|
کدخبر: 170663

اختصاصی گسترش نیوز:

بازار این مدل از طلا داغ می شود!

به رغم سقوط ارزش کامودیتی طلا در بازارهای جهانی و تلاش دولت ایران برای کاهش تقاضا در این زمینه در بازارهای کشور، پیش‌بینی می‌شود که بازار سکه از رونق در میان مدت بی بهره باشد.

بانک و بیمه بازار این مدل از طلا داغ می شود!

تحلیل شرایط افق طلا در بازار ایران، بسیاری از کارشناسان را بر این داشته که این کامودیتی پرطرفدار، هرچند همچنان به مثابه یک دارایی امن به شمار می‌رود با این حال، همچنان نتوانسته پایدارسازی انتظارات مربوط به حفظ ارزش دارایی‌ها را در میان خریداران خرد و کلان خود پاسخ بدهد. 

افزایش سپرده‌های بانکی و عقب نشینی سکه!

تلاش دولت برای تحقق طرح‌هایی نظیر فروش اوراق سلف سکه و همچنین اخذ مالیات مضاعف از خرید پنج سکه و بالاتر از آن، باعث شده تا بازار سکه، بدون توجه به سیگنال‌های خارجی نظیر مثبت شدن روند مذاکرات و سایر طرف‌های عضو برجام، روند نزولی خود را سپری کند. این در شرایطی است که با افزایش میزان سپرده‌های بانکی و افزایش میزان رسوب نقدینگی در بانک‌ها، بدهی به نظر می‌رسد که تقاضای عمومی برای خرید دارایی‌های امن نظیر طلا در همه اشکال آن (جواهرات ساخته شده و نیمه ساخته، شمش و انواع سکه) کاهش پیدا کرده و این کاهش تقاضا به کاهش قیمت طلا در بازار ایران منجر شود. 

طلای_مذاب

افزایش تقاضای طلای ذوب شده

در چنین شرایطی پیش‌بینی می‌شود که طلای ذوب شده و دسته دوم با افزایش تقاضا در میان خریداران بازار، طلافروشان و صرافی‌ها همراه باشد و از این رهگذر، بازار طلای نیمه ساخته، برای دور زدن طرح مالیاتی دولت و فقدان اعتماد برای خرید اوراق سلف سکه، با رونق فزاینده‌ای مواجه شود. البته که با تصویب آئین‌نامه تسهیل واردات شمش و طلای مذاب به کشور که در آخرین جلسه شورای عالی پول و اعتبار به تصویب رسید، به نظر می‌‌رسد که تقاضای سازندگان مصنوعات را برای خرید طلای ذوب شده افزایش خواهد داد و به همین دلیل دستکم تا پایان اردیبهشت ماه روند قیمت سکه افزایشی نخواهد بود.

تداوم کاهش قیمت جهانی طلا

در شرایطی که تقاضای خرید طلا در جهان همچنان پایین بماند، امکان کاهش قیمت طلا در ایران و جهان همزمان با افزایش واکسیناسیون کرونا در جهان، وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری میلادی همزمان با تقویت ارزش دلار و افزایش بازدهی اوراق اسناد خزانه در آمریکا، و همچنین افزایش انتقال سرمایه از حوزه‌های دیگر به بازار ارزهای دیجیتال، باعث شود تا رکوردهایی طلایی قیمت طلا در سال گذشته، به فراموشی سپرده شود. 

ارسال نظر