نزد افکار عمومی، اعتبار خود را از دست بدهد.

حق‌العمل بارفروشان چقدر است؟

وی در ارتباط با میزان حق‌العمل میادین تره‌بار اظهار داشت:

حق‌العمل فروش کالاهای خارجی مثل آناناس و موز ۳ درصد و بارهای داخلی هم ۵ تا ۱۰ است. عرضه و تقاضاست که قیمت فروش میادین را تعیین می‌کند. البته در کنار عرضه و تقاضا، نرخ نامه هم داریم که روزهای یکشنبه به تصویب اتحادیه بارفروشان، میوه‌فروشان، جهاد کشاورزی و اتاق اصناف تهران می‌رسد.

resized_433940_729.jpg

فقط دو قلم، صادر نمی‌شود

صابری هرندی در رابطه با ممنوعیت صادرات اعلام کرد:

در حال حاضر صادرات گوجه و سیب‌زمینی ممنوع است اما صادرات اقلام دیگر مجاز است و صادر می‌شوند. اگر مازاد داشتیم و نیاز داخل تامین می‌شد هیج مشکلی نبود و صادرات، ارز وارد مملکت می‌کرد ولی این‌گونه نیست چون کمبود داریم. در این شرایط صلاح نیست صادرات تا به این حد باشد.

پیش‌بینی رئیس اتحادیه بارفروشان

صابری هرندی در پایان این گفتگو وضعیت آینده را پیش‌بینی کرد:

در سال‌های آتی، قیمت گوجه و سیب‌زمینی به‌شدت پائین می‌آید چون قیمت‌های خوب امسال باعث می‌شود که کشاورزان به کشت بیش‌ازحد رو آورند. همان‌طور که گفتم نبود آمار و اطلاعات دقیق باعث می‌شود که این اتفاق، هرچند سال یک‌بار رخ دهد و هم کشاورز و هم مصرف‌کننده، لطمه ببینند.

قیمت عمده‌فروشی میوه و تره‌بار در هفته جاری

nerkhnameh.jpg

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها