|
کدخبر: 177274 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بورس:

کاندیداها فقط درباره بورس شعار می دهند!

یک کارشناس بورس اظهار کرد: برنامه هایی که کاندیدها برای بازار سهام ارائه می‌دهند صرفا شعاری است و تاکنون هیچگونه برنامه عملیاتی از کاندیدها شاهد نبودیم.

بورس کاندیداها فقط درباره بورس شعار می دهند!

چندی پیش اساسنامه و امیدنامه «صندوق ­های سرمایه­‌گذاری اهرمی» به عنوان یکی دیگر از مصوبات اخیر هیأت مدیره سازمان بورس به تصویب رسید این این صندوق‌ها دارای واحدهای ممتاز و عادی هستندکه واحدهای عادی صندوق دارای کف و سقف بازدهی هستند. تامین حداقل بازدهی تعیین شده برای دارندگان واحدهای عادی در شرایطی که بازدهی صندوق کمتر از نرخ مذکور باشد، از محل واحدهای ممتاز انجام می‌شود و چنانچه بازدهی صندوق بیش از حداکثر نرخ بازدهی تعیین شده برای واحدهای عادی باشد، مازاد بازدهی واحدهای عادی نسبت به سقف تعیین شده به واحدهای ممتاز تعلق میگیرد. بازدهی مذکور به صورت روزانه مورد محاسبه قرار گرفته و اعلام شود.

در این صندوق‌ها برای ورود و خروج متقاضیان سرمایه‌گذاری در واحدهای عادی از سازوکار مبتنی بر صدور و ابطال استفاده می‌شود و ورود و خروج متقاضیان سرمایه‌گذاری در واحدهای ممتاز از طریق معاملات واحدهای ممتاز در بورس مربوطه انجام می‌شود در همین راستا ما در گسترش نیوز به سراغ فردین آقابزرگی کارشناس بورس رفتیم و نظر وی را دراین مورد پرسیدیم، برای خواندن این گزارش با ما همراه همراه باشید:

ابزاری برای جلوگیری از زیان در بورس

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز درباره کاربرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهرمی در بازار سرمایه اظهار کرد: نکته ویژه‌ای که صندوق‌ها دارند این است که کف و سقف بازدهی دارد، اشخاصی که عادی یونیت‌های این سهم را می‌خرند یک حداقل و یک حداکثر سودی برای آنها تعیین می‌شود و اگر همچون صندوق‌های سهامی مشکلاتی برایشان پیش بیاید با بازدهی‌ای که دارد از محل واگذاری یونیت‌های ممتاز آن ضرر و زیان را جبران می‌کند به عبارتی این صندوق‌های داری تضمین جلوگیری از زیان هستند.

آقابزرگی

وی ادامه داد: صندوق‌های اهرمی به دو نوع تضمین شده و تضمین نشده تقسیم شده‌اند آنکه غیر تضمین شده است دارای یونیت‌های ممتاز است که علاوه بر ریسک بالا داری بازدهی بیشتری نیز هست و آن یونیت هایی که بازدهی کمتری دارد در عوض دارای تضمین بیشتری است. این صندوق جز ابزارهایی که شگفتی و تحول خاص در بازار ایجاد کند نیست اما به هر حال جز ابزاری هایی است که سازمان بورس با آن قصد ایجاد تنوع در ابزارهای مالی به منظور افزایش حجم معمالات در بورس را دارد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره واریز ۲۰۰ میلیون دلار صندوق توسعه ملی به بورس اظهار کرد: حجم این پول را اگر بر اساس دلار ۲۵ هزار تومانی بگیریم ۴ هزار میلیارد تومان می‌شود که مبلغ ناچیزی است ضمن اینکه این واریزی به شکل پلکانی صورت می‌گیرد همچنین صف‌های فروش ایجاد شده بورس در این روزها در حدود ۵ هزار میلیارد تومان است بنابراین منابع صندوق کفاف این حجم از فروش را نمی‌دهد و بهترین راه برای بهبود اوضاع بورس ایجاد تعادل بین تزریق نقدینگی و کاهش قیمت‌ها ایجاد شود. ضمن اینکه اگر اوضاع بورس بهتر شود نباید انتظار داشت که همانند سال ۹۸ و ۹۹ قیمت‌ها شارپی بالا بروند.

شاخص بورس دستکاری شده است؟

آقابزرگی در پایات درباره فرضیه دستکاری شدن شاخص بورس به علت انتخابات اظهار کرد: کمترین احتمال را می‌توان داد که شاخص دستکاری شده باشد ضمن اینکه دو روز قبل از تعطیلات نیز شاخص نزولی بود اما رشدی که در بورس هفته گذشته شاهد بودیم به علت اصلاح نرخ سهام‌های بنیادی و اثرگذار بر شاخص است که زیر ارزش ذاتی معامله می‌شود پس تلاقی صعود بورس با انتخابات ریاست جمهوری را می‌توان به عنوان یک تصادف و اتفاق تلقی کردالبته باید گفت برنامه هایی که کاندیدها برای بازار سهام ارائه می‌دهند صرفا شعاری است و تاکنون هیچگونه برنامه عملیاتی از کاندیدها شاهد نبودیم.

به گزارش گسترش نیوز  از جمله وعده هایی است که از زبان کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری به گوش رسیده است  می توان به وعده سه روزه برای حل مشکل بورس تا قول ایجاد صندوقی برای جبران زیان سهامداران نام برد ضمن اینکه در نخستین مناظره کاندیدها خبری از بحث بر سر بازار سهام نبود.

ارسال نظر