|
کدخبر: 159251

کدام اعضای بدن نسبت به درد حساس تر هستند؟

در تمام قسمت های بدن پس از برخورد و آسیب فیزیکی احساس درد ایجاد می شود، اما چند قسمت بدن حساسیت بسیار بیشتری نسبت به درد دارد.

همه شما می دانید که باید از بدن خود در برابر هرگونه آسیب فیزیکی مراقبت کنید اما پنج نقطه در بدن هستند که در برابر آسیب دیدگی، حساس تر از قسمت های دیگر عمل می کنند.

۱. نوک انگشت

انتهای نوک انگشت جزء حساس ترین قسمت های بدن نسبت به درد است. به همین دلیل آسیب دیدگی های بسیار کوچک مثل بریدگی نوک انگشت با کاغذ یا احساس پرش در نوک انگشت می تواند حال شما را بد کند. علت آن هم این است که انتهای عصب ها به صورت متراکم در نوک انگشت همه ما قرار گرفته است که سیگنال های درد را به طور مستقیم به مغز ارسال می کند. هر چقدر که تعداد انتهای عصب در این قسمت بیشتر باشد، سیگنال های درد نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین زمانی که سیگنال های ارسال شده به مغز بیشتر باشند، درد بیشتر و شدیدتری احساس می شود.

۲. ساق پا

ساق پا یعنی استخوان جلوی پا از زانو به پایین، ماهیچه کمی دارد اما نسبت به درد بسیار حساس است زیرا هیچ لایه استخوانی روی این ناحیه را نپوشانده است. بنابراین پوست و عصب بسیار نزدیک است و حتی کوچکترین فشار هم باعث ایجاد درد شدید در این ناحیه می شود.

۳. قوس پا

گردی و قوس پا و یا پاشنه پا جزء قسمت های حساس هستند و حتی ضربه به این ناحیه می تواند فریاد شما را بلند کند. علت آن هم سطح حساسیت بالا در این ناحیه است. البته که پوست ناحیه پاشنه پا ضخیم است و می تواند در برابر فشار شدید مقاومت کند اما هر چقدر که به سمت قوس پا نزدیک تر می شویم، پوست حساسیت بیشتری پیدا می کند و هنگام درد آسیب بیشتری می بیند.

۴. قسمت پشت و جلوی زانو

قسمت پشت و جلوی زانو شبیه به ساق پا لایه ماهیچه یا چربی زیادی روی خود ندارد. قسمت بالایی استخوان زانو با عصب های حسی زیادی پوشانده شده است که درد را به راحتی احساس می کنند. پشت کاسه زانو هم محافظت خاصی ندارد. به همین دلیل زمانی که به آن ضربه می خورد، به راحتی درد می گیرد و درد را مستقیماً به عصب ها می رساند.

۵. استخوان آرنج

 استخوان آرنج یک استخوان واقعی نیست اما به funny bone معروف است و یک عصب زند زیرین یا اولنار در این ناحیه قرار گرفته که یک عصب بزرگ در پشت آرنج محسوب می شود. این عصب کنار استخوان در قسمت بالای بازو قرار می گیرد. از آن جا که هیچ پوششی روی این عصب وجود ندارد، در نتیجه عصب ها مستقیماً در معرض درد هستند. فیبرهای مختلفی در طول این عصب کشیده شده اند که بعضی از آنها به لمس حساسیت بالایی دارند و به درد پاسخ شدیدی می دهند و از آنجایی هم که عصب ها سیگنال ها را به جهت های مختلف می فرستد، ممکن است بعد از ضربه خوردن از قسمت آرنج تا انگشتان دستتان احساس درد داشته باشید.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها