|
کدخبر: 110275

پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی لغو می‌شود؟

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ درصد کاربران آزادراه تهران-شمال عوارضی خود را بابت عبور از این آزادراه پرداخته‌اند، گفت: ۵۰ درصد مردمی که از ۵ آزادراه کشور در یک سال اخیر عبور کرده‌اند، عوارضی خود را نپرداخته‌اند.

شهری پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی لغو می‌شود؟

خیرالله خادمی بعد از ظهر امروز در برنامه تلویزیونی در باره عوارض الکترونیک آزادراهی اظهارکرد: از اوایل سال ۹۸، تعداد ۵ آزادراه که در اختیار سازمان راهداری و وزارت راه و شهرسازی بود، بابت الکترونیکی شدن عوارضی، مشخص و این پروژه در عوارضی این آزادراه‌ها اجرا شد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور افزود: پس از آن مقرر شد الکترونیکی شدن عوارض آزادراه‌ها در بقیه آزادراه‌های کشور هم اجرا شود، به هر حال این کاری ضروری است که موجب تسهیل رفت و آمد، کاهش ترافیک و کاهش توقف و ایستایی خودروها در عوارضی‌ها می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارکرد: موردی که در یک سال اخیر در این باره رخ داده است، این است که با مشکل عدم پرداخت عوارض الکترونیک از سوی مردم مواجه هستیم، پلاک خودرو به محض عبور از عوارضی ثبت می‌شود و به مالک خودرو پیامکی مبنی بر پرداخت عوارض، همچنین آدرس پرداخت، ارسال می‌شود و یا کاربر می‌تواند از طریق سایت آنی‌رو و چندین روش دیگر این عوارضی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت کند و تا ۴۸ ساعت هم مهلت وجود دارد این عوارضی پرداخت شود و در این مدت خودرو جریمه‌ نمی‌شود.

وی ادامه داد: در یک سال اخیر با وجود مناسب بودن شرایط الکترونیکی شدن عوارضی آزادراه‌ها، استقبال مردم از این روش مناسب نبود، در این یک سال ۵۰ درصد عوارضی‌ها هنوز پرداخت نشده است، در حالی که مردم باید در این باره اهتمام کافی داشته باشند و همین عدم پرداخت موجب شده است سرمایه‌گذاران به منابع مالی خود نرسند.

خادمی اضافه کرد: تأکید وزیر راه و شهرسازی این است که در این ۵ آزادراه الکترونیکی شدن عوارض ادامه یابد، ولی به این نتیجه رسیدیم که با این شرایط شاید این سیستم باقی نماند، در همین آزادراه تهران-شمال گیت‌های عوارضی از روز اول الکترونیک بود اما کمتر از ۱۰ درصد از کاربران عوارض را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت کردند و همین امر موجب شد که سرمایه‌گذار دچار مشکل شود و بنابراین باند برگشت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نقدی کردیم.

وی افزود: به هر حال اگر مردم از این سیستم استقبال نکنند ممکن است سیستم ETC (پرداخت الکترونیک عوارضی) در آزادراه‌های خصوصی لغو شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در باره اهرم‌های دولت برای پرداخت عوارض الکترونیک گفت: وزیر راه و شهرسازی تفاهمنامه‌ای با پلیس راه امضا کرده است تا از اهرم پلیس استفاده کنیم، اما تا مردم استقبال نکنند هیچ راهی وجود ندارد و فقط همکاری مردم لازم است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: مقرر بود ۳۰ آزادراه کشور در یک سال به سیستم اخذ عوارض الکترونیک مجهز شوند، اما در این باره با مشکل مواجه شده‌ایم و بخش خصوصی سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها راغب نیست با این شرایط کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ادامه دهد.

منبع: فارس

ارسال نظر