|
کدخبر: 200307 رویا رئیسی

گفت و گوی گسترش نیوز با نماینده مجلس یازدهم:

مجلس تغییرات در طرح صیانت را پذیرفت

نوش‌آبادی نماینده مجلس یازدهم گفت: شاهد اصلاحات قابل توجه و شایسته طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی خواهیم بود. این طرح باید در نهایت حقوق کاربران را در نظر بگیرد.

سیاست مجلس تغییرات در طرح صیانت را پذیرفت

با نزدیک شدن به موعد بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی مجدداً این موضوع در میان کاربران مطرح شده است و صحبت‌هایی از تغییر اساسی در طرح شده است. دو بند موجود در این طرح بیشتر موجب نگرانی فعالان فضای مجازی شده است و پیشنهادهایی برای حذف نیز ارائه شده است. ماده ۱۷ (لزوم بیشتر بودن سهم ترافیک خدمات پایه کاربردی داخلی نسبت به ترافیک کل تمامی خدمات پایه کاربردی) و تبصره ۲ ماده ۲۸ ( مسدودسازی پلتفرم‌های خارجی پرطرفدار در صورت نداشتن مجوز) ماده هایی هستند که حسابی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

تمامی کمیسیون ها بر بررسی طرح صیانت نقش دارند

حسین نوش‌آبادی نماینده مجلس یازدهم در گفتگو با گسترش نیوز گفت: طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در قالب اصل ۸۵ و در کمیسیون مشترک بررسی خواهد شد. به واسطه نبود فرصت کافی در مجلس شورای اسلامی برای این طرح، نماینده کمیسیون ها گرد هم آمدند و کمیسیون مشترک تشکیل دادند. در نتیجه تمامی کمیسیون ها در بررسی این طرح نقش خواهند داشت.

نوش-آبادی

چه زمان طرح اجرا خواهد شد؟

نوش‌آبادی اظهار کرد: بر اساس اصل ۸۵ زمانی که کمیسیون مشترک طرح را تصویب کند، مستقیم برای شورای نگهبان ارسال خواهد شد و بعد از تایید شورای نگهبان به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد. در نهایت هم هر زمانی که در صحن علنی مجلس تایید شود، به قانون نهایی تبدیل خواهد شد. قطعا شاهد تغییر و تحولات در این طرح خواهیم بود.

نباید مانع کسب‌وکار و توسعه فعالیت‌های مجازی شویم

وی افزود: بعد از تعطیلات صحن علنی مجلس شورای اسلامی، کار این کمیسیون شروع خواهد شد. ساماندهی فضای مجازی یکی از موضوعات مهم هست. البته الزاما به شیوه ای که در طرح آمده است، اجرا نخواهد شد. بر اساس نیازها، اقتضائات، ضرورت‌ها، مسائل و منافع مردم تبدیل به قانون خواهد شد. امیدواریم قانون مصوب در نهایت دغدغه‌های مردم را نسبت به ولنگاری فضای مجازی بر طرف کند و حقوق کاربران را در نظر گرفته شود. همچنین نباید مانع کسب‌وکار و توسعه فعالیت‌های مجازی شود. همه نگران وضعیت موجود هستند. رویدادهای فضای مجازی نیازمند مدیریت و ساماندهی صحیح است.

شاهد اصلاحات در طرح صیانت خواهیم بود

این نماینده مجلس تاکید کرد: آنچه مسلم هست، طرح فعلی به واسطه اشکالات زیاد و موانع بسیار در کمیسیون مشترک بررسی می‌شود. شاهد اصلاحات قابل توجه و شایسته خواهیم بود. نباید بهانه دست افراد دهیم که طرح به دنبال مسدودسازی پلتفرم ها و شبکه‌های مجازی است. این طرح باید در نهایت حقوق کاربران را در نظر بگیرد. بخشی از نگرانی‌ها و دغدغه‌ها ناشی از عدم اطلاع از محتوا طرح و وضعیت فضای مجازی است. فضای نجازی با کسب‌وکار و زندگی مردم عجین شده است و گستردگی و در هم تنیدگی این فضا ما را به سمتی برده است که فضای مجازی برایمان واقعی شده است. در زندگی واقعی ما نمود پیدا کرده است. به جای اصطلاح فضای مجازی باید به فضای حقیقی اشاره کرد.

مدیریت تحریم احتمالی حوزه فناوری ضروری است

نوش‌آبادی در پایان گفت: طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی باید منافع ملی و مصالح کشور را تامین کند و در برگیرنده حقوق کاربران باشد. همچنین باید تدابیری اندیشیده شود که اگر بعضی از اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های داخلی تحریم شدند،‌ توانایی اداره شرایط را داشته باشیم. بحث شبکه ملی اطلاعات نیز مطرح است که باید در این خصوص به نقطه قوت برسیم تا اگر همانند تحریم اقتصادی تحریم فناوری و فضای مجازی شدیم، توان مدیریت این فضا را داشته باشیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها