|
کدخبر: 105708

تاثیر قطعنامه حکام بر بازار بورس

جعفری کارشناس بازار سرمایه گفت: قطعنامه حکام ممکن است باعث سقوط کوتاه مدت در بازار سرمایه شود اما پایدار نیست.

بورس تاثیر قطعنامه حکام بر بازار بورس

در پی تصویب قطعنامه شورای حاکم بر علیه ایران این انتظار می‌رود که بازار ارز در کشور بار دیگر دچار نوسان شود و پیامد آن دامن‌گیر بورس شود و این نگران وجود دارد که درصدی از نقدینگی مردم از این بازار خارج شود.

یکی از کارشناسان بازار سرمایه می‌گوید که این قطعنامه تاثیرات کوتاه مدتی دارد و چون بورس درحال‌حاضر متاثر از عوامل دیگر است، این قطعنامه نمی‌تواند نوسان چندانی در بازار سرمایه ایجاد کند.

علی جعفری کارشناس بازار سرمایه و مدیر منطقه‌ای بورس مازندران در رابطه با تاثیرات قطعنامه سه کشور اروپایی علیه ایران بر روی بورس ایران، گفت: این قطعنامه باعث سقوط کوتاه مدت در بازار سرمایه می‌شود اما پایدار نیست چرا که بیشتر تولیدات ما جنبه داخلی دارد به همین دلیل نمی‌تواند تأثیرات بزرگی بر بازار بورس کشور داشته باشد.

جعفری هجوم نقدینگی را اصلی‌ترین عامل رشد شاخص بورس خواند و دلایل و هجوم نقدینگی را این گونه تشریح کرد: به دلیل کاهش ارزش پول ملی بازار بورس به دنبال بازسازی خود بود به همین منظور شروع به معادل‌سازی از نظر قیمت سهام کرد که خود یکی محرک‌های جذب نقدینگی بود.

وی ادامه داد: بسیاری از کسب و کارها به دلیل شیوع کرونا تعطیل شد و صاحبان این کسب و کارها به دنبال یک منبع درآمدی بودند که خیلی از آنها بورس را به عنوان بازار نهایی خود انتخاب کردند.

افزایش قیمت دلار و افزایش شاخص کل بورس

این کارشناس بازار سرمایه افزایش قیمت دلار را از دیگر دلایل هجوم نقدینگی در این بازار دانست و اذعان داشت: کاهش قدرت پول ملی در پی افزایش قیمت دلار و از طرف دیگر جذابیت ایجاد شده در بورس سبب شد که مردم پول خود را وارد بورس کند. زمانی که عرضه در بازار بورس از تقاضا پیشی می‌گیرد طبیعتاً قیمت‌ها سهام هم رشد پیدا می‌کند.

 مدیر منطقه‌ای بورس مازندران معتقد است بسیاری از شرکت‌ها رشد سودآوری داشتند و در همین مورد گفت: شرکت‌های زیادی توانستند افزایش نرخ بگیرند و از طرفی به دلیل کاهش شدید واردات، با تقاضای زیادی از کالاهای خود در بازار داخل روبه رو شوند به عنوان مثال شرکتی داریم که ۸۰ درصد موارد شوینده در ایران را تولید ‌کند و یا اینکه قبلا کل بازار صوتی و تصویری ایران دست چینی‌ها و کره‌ای‌ها بود اما به دلیل بسته شدن واردات شرکت‌های داخلی توانستند این بازار را به‌دست بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: طبیعتا به دنبال رشد بازار سرمایه، افرادی هم در این بازار به دنبال موج سواری هستند به عنوان مثال شاهد افزایش چشمگیری سهام شرکت‌های کوچکی هستیم که چیزی برای عرضه در این بازار ندارند که نیاز به برخود بورس با این شرکت‌ها است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه مجموع بازار بورس حباب ندارد و در آینده هم اتفاق خاصی در این بازار نمی‌افتد، افزود: دولت در حال حمایت از بازار سرمایه است و همان‌طور که می‌بینیم علاوه بر عرضه سهام شرکت‌های خود در بازار بورس، فرآینده پذیرش شرکت‌ها در بازار را ساده‌تر کرده است.شاهد این هستیم که خانواده‌ها در تلاش برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس هستند که با این روال می‌توان انتظار رشد اقتصادی در بازار ایران را داشت.

 

 

 

منبع: تحلیل بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها