|
کدخبر: 105599

نفت به روزهای طلایی بر می‌گردد؟

درحالی بازارهای جهانی نسبت به بازگشت تقاضای طلای سیاه خوشبین هستند که تحلیل‌گران تا پایان ۲۰۲۱ تحقق این امر را چندان میسر نمی‌دانند.

انرژی

در جدیدترین اظهار نظرها در خصوص موتور محرک قیمت نفت در بازارهای جهانی، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرده است، تقاضای نفت به این زودی‌ها به سطح قبل از بحران کرونا باز نمی‌گردد.

وی گفته: مطمئنا امسال این اتفاق نمی‌افتد. ما امیدواریم تقاضا در ۲۰۲۱ به سطح قبل از بحران کرونا بازگردد ولی ممکن است دو تا سه سال طول بکشد. چراکه مردم کمتر پرواز می‌کنند، کمتر رانندگی می‌کنند، کمتر سفر می‌کنند و بیشتر کارهای خود را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. اقتصاد دوباره رشد خواهد کرد ولی تقاضا برای نفت جهت حمل‌ونقل همچنان پایین خواهد بود.

این در حالی است که بودجه روسیه در سال ۲۰۲۰ بر اساس نفت بشکه‌ای ۴۲ دلار بسته شده و تولیدکنندگان نفت در روسیه از افت قیمت و همنین مشارکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس به شدت متضرر شده‌اند..

 در این باره نیز نواک تاکید کرده است: قوانین مالیاتی ما برای تولیدکنندگان نفت بسیار انعطاف پذیر و وابسته به قیمت نفت هستند. تولیدکنندگان نفت ما با توجه به ذخایر نفتی و مالیات‌های پایین، حتی در زمان پایین بودن قیمت نفت هم می‌توانند به تولید ادامه دهند.

از سوی دیگر اما در آن سوی دنیا، اطلاعات گمرکی نشان می‌دهد واردات نفت خام چین در ماه مه به بالاترین حد یعنی ۱۱.۳۴ میلیون بشکه در روز رسیده است. طبق این اطلاعات، اقتصاد چین در مسیر بهبود از بحران کرونا قرار دارد و میانگین واردات روزانه نفت چین در ماه مه ۱۵ درصد نسبت به آوریل افزایش یافته و ۱۵۰ هزار بشکه در روز بیشتر از رکورد قبلی واردات نفت چین در نوامبر سال گذشته میلادی است.

 واردات نفت چین در این ماه احتمالا رکورد دیگری میزند. گمرک چین پیش‌بینی می‌کند چین به طور متوسط ۱۴ میلیون بشکه در روز یا حتی بیشتر نفت وارد کند که ۲۰ درصد بالاتر از میانگین ماه مه است. سی ان پی سی در ابتدای ۲۰۲۰ اعلام کرده بود انتظار دارد واردات نفت چین ۲ درصد به صورت سالانه افزایش داشته باشد که دلیل آن قیمت پایین نفت است.

در مجموع اما برای امسال میلادی انتظار چندانی از جهش قیمت نفت به بالای ۴۸دلار نمی‌رود چراکه این محدوده سطح مقاومتی مهمی از نظر تکنیکالی برای شاخص برنت محسوب می‌شود که شکستن آن و رسیدن به کانال ۵۰ دلار نیاز به تقویت محرک‌های قوی سمت تقاضا دارد.شکسته شدن این محدوده به سمت بالا، امیدها را برای ادامه رشد قیمت‌ها افزایش می‌دهد.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها