|
کدخبر: 110079 مسعود رمضانی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

کرونا معادن مس را زمین‌گیر کرد/ قیمت‌ها افزایش یافت

این فلز با ارزش در زبان محاوره‌ای به نام "دکتر مس" شناخته می‌شود چرا که غالبا از آن برای سنجش سلامت کل اقتصاد استفاده می‌شود. از اواسط ماه مارس نرخ مس با افزایش سرسام آور ۴۵ درصدی روبه‌رو بوده است. و این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بود شیوع بیماری کرونا باعث می‌شود تا دولت‌ها بازهم مجبور شوند تا محدودیت‌هایی در تجارت خود اعمال کنند.

معدن کرونا معادن مس را زمین‌گیر کرد/ قیمت‌ها افزایش یافت

به دنبال شیوع کرونا شاهد اتفاقات مهمی در معادن جهان بودیم که باعث شد تا برخی از معادن تعطیل شوند و یا با کاهش کارگران معدن مواجه شوند و برخی از پروژه‌های توسعه‌ای خود را به تعویق بیاندازند. که همین امر سبب شده تا مشکلاتی از جمله بیکاری و افزایش نرخ صنایع معدنی را در سطح دنیا نظاره‌گر باشیم. در این گزارش سعی داریم تا به بررسی مشکلات ناشی از کرونا بر تولیدات و بازار مس در جهان بپردازیم. با ما همراه شوید:

افزایش ۴۵ درصدی قیمت مس

این فلز با ارزش در زبان محاوره‌ای به نام "دکتر مس" شناخته می‌شود چرا که غالبا از آن برای سنجش سلامت کل اقتصاد استفاده می‌شود. از اواسط ماه مارس نرخ مس با افزایش سرسام آور ۴۵ درصدی روبه‌رو بوده است. و این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بود شیوع بیماری کرونا باعث می‌شود تا دولت‌ها بازهم مجبور شوند تا محدودیت‌هایی در تجارت خود اعمال کنند.

افزایش نرخ مس بیشتر به دلیل نگرانی از تغییر تامین‌‌کنندگان کلیدی این فلز در کشورهای امریکای جنوبی است.

هزاران کارگر مس شیلیایی که بزرگترین تولید‌کننده این فلز در جهان به شمار می‌رود بیمار شده‌اند و این در حالی است که بیش از یک چهارم از عرضه جهانی به این کشور اختصاص دارد. معادن، فعالیت‌های غیرضروری خود را به تعویق انداخته‌اند و در تلاشند تا به منظور ایمنی کارگران، بدون از دست دادن تولید نیروی کاری خود را کاهش دهند.

بیماری کرونا همچنین سبب شده تا عملیات بازیابی در معدن پرو که دومین معدن بزرگ دنیا محسوب می‌شود کاهش یابد. در همین حال، تقاضا در چین با رشد دوباره کارخانه‌ها در سه ماهه دوم روند بهبود را تجربه می‌کند.

بیل‌اونیل شریک تجاری شرکت Logic Advisors در ایالت آپر سیدل ریور نیوجرسی می‌گوید: آن چیزی که ما در بازار مس مشاهده می‌کنیم این است که برخی از تقاضاهای خرید مس خوب و منصفانه است اما تولیدات روند کاهشی را دنبال می‌کند.همچنین تقاضاهای جهانی برای خرید مس رو به افزایش است و انتظار می‌رود در ۶ تا ۱۲ ماه آینده تقاضا برای خرید مس افزایش یابد.

شیلی با مشکل عرضه مس روبروست

در شیلی، اتحادیه‌ها و سیاستمداران محلی خواستار محدودیت‌های سخت‌تری هستند که این امر ممکن است در عرضه مس در بازار اثرگذار باشد.

گروه BHP اعلام کرده که قرار است تا فعالیت خود را در یکی از معادن کاهش دهد و این در حالی است که شرکت کودلکو نیز عملیات ذوب را در یکی از پالایشگاه‌های معدنی متوقف کرده و عملیات توسعه بزرگترین سایت معدنی خود را به حالت تعلیق درآورده است. همچنین کارگران دو معدن نیز در حال آماده شدن برای اعتصابات هستند و همین امر سبب می‌شود تا بروز مشکلات ادامه دار باشد.

برخی تحلیلگران هشدار می‌دهند که خطر امکان تولید باعث کاهش عرضه در امسال خواهد شد. در حالی که دولت شیلی انتظار دارد که در سال ۲۰۲۱ دوباره جایگاه خود را در بازارهای جهانی تثبیت کند، اما به نظر می‌رسد تثبیت اوضاع اقتصادی به بعد از همه‌گیری کرونا موکول شود.

بیماری کارگران در پرو سبب شده تا روند باز تولید معادن این کشور با کندی مواجه شود. انتظار می‌رود تا پایان ماه میلادی روند همه‌گیری کرونا و تاثیرات آن بر روی معادن مرحله به مرحله به پیش از آن بازگردد و این در حالی است که وزیر انرژی و معادن کشور پرو در پیامی گفته است، هم‌اکنون پیش‌بینی این اتفاق، بیش از حد خوشبینانه است.

افزایش تقاضا برای خرید مس

علاوه بر افزایش تقاضا برای مس در چین برخی از علائم نشان از روند بازگشایی مجدد کارخانه‌ها دارد که می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ این فلز شود. نشریه اقتصادی بلومبرگ در شماره ماه ژوئن خود به افزایش رشد ناخالص داخلی (GDP) به بالاترین سطح از ابتدای سال ۲۰۱۹ اشاره کرد. و ادامه داد این روند نشانگر بازگشت و رفع موانعی است که به منظور جلوگیری از شیوع کرونا ویروس اتفاق افتاده بود.

قیمت مس در لندن در یک مرحله در روز پنجشنبه به ۶،۳۶۰ دلار رسید که این میزان بالاترین نرخ از ماه می‌سال ۲۰۱۹ بوده است. قبل از بازگشت به نرخ ۶۳۰۰ دلار شرکت‌هایی معدنی به دنبال آن هستند تا از فواید افزایش نرخ آن بهره‌مند شوند.

شرکت فریپورت-مکموران که به عنوان بزرگترین شرکت تجارت جهانی مس شناخته می‌شود روز دوشنبه اعلام کرد: ۸ درصد بیشتر از آنچه که در سه ماهه دوم سال میلادی و پس از شیوع کرونا ویروس پیش‌بینی‌ می‌کرده فروش داشته است.

منبع: mining.com

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها