|
کدخبر: 106232 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

ضرب‌المثل بورس‌بازان حرفه‌ای درباره تازه‌کاران

دو اقتصاددان برجسته، عملکرد سهامداران خرد را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که آنها در یک دوره ۱۰ ساله، تقریبا بیشتر سهام‌ بزرگ و سودآور را از دست داده‌اند.

بورس ضرب‌المثل بورس‌بازان حرفه‌ای درباره تازه‌کاران

سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌تواند سبب حفظ ارزش سرمایه شود و سود خوبی را نصیب فرد کند اما مثل همه سرمایه‌گذاری‌های دیگر با خطراتی همراه است. از طرف دیگر چند اشتباه رایج وجود دارد که بیشتر بورس‌بازان تازه‌کار مرتکب آنها می‌شوند. این واقعیت احتمال ضرردهی را به حداکثر می‌رساند برای آشنایی بیشتر با نشانه‌های بورس‌‌بازان ناشی با گسترش‌نیوز همراه باشید.

کورکورانه از توصیه‌ها پیروی می‌کنند

نبود دانش و تخصص کافی، بسیاری از سرمایه‌گذران خرد بورس را به دنبال‌کننده صرف، تبدیل می‌کند. شهرت یک به اصطلاح کارشناس و متخصص بورس باعث می‌شود از همه توصیه‌های آنها پیروی کنند. استفاده از جملاتی مثل فقط «مشاوره می‌گیریم، شنیدن توصیه‌های دیگران ضرری ندارد» صرفاً توجیه است چون تصمیم مستقل فقط در صورت داشتن دانش و تجربه لازم ممکن است. توصیه‌ها، برآوردها و پیش‌بینی‌های حرفه‌ای حتی اگر واقعاً دقیق و صحیح باشند از یک مشکل بزرگ رنج می‌برند: دیر مطلع می‌شوید. بورس‌بازان حرفه‌ای میان خود درباره تازه‌کاران بورس یک ضرب‌المثل پرمعنا دارند: «حتی اگر گنجشک‌های پشت‌بام به شما خبر دهند دیر شده است». فلان روزنامه تخصصی، برنامه تلویزیونی یا کانال اینستاگرامی از نزدیک بودن وقوع یک اتفاق بزرگ، خبر می‌دهد اما این افشاگری‌های معمولاً زمانی انجام می‌شود که دیگر دیر شده است. این اتفاق بارها افتاده و ضررهای بزرگ به دنبال داشته است. به‌عنوان‌مثال در مورد فناوری چاپ سه‌بعدی و بلاک چین چنین شد. فناوری‌های پشت این دو، انقلابی بودند و تصور می‌شد که سود‌های افسانه‌ای را نصیب شرکت‌ها و سهامدارانشان کنند. این اتفاق افتاد اما عموم مردم زمانی در جریان قرار گرفتند که سود اصلی نصیب افراد دیگری شده بود: کسانی که پیشاپیش بخت‌بلند این دو را پیش‌بینی کرده بودند. حباب ایجادشده حول این دو فناوری بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد را به‌شدت متضرر کرد.

دید بلندمدت ندارند

اقتصاددانان برجسته، آندرس هاکتال و استفان میر عملکرد در جریان یکی از مطالعات خود، عملکرد سهامداران خرد را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که آنها در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ بیشتر سهام‌ بزرگ و سودآور را از دست داده‌اند. این دو نفر فرآیند تصمیم‌گیری ۴۰ هزار نفر از کسانی که روی سهام بانک‌ها سرمایه‌گذاری کرده بودند را بررسی کردند. سود سالانه بانک‌ها منتخب ۸.۷ درصد بوده اما بیشتر سهامدار نشان فقط ۳ درصد سود کرده‌اند. دلیل اصلی این ضرر بزرگ، داشتن دید کوتاه‌مدت و تصمیم‌های کورکورانه است. بیشتر سهامداران خرد معمولاً به‌محض افزایش یا کاهش ارزش سهام در صف فروش قرار می‌گیرند. همه سهامداران تازه‌کار از یک نظر مثل هم هستند: زودتر از موقع می‌خرند و می‌فروشند. بالعکس، بورس‌بازان حرفه‌ای، راهبرد میان و بلندمدت دارند و وقتی با نوسانات پیش‌بینی نشده مواجه می‌شوند خونسردی خود را از دست نمی‌دهند.

آرامش گفته شده نباید تا ابد ادامه داشته باشد. بورس‌باز حرفه‌ای و واقعی باید صبور باشد و تاحدی نسبت به سهامی که ادعا می‌کند با تکیه بر دانش و تحلیل به خرید آن اقدام کرده است تعصب داشته باشد اما این به آن معنا نیست که اگر ضرردهی ادامه‌دار شد دست روی دست بگذارد. هنگام خرید هر سهام بورسی باید نقطه‌ای که در صورت رسیدن ضرر به آن، فروشنده شوید را مشخص کرد.

خطر را به حداکثر می‌رسانند

به حداقل رسانی خطر، مهم‌ترین اصل موفقیت در بورس است. برای رسیدن به این هدف باید سبد خرید خود را متنوع کرد. متنوع‌سازی نقش سپر محافظ را بازی می‌کند یعنی سهام سودده، خسارت سهام ضررده را جبران می‌کند. به‌این‌ترتیب اگر فلان شرکت تولیدی یا خدماتی با بحران مواجه شود سهامدار همه سرمایه خود را از دست نمی‌دهد. مطالعات بورس‌‌های مهم جهانی نشان می‌دهد که نرخ ارتکاب این خطای ابتدایی همچنان بسیار زیاد است. بسیاری از سرمایه‌گذاران خرید ۴ یا پنج سهم مختلف را متنوع‌سازی خرید می‌دانند!

قرض می‌گیرند

بیشتر کارشناسان بورس توصیه می‌کنند که سرمایه‌گذار باید بر تکیه بر سرمایه مازاد به دنیای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه وارد شود اما بعضی افراد اقدام به گرفتن وام یا گرفتن قرض می‌کنند. بورس یک بازار احتمالی است و احتمال ضرردهی به هیچ عنوان کم نیست اما خوش‌بینی زیاده از حد به ارزش سهام شرکت‌ها باعث می‌شود که این واقعیت بدیهی را ندیده بگیریم. بانک، وام داده شده و سود آن را هنگام رسیدن زمان سررسید از شما اخذ می‌کند و کاری به اشتباه بودن محاسبات شما ندارد. قرض گرفتن از دوستان و آشنایان به مراتب بدتر است. مراقب باشید سودجویی بیشتر روابط شخصی شما را نابود نکند. خطر ضررهای بزرگ بورسی همیشه وجود دارد.

منبع: www.companisto.com

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها