|
کدخبر: 153320

جزئیاتی جدید از عرضه فولاد در بورس

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی آخرین جزئیات از طرح فولادی مجلس را تشریح کرد. به گفته او الزام عرضه همه محصولات فولادی در بورس کالا حذف و تنها کف قیمتی مشخص می‌شود.

بورس جزئیاتی جدید از عرضه فولاد در بورس

حجت الله فیروزی در این خصوص گفت:

طرح توسعه پایدار زنجیره فولاد اوایل هفته جاری در کمیسیون نهایی و در نوبت صحن قرار گرفته است.

در طرح پیش بینی شده که کمیته رصد و پایش بازار به ریاست وزیر صمت و با حضور نماینده دادستانی، عضو ناظر مجلس و نماینده بورس تشکیل شود.

در این کمیته، محصولات فولادی هر تولیدکننده به دو دسته تقسیم می‌شود یک دسته محصولاتی که از همان اول سهمیه عرضه در بورس می‌گیرند و دسته دیگر محصولاتی که سهمیه صادرات می‌گیرند؛ یعنی هر کارخانه فولادی بخشی از محصولات خود را به بورس عرضه می‌کند و بخشی دیگر را هم صادر می‌کند که میزان هر کدام هم مشخص خواهد شد.

در طرح اولیه این گونه پیش بینی شده بود که تولیدکننده تمام محصول را به بورس عرضه کند و در صورت وجود مازاد، آن را صادر کند که این مساله ممکن بود بازار صادراتی را از بین ببرد ولی با اصلاح صورت گرفته در کمیسیون، تولیدکنندگان سهم‌شان در عرضه در بورس و برای صادرات مشخص خواهد شد.

واحدهای کوچک زنجیره فولاد می‌توانند به صورت مشترک تعاونی تشکیل دهند، همچنین مقرر شد همین کمیته رصد و پایش، کف قیمتی را تعیین کند و سقف در رقابت مشخص خواهد شد.

از دیگر اختیاراتی که به کمیته داده شده این است که در مورد قیمت انرژی واحدها تصمیم گیری شود. طرحی قبلاً در کمیسیون تلفیق مبنی بر واقعی کردن قیمت انرژی برای فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها تهیه شد که البته مورد تصویب قرار نگرفت از این رو باید منتظر باشیم ببینیم برای این بخش چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد.

 

منبع: مهر

ارسال نظر