|
کدخبر: 134304

پیش بینی افزایش دوباره قیمت مسکن/ «سیمان» مقصر جدید

بررسی‌های نشان می‌دهد بخش زیادی از افزایش قیمت سیمان ناشی از افزایش قیمت پاکت سیمان است.

اقتصاد پیش بینی افزایش دوباره قیمت مسکن/ «سیمان» مقصر جدید

سیمان از مواد اولیه مهم در صنعت ساختمان است که هرگونه تغییری در قیمت آن تأثیر مستقیم بر قیمت سازه‌های مورد نیازاین صنعت از جمله بتن و تیرچه دارد.

جایگاه رو به بهبود ایران در این صنعت طی چند سال اخیر باعث شده میزان تولید این محصول از نیاز داخل پیشی بگیرد و این امر زمینه صادرات سیمان را فراهم کرده است.

بررسی هزینه‌های تولید سیمان نشان می‌دهد که حدود ۷۵ درصد بهای تمام شده صنعت سیمان را هزینه‌های سربار (هزینه پاکت و بسته بندی، استهلاک، تعمیر و نگهداری، برق، سوخت)، ۲۰ درصد هزینه مواد اولیه و ۵ درصد هزینه را دستمزد تشکیل می‌دهد.

نهم تیر امسال بود که انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در بخشنامه‌ای اعلام کرد که با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت سیمان تیپ یک ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و به این ترتیب قیمت هر تن سیمان پاکتی تیپ یک حداکثر ۲۶۸ هزار تومان تعیین شد.

افزایش قیمت بعدی سیمان در نتیجه افزایش قیمت پاکت رقم خورد و با افزایش قیمت پاکت از ۵۰۰ تومان در سال گذشته به حدود ۳ هزار تومان در سال جاری ۵۰ هزار تومان به قیمت هر تن سیمان افزوده شد.

این موارد تنها افزایش قیمت‌های رسمی سیمان در سال جاری بوده‌اند که مسؤولان انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان آن‌ها قانونی دانسته‌اند اما بررسی‌ها در اصفهان نشان می‌دهد قیمت این محصول درب کارخانه اعدادی بیشتر از ۳۱۰ تا ۳۲۰ هزار تومان است.

در گفت‌وگوی با کارشناس فروش شرکت سیمان سپاهان قیمت هر تن سیمان تیپ یک (بدون لحاظ کرایه حمل) ۳۴۷ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام شد و برای خریدار باید با در دست داشتن پروانه ساخت و کارت ملی برای دریافت سیمان مراجعه کند.

ناصر محمدی، رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان اصفهان اظهار کرد: قیمت هر تن سیمان پاکتی تیپ یک هر تن ۳۴۳ هزار تومان و تیپ دو هر تن ۳۴۸ هزار تومان است که این قیمت‌ها بدون لحاظ کرایه حمل و نقل است.

بررسی‌های میدانی در سطح شهر و گفت‌وگو با فروشندگان حکایت از افزایش قیمت در ماه‌های اخیر است، یکی از فروشندگان در این رابطه عنوان کرد: سیمان پاکتی تیپ ۲ تا ۱۱ تیر امسال هر تن ۲۳۰ هزار تومان بود و پس از آن به تنی ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت اما در چند روز قبل قیمت هر تن سیمان پاکتی تیپ ۲ به ۳۵۰ هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به این که قیمت سیمان تیپ یک در هر پاکت ۵۰۰ تومان کمتر از سیمان تیپ ۲ است، تصریح کرد: قیمت سیمان فله‌ای بعد از ۱۱ تیر تنی ۲۴۰ هزار تومان بود و در روزهای اخیر به ۲۵۰ تومان رسید و افزایش قیمت سیمان پاکتی به دلیل افزایش قیمت پاکت بوده است.

یکی دیگر از مشکلات این حوزه از سوی صنعتگران عدم همکاری شرکت‌های حمل و نقل در انتقال سیمان به دست مشتری بوده است، مدیران این کارخانه‌ها معتقدند تأخیر در تحویل بار ناشی از تأخیر در تحویل به بخش حمل و نقل نیست و باربری‌ها حاضر به انتقال سیمان با نرخ‎‌های قبلی نیستند.

الهام آزاد، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در این رابطه عنوان کرد: پرونده‌ای در این کمیسیون مطرح بود که بر اساس آن تولیدکنندگان سیمان در تأمین مواد اولیه مشکل داشتند و ماشین‌هایی که خریداری کرده بودند در گمرک مانده بود.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قرار بود سیمانی‌ها صد دستگاه ماشین سنگین استوک که حدود ۳ سال کار کرده بودند وارد کنند اما به دلایل بی‌اساس این خودروها در گمرک مانده‌اند و اجازه استفاده از آن‌ها داده نمی‌شود.

منبع: فارس

ارسال نظر