|
کدخبر: 150906

نماینده مجلس: موافق واردات خودرو نیستم

طاهری گفت: در قانون برنامه‌ریزی بودجه به شکل حاضر نیست، امسال این امر کاملا برعکس شده است و با یک دید کلی از بودجه مشخص است که شاخص‌ها دارای ایرادات اساسی هستند که باید برطرف شوند.

خودرو نماینده مجلس: موافق واردات خودرو نیستم

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس گفت: موافق واردات خودرو نیستم چرا که ارز لازم برای این کار موجود نیست.

مصطفی طاهری در نشست خبری با خبرنگاران استان اظهارکرد: مهم‌ترین بخش اداری کشور "بودجه" است و در کلان قضیه چشم‌انداز ۲۰ ساله برای این موضوع پیش‌بینی شده و در کنار آن برنامه پنج‌ساله نیز تدوین شده است، دولت لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را تحویل مجلس داد اما با انتقاد‌های جدی مواجه شد.

با این حال در بحث بودجه دو گفتمان در مجلس مطرح شد که هر دو تاکید بر یک موضوع داشتند و گروهی با رد کلیات بودجه موافق بودند و عده‌ای به اصلاح آن اشاره داشتند و در نهایت هر دو منتقد بودجه و اصلاح جدی آن شدند.

وی با بیان اینکه در بودجه دو رویکرد وجود دارد و نخست بحث اصلاح ساختار مطرح است که محقق نشده است، افزود: یک رویکرد بودجه بحث اصلاح ساختار است که باید با قانونی که تصویب می‌شود در چهارچوب مشخص اجرا شده و دولت باید بر اساس آن عمل کند و بودجه ارائه دهد که متاسفانه رعایت نشده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با تاکید بر اینکه باید برنامه‌ریزی بودجه هدفمند باشد و مشخص شود که به چه میزان رشد خواهد رسید، گفت: باید سند چشم‌انداز، برنامه پنج ساله و برنامه سالانه مد نظر قرار می‌گرفت و تطابق بین این‌ها دیده شود و صرفا به شعار اکتفا نمی‌شد اما متاسفانه به این موضوع پرداخته نشده و باید مردم مطالبه‌گر این امر باشند تا در سال‌های بعدی به یک اصلاح ساختاری جدی در بودجه دست یابیم و مشخص شود چه زمانی مستقل از "نفت" خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه بودجه امسال به شدت وابسته به نفت است و مسیری که ترسیم شده قابلیت دسترسی نخواهد داشت، گفت: در قانون برنامه‌ریزی بودجه به شکل حاضر نیست، امسال این امر کاملا برعکس شده است و با یک دید کلی از بودجه مشخص است که شاخص‌ها دارای ایرادات اساسی هستند که باید برطرف شوند.

طاهری با بیان اینکه دولت برای جبران کمبود‌ها به سراغ فروش دارایی‌های خود رفته است، گفت: دولت اگر تمام نفتی که برنامه‌ریزی کرده به فروش برساند باز هم نمی‌تواند کسری بودجه را تامین کند اما باید گفت نفت برای دولت‌ها نیست نفت برای ۸۵ میلیون نفر ایرانی است و نباید تمام کمبود‌های خود را با فروش نفت جبران کند.

وی تصریح کرد: دولت امسال هزینه‌ها را بیش‌تر از سال گذشته در نظر گرفته و پیش‌بینی بر افزایش حقوق و انرژی و سایر امور دارد که اگر میانگین ۱۰ سال در نظر گرفته شود این میزان هزینه‌های جاری ۱۹ درصد رشد داشته است اما بین ۹۹ تا ۱۴۰۰ این بودجه‌ای که دولت پیش‌بینی کرده ۴۶ درصد رشد دارد و دولت هزینه‌های جاری را امسال به این میزان افزایش خواهد داد.

این در حالی است که میانگین درآمد در ۱۰ سال اخیر ۱۷.۳ درصد رشد تجربه کرده اما امسال بر عکس شده و رشد تنها ۱۰ درصد است به عبارتی دولت درآمد را امسال کم‌تر در نظر گرفته و هزینه را بالاتر پیش‌بینی کرده و حتما یک برنامه‌ریزی برای به‌دست آوردن این رقم هزینه، چاپ اوراق و قرض از صندوق توسعه ملی است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با بیان اینکه دولت آن‌چیزی را که به عنوان درآمد واقعی و پایدار در نظر می‌گیرد هیچ زمان برابر هزینه نیست و کمتر از آن است، افزود: میانگین اختلاف این ده سال به طور متوسط ۳۰ درصد بوده اما برای سال بعد این اختلاف رقم به ۱۱۷ درصد رسیده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه هزینه‌های عمرانی به مصارف عمومی در کشور ما کم است و اهمیت چندانی برای ساخت راه، احداث سد یا ساخت کارخانه اختصاص نمی‌دهند، ابراز کرد: این رقم در ۱۰ سال اخیر حدود ۲۰ درصد بود و امسال به حدود ۱۲ درصد تنزل یافته یعنی ۸۸ درصد صرف مصارف و تنها ۱۲ درصد برای عمرانی درنظر گرفته شده است با اینکه هزینه بالاتر رفته اما اعتبار عمرانی کاهش یافته است.

طاهری با بیان اینکه در بودجه سال پیش رو ۲۰۰ میلیارد تومان برای بودجه عمرانی استان زنجان در نظر گرفته شده است، گفت: اگر لایحه خوب پیش رود قرار است ۵۰۰ میلیارد تومان به بحث محرومیت زدایی و تولید اضافه شود و ارقام خوبی نیز برای بحث تولید در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه بدون وابستگی به فروش نفت، معادن، گاز و برخی امور دیگر باید بودجه واقعی پیش‌بینی شود، عنوان کرد: اگر از مالیات و عوارض، بودجه پیش‌بینی شود واقعی می‌شود و دو مسیر نیز برای دستیابی به این امر وجود دارد که نخست تعریف درست اخذ مالیات و مسیر بعدی تولید و ارزش افزوده است. در بودجه امسال رقم مالیات، تولید و ارزش افزوده تنها ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده در حالی که رقم هزینه قطعی سه برابر این مبلغ است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با اشاره به اینکه فرار‌های مالیاتی در کشور بسیار است که باید از این موضوع پیشگیری شود، افزود: ۲.۵ میلیون کارت‌خوان در سطح کشور پرونده مالیاتی ندارند که این امر باید اصلاح شود. کشور ما نیز باید به سمتی برود که همانند کشور‌های دیگر با اخذ مالیات از ثروتمندان اداره شود در حالی که تا حال حاضر از قشر ضعیف و متوسط مالیات دریافت شده اما ثرتمندات فرار مالیاتی گرفته شده است. با این وجود رقم بالایی در حدود ۳ هزار میلیارد تومان صرف اصلاح زیر ساخت‌ها خواهد شد تا فرار‌های مالیاتی را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه میزان یارانه‌ها در سال پیش‌رو حداقل دو برابر افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: یارانه افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به ۲۸۰ هزار تومان می‌رسد هر چند که این رقم نیز مبلغ قابل توجهی نیست اما تا حد توان سعی شده تا از افراد محروم جامعه حمایت شود. با اینکه حضرت آقا نیز تاکید ویژه برای حمایت از قشر محروم داشته‌اند اما به طور کامل این امر محقق نشده و باید توجه جدی به این امر انجام گیرد.

طاهری بیان کرد: اختلاف حقوق در بین کارمندان دولت سایر کشور‌ها بالا نیست و حداکثر ۲۰ درصد است اما در کشور ما این رقم فاحش است‌. بنابراین علی‌رغم اینکه پیگیر افزایش حقوق پلکانی بودیم اما طرح تصویب نشد.

وی گفت: در میانگین حقوقی که دولت به کارمندان می‌دهد زنجان در رتبه بالاتری قرار دارد و این نشان از تعداد بالای کارمندان زنجان است اما این مسئله برای استان یک ضعف و عیب محسوب می‌شود.

پلیس و نماینده مجلس هنوز مستندات ارائه نکرده‌اند

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه بنده عضو هئیت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز هستم، گفت: بعد از این‌که خبر سیلی نماینده مجلس به سرباز راهور منتشر شد بلافاصله از نماینده، پلیس راهنمایی و رانندگی و سرباز راهور درخواست شد تا همگی مستندات و گزارشات خود را به مجلس ارائه دهند اما با پیگیری‌هایی که بنده داشته‌ام هنوز نه پلیس راهور و نه سرباز مستندات خود را ارائه نکرده‌اند اما باید گفت منتشر شدن چنین خبری در فضای مجازی اصلا کار درستی نبود این در حالی است که برخورد سرباز نیز مناسب نبوده است.

وی با بیان اینکه کشور ایران از لحاظ ساخت واکسن و سرم‌سازی تاریخچه‌ای قوی دارد و کشور پیشرفته‌ای است، عنوان کرد: با این‌که واکسن فلج اطفال توسط کشور ساخته شد و بسیار موفق عمل کرد اما سازمان بهداشت جهانی به دلیل همسو بودن با برخی کشور‌ها هنوز هم آن را تایید نکرده است، با این حال اعتماد برخی از کشور‌ها به واکسن کرونای ایرانی تا حدی بالا است که اعلام همکاری با کشورمان و سرمایه‌گذاری در این امر را داشته‌اند‌.

علاوه بر واکسن‌های ساخته شده توسط ستاد اجرایی کرونا، چهار واکسن دیگر نیز در حال ساخت است که هم‌راستا با واکسن‌های ستاد اجرایی کرونا بوده و یکی از شرکت‌های سازنده واکسن کرونا نیز شرکت رازی است.

طاهری با بیان اینکه ضعف‌هایی نیز در بخش بهداشت و درمان وجود دارد، گفت: بر اساس آمار موجود در سال ۱۴۰۰ تعداد دانشجویان پزشکی کمتر خواهد شد و این در حالی است که در برخی از رشته‌ها هنوز پزشک متخصص وجود ندارد و در حالتی نیز اگر یک شهر یا استانی بهره‌مند از پزشک متخصص باشد این یک پزشک به ازای یک هزار نفر بیمار خدمات ارائه می‌دهد که قطعا خدمات دهی کیفیت مناسبی نخواهد داشت در یک مثال روشن در استانی همچون زنجان جراح قلب وجود ندارد و این به عنوان یک ضعف جدی وزرات بهداشت است، این در حالی است که این کمبود‌ها به سود و منافع عده‌ای است و همین افراد مانع از این می‌شوند که تعداد پزشکان متخصص در کشور افزایش یابد چرا‌که در این حالت منافعشان کلا زیر سوال خواهد رفت.

امیدی به اصلاح بورس نیست

وی با اعلام اینکه یکی از دلایل بهم‌ریختگی وضعیت بورس مستقیما در ارتباط با دولت است، بیان کرد: دولت در سال گذشته سعی کرد با افزایش فروش بورس از طریق پول مردم سرمایه کسب کند و بعد از سود خود بورس را کاملا به حال خود رها کرد حال دوباره اقدام به خرید همان سهام‌های فروشی خود کرده به نحوی دوباره در حال به‌دست آوردن دارایی‌های خود با دزدی از جیب مردم است.

با این حال باید گفت وابستگی دولت به بانک بسیار آسیب‌زننده شده است و سبب بالاتر رفتن تورم و کاهش ارزش پول ملی شده است در حالی که در کشور‌های دیگر شرایط چنین نیست بنابراین تا زمانی که بورس تحت مدیریت دولت و وزیر اقتصاد است نمی‌توان امیدی به بهبود شرایط داشت.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس با بیان اینکه موافق واردات خودرو نیستم چرا که ارز لازم برای این کار موجود نیست گفت: ارزی که درحال‌حاضر کشور دارد تنها در حد تامین نیاز‌های اساسی است بنابراین نمیتوان برنامه‌ای برای واردات خودرو داشت. اما اقدامی که می‌توان انجام داد این است که با امکانات موجود تولید خودرو دو برابر شود، عرضه و سود نیز دو برابر می‌شود در نهایت هزینه پایین‌تر آمده و نرخ خودرو تا حدودی متعادل می‌شود.

منبع: تسنیم
  • ناشناس ارسالی در

    اره شماها موافق واردات خودرونیستیدشما مو افق رفاه واسایش مردم نیستیدموافق رفع تحر یم نیستیدموافق برطرف شدن تورم گرانی فساد دلالی احتکارتقلب دزدی بیکاری فحشااعتیادن اامیدی وافسردگی نیستیدموافق واکسن استاند اردبرای مردم بینوانیستیدموافق رابطه درست بادنیا نیستیدشما ها فقط موافق این هستید که دست درجیب مردم داشته باشید مردم رابه گوشه رینگ ببیریدوچپ وراست مشت ولگدوسیلی به مردم بینوابزنیدهمانطورکه یک نفرازشما به نمایندگی همه مسئولین برگوش ان سربازب ی دفاع زد

    • ناشناس ارسالی در

      گل گفتی حرف دل همه همینهاست

ارسال نظر