|
کدخبر: 181568

وضعیت غیرعادی در بازار خودرو / قیمت مدل های کارکرده گرانتر از صفر!

با ترکیب ناخوشایند کمبود جهانی نیمه‌رساناها، همه‌گیری کرونا و اثرات برگزیت، افزایش قابل‌توجه قیمت خودروهای کارکرده در آمریکای جای تعجبی ندارد.

بر پایه گزارش منابع مختلف، در ۱۲ تا ۱۸ ماه گذشته قیمت خودروهای دست‌دوم در این کشور بین ۱۵ تا ۴۰ درصد افزایش ‌یافته و این امر باعث به وجود آمدن سناریوهای غیرعادی شده است. در برخی موارد قیمت یک خودروی کارکرده می‌تواند بیشتر از قیمت زمان صفرکیلومتر آن باشد. بله درست خوانده‌اید!

در گزارش مفصلی که توسط آسوشیتدپرس منتشر شده این وضعیت توسط الکس یورچنکو، نایب‌رئیس شرکت بلک بوک توضیح داده شده است. او می‌گوید تعداد نسبتاً زیادی از خودروهای یک تا سه ساله در حال حاضر با قیمت بیشتری نسبت به بهای زمان صفر خود عرضه می‌شوند.

برای مثال یک دستگاه تویوتا تاکوما SR دوکابین مدل ۲۰۱۹ را در نظر بگیرید که یک نمایندگی می‌خواهد آن را خریده و بعد به فروش برساند. نمایندگی مجبور است این خودرو را حداقل ۱۰۰۰ دلار گران‌تر از قیمت حدود ۲۹ هزار دلاری‌اش بخرد. زمانی که نمایندگی خرید را انجام داد آن را با قیمت حدود ۳۳ هزار دلار به مشتریان عرضه می‌کند.

یورچنکو می‌گوید:

بازار در حال حاضر وضعیت بسیار عجیبی دارد. نمایندگی‌ها نیازمند خودرو در انبار هستند بنابراین پول زیادی را برای خرید خودرو صرف می‌کنند. پیش از بهبود اوضاع قیمت بسیاری از خودروهای رده میانی به قیمت خرده‌فروشی سازنده نزدیک خواهد شد.

بلک بوک توانسته حداقل ۷۳ خودروی کارکرده را پیدا کند که در نمایندگی‌ها با بهای بیشتر از زمان صفرکیلومتر خود به فروش رسیده‌اند. این موسسه تحلیل داده‌های صنعت خودرو می‌گوید اکثر این خودروها از نوع پیکاپ و شاسی‌بلند هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به نسخه‌های فول فورد F-150 رپتور، جیپ رانگلر آنلیمیتد روبیکان و مرسدس-ای ام جی G63 اشاره کرد. حتی خودروهای رده میانی متنوعی نیز با قیمتی بالا به فروش می‌رسند.

 

منبع: پدال

ارسال نظر