|
کدخبر: 172254

خودرو ارزان تر می شود / خریداران فعلا دست نگه دارند؟

با معکوس شدن روند حاکم بر بازار ارز و افزایش نرخ دلار، قیمت برخی خودروها نیز طی روزهای اخیر افزایش یافته است.

خودرو خودرو ارزان تر می شود / خریداران فعلا دست نگه دارند؟

در حالی که بسیاری از معامله‌گران شناسنامه دار از رکود مطلق در بازار خودرو خبر می‌دهند اما در فضای مجازی نرخ‌ها روند افزایشی را به واسطه نوسان قیمت دلار تجربه کرده است.

کاهش قیمت دلار تا مرز ۲۰ هزار تومان طی روزهای گذشته زمینه را برای تغییر شرایط در بازار خود را فراهم کرد و قیمت‌ها در این بازار را تا حدی کاهش یافت. قیمت خودروهای وارداتی و خودروهای مونتاژی در این پروسه با کاهش شدید تری همراه بودند اما به تدریج با افزایش قیمت دلار طی دو روز اخیر بازار خود را نیز شاهد افزایش گام به گام قیمت‌ها است. البته میزان افزایش قیمت‌ها در بازار چندان بالا نیست به طوری که قیمت هر دستگاه افزایشی در محدوده یک تا دو میلیون تومان را شاهد بوده است.

نعمت‎الله کاشانی نسب با تاکید بر اینکه در فضای مجازی قیمت‌های غیر واقعی برای خودروها اعلام می‌شود تاکید کرد: در شرایط کنونی قیمت‌ها در بازار مشخص نیست چرا که بازار با نوسان شدید قیمت ارز به روست و تا زمانی که قیمت دلار به ثبات نرسد نمی‌توان در مورد قیمت خودرو نظر داد.

به نظر می رسد معامله گران خودرو در انتظار مشخص شدن تحولات در محدده فردوسی و سبزه میدان، بازار سنتی ارز در تهران هستند. با این حال نه تنها این مقام صنفی بلکه دیگر معامله‎گران بازار نیزمعتقدند که قیمت‎های اعلامی در فضای مجازی، فضاسازی دلالان برای وارونه کردن روند حرکت بازار خودروست.

 او در پاسخ به این سوال که آیا خریداران در بازار حضور دارند یا خیر؟ گفت: تعداد خریداران بسیار اندک است و تقاضای خرید از سوی بسیاری از خریداران واقعی به تعویق افتاده است چرا که آنها معتقدند در آینده قیمت خودرو در بازار کاهش خواهد یافت.

در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت کارخانه ای خودرو امیدی برای مهار ریزش قیمت خودرو بوده است یا خیر گفت: متاسفانه قیمت کارخانه قیمت بازار فاصله بسیار زیادی دارد از این رو افزایش قیمت کارخانه‌ای نمی‌تواند تاثیر چندانی بر بازار بگذارد تنها سبب می‌شود تقاضای غیرواقعی که در اثر فاصله قیمتی موجود در بازار وجود داشت از میان برود.

به گفته وی بازار خودرو دیگر بازار مناسبی برای سرمایه گذاران تلقی نمی‌شود چرا که دوره سوددهی این بازار به پایان رسیده است. گزارش‌های رسیده از بازار خود را نشان می‌دهد که هرچند برخی از خودروهای ارزان تر بازار نظیر پراید ۱۳۲ و پراید ۱۱۱ و همچنین خودروهای در محدوده قیمتی کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان افزایش محدودی را تجربه کرده‌اند اما خودروهایی در محدوده قیمتی از ۴٠٠ میلیون تومان در روزهای اخیر رشد قیمتی را شاهد نبوده اند. معکوس شدن روند قیمت ها در بازار حالا رکود حاکم بر بازار خودرو را سخت تر کرده است.

آینده بازار چه می‌شود؟

مشتریان خودرو با استناد به اینکه قیمت ها در آینده نزدیک کاهش خواهد یافت و تقاضای خرید خود را به تعویق انداختند اما چرا انتظار کاهش قیمت‌ها در بازار شکل گرفته است ؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به فضای حاکم بر مذاکرات وین این مذاکرات دیر یا زود به نتیجه مثبت دست خواهد یافت تا در نتیجه حباب بازار ارز تخلیه خواهد شد. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران نیز معتقد است با تخلیه حباب قیمت ارز در بازار و روند کاهشی قیمت خودرو نیز سرعت گرفته و فاصله قیمتی خودرو در بازار و کارخانه کاهش خواهد یافت. به گفته وی بیش از ۹۰ درصد از خریداران خودرو در سال‌های گذشته سرمایه‌گذارانی بودند که با هدف حفظ ارزش پول خود نسبت به خرید خودرو اقدام کردند اما در شرایط کنونی خرید خودرو به هیچ وجه نمی‌تواند سودی را به خرید دارند برساند. وی توصیه کرد کسانی که قصد فروش خودرو خود را دارند زودتر این کار را انجام دهند چرا که در روزهای آتی قیمت ها کاهش تجربه خواهد کرد بر این اساس بسیاری از معامله‌گران به استناد کاهش تقاضای خرید خودرو را نیز در رکود چشمگیر کنونی و کاهش تقاضای خرید موثر می دانند و معتقدند این کاهش تقاضا شود می شود فروشندگان واقعی مجبور به اعلام قیمت های پایین تر برای خودروهای خود شوند.

معکوس برای کاهش قیمت خودرو در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود با کاهش دوباره قیمت ارز و تثبیت آن به زودی و روند کاهشی قیمت بازار حاکم شود.

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر