|
کدخبر: 162863

تاثیر قرارداد ۲۵ ساله بر بازار سکه و دلار

بازار‌های ارز و سکه در دومین هفته فروردین ۱۴۰۰ شاید با تاثیر‌پذیری جو روانی همکاری ایران و چین بازاری آرام را به ثبت رساندند.

بازارهای ارز و سکه در دومین هفته فروردین ۱۴۰۰ به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کردند که البته نرخ ارز و سکه در این هفته از نوسان شدیدی برخوردار نبود و روند قیمت‌ها در یک بازه محدود با ثبات پیش رفت و دلار و یورو در پایان معاملات وارد کانال قیمتی جدیدی شدند.

شاخص بازار سرمایه در ابتدای معاملات با رشد اندکی همراه بود اما در روزهای بعدی باشیبی ملایم روند شاخص نزولی شد به طوری که شاخص کل از پله یک میلیون و ۳۰۹ هزار واحد به کانال یک میلیون و ۲۹۴ هزار واحد کاهش یافت.

در دومین هفته فروردین ۱۴۰۰ نرخ ارز به میزان اندکی افزایش یافت به طوری که دلار از نرخ ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان به کانال ۲۵ هزار تومانی رسید و آخرین نرخ معاملاتی آن ۲۵ هزار و ۲۱۰ تومان بوده است.

یورو نیز همانند دلار از روند صعودی با شیب ملایم برخوردر بود به طوری که از نرخ ۲۸ هزار و ۸۹۵ تومان به پله ۲۹ هزار و ۴۸۰ تومان رسید که این ارقام نشان دهنده افزایش ۵۸۵ تومانی نرخ یورو در یک هفته است.

سکه نیز همانند دیگر بازار‌های مالی دستخوش تغییرات قابل توجهی نشد و روند باثبات خود را حفظ کرد به طوری که نرخ نخستین معاملات سکه در این هفته ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بوده است که در اواسط هفته نرخ آن به ۱۱ میلیون و ۴۵۰ تومان رسید اما در روزهای پایانی هفته با اندکی کاهش به مبلغ ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید.

هر گرم طلای ۱۸ عیار همسو با نرخ سکه از تغییرات اندکی برخوردار بود به طوری در ابتدای هفته نرخ طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۸۳ هزار تومان بود و در اواسط هفته به سک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و در نهایت در آخرین معاملات هفته با نرخ یک میلیون و ۸۴ هزار تومان دادوستد شد.

نرخ سکه در روز‌های آینده تغییرات شدید ندارد

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر درباره نرخ سکه و طلا در دومین هفته ۱۴۰۰ گفت: در نخستین هفته ۱۴۰۰ که بازارهای ارز و سکه به میزان اندکی فعالیت داشتند در این زمان نرخ طلا و سکه نسبت به آخرین هفته ۱۳۹۹ تغییرات چندانی را تجربه نکرد و در نخستین هفته ۱۴۰۰ طلا و سکه بدون تغییر در نرخ داد و ستد شد اما در شروع هفته دوم فروردین نرخ اونس جهانی حدود ۵۰ دلار کاهش یافت و این روند نزولی طبیعتا باید باعث کاهش نرخ طلا و سکه می‌شد ولی افزایش نرخ و تقاضا ارز این معادله را بهم ریخت و این امر مانع کاهش نرخ طلا و سکه شد.

او افزود: با تغییرات اندک در نرخ طلا و سکه در این هفته نرخ اونس جهانی کاهش یافت و نرخ آن به یک هزار و ۶۹۰ دلار رسید که نسبت به هفته گذشته بیش از ۴۰ دلار کاهش یافت همچنین سکه طرح جدید حدود ۲۳۰ هزار تومان در این هفته ارزان شد.

کشتی آرای تصریح کرد: نیم سکه در این هفته به نرخ ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید و حدود ۱۰۰ هزار تومان کاهش نرخ را در این هفته تجربه کرد همچنین ربع سکه با کاهش ۵۰ هزار تومانی به مبلغ ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.

او بیان کرد: سکه یک گرمی در این هفته به نرخ ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان داد و ستد شد که نسبت به هفته گذشته تغییری در نرخ تجربه نکرده است البته هر مثقال طلا تقریبا با مبلغ ۴ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان به فروش رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به یک میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید که با کاهش ۲۰ هزار تومانی در این هفته همراه بوده است.

کشتی آرای گفت: معتقدم در روزهای آینده روند نزولی اونس جهانی ادامه دار باشد و با شروع داد وستدها در هفته آینده قیمت‌ها شفاف تر خواهد بود و به نظر می‌رسد نسبت به نرخ فعلی نرخ طلا و سکه با کاهش اندکی همراه خواهد بود.

بورس ۱۴۰۰ سنت شکنی کرد

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه درباره روند شاخص بازار سرمایه در دومین هفته ۱۴۰۰ گفت: بازار در سال ۱۴۰۰ سنت شکنی کرد و برعکس سال‌های گذشته بازار در دومین هفته از فرودرین باوجود اینکه حالت نیمه تعطیل داشته است مثبت بوده است اما امسال شرایط متفاوت بود که یکی از عوامل آن این است که بازار سرمایه در ۲ سال گذشته شرایط نسبتا خیلی عالی را تجربه کرده است و بازده بسیار مناسبی نصیب سهامداران شده است که علت آن را می‌توان به دامنه نامتقاران اشاره کرد که این امر باعث شد تعداد نمادهای سقف روش بیشتر از تعداد نمادهای خرید باشد و همین موضوع سبب می‌شود که نمای بازار شاداب به نطر نرسد و به دنبال آن حجم معاملات کاهش بسیاری را تجربه کند.

او تصریح کرد: دومین عامل تاثیر‌گذار در بورس نرخ سود بانکی است که همچنان میزان آن بالا است و در حدود ۲۱ درصد است که این موضوع از جذابیت بازار سرمایه می‌کاهد و از طرف دیگر بازار در انتطار انتشار گزارشات است. گزارشات ماهانه در اوایل هفته آینده منتشر می‌شود و سهامداران می‌توانند به یک برآوردی از سود ۹۹ برسند ومی توانند امیدوار باشند که این سود تکرار شود و به نظر می‌رسد امسال بازار سرمایه سود بهتری را نسبت به بازار رقیب نصیب سهامدار بکند.

دلبری افزود: در باره تفاهمنامه ایران و چین فعلا موضوع به طور کامل محقق نشده است ولی چین دومین اقتصاد دنیا است و در بازار‌های کالایی که یکی از اصلی‌ترین بازارها است و تعیین‌کننده نرخ در بیشتر کالاها مانند سنگ آهن، مس، محصولات پتروشیمی، ذغال سنگ و کالاهای دیگر است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اثرات سیاسی قرارداد ایران و چین می‌تواند در کاهش تحریم‌ها اثر مثبتی داشته باشد ولی باید منتظر ماند که این قرارداد به طور رسمی منتشر شود تا بتوان اثراتش را دقیق تر بررسی کرد.

اگر دولت رفتار منصفانه تر و مداخلات قیمتی کمتری با بازار سرمایه داشته باشد شرایط برای بازار سرمایه در سال جدید بهتر خواهد بود.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر