|
کدخبر: 42707

۱۰ خبر خوش اقتصادی امروز (۱۲ دی)

ما در این بسته خبری مهم‌ترین اخبار خوب اقتصادی چهار‌شنبه، ۱۲ دی ماه را بررسی می‌کنیم.

گسترش نیوز: ما هر روز در این بسته خبری، مهم‌ترین اخبار مثبت حوزه اقتصادی را مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید:

baste-eghtesadi.jpg

سکه و دلار افت کرد

رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر گفت: امروز نرخ سکه با کاهش ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان همراه بوده و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۰هزار تومان کاهش به نرخ ۳میلیون و ۶۴۰هزار تومان داد وستد شد. وی توضیح داد: تغییرات مختصر نرخ در بازار سکه و طلا به دلیل کاهش نرخ ارز در بازار داخلی است. کشتی آرای درباره نرخ سکه و طلا در روزهای آینده پیش‌بینی کرد: به نظر می‌رسد نرخ جهانی طلا تغییرات مختصری داشته باشد اما بازار داخلی بیشترین تاثیر را از نوسانات نرخ ارز می‌گیرد و در کنار آن باید به اراده بانک مرکزی در تثبیت نرخ ارز اشاره کرد که سبب شده تا نرخ سکه و طلا در بازارهای به صورت جزیی کاهش یابد. هم‌چنین صرافی‌های بانکی نرخ را نسبت به روز گذشته کاهش داده و هر دلار امریکا، تقریبا ۱۰۵۰۰ تومان است. از نخستین ساعات امروز نرخ ارز در بازار روندی کاهشی را طی کرد به طوری که هر دلار امریکا در صرافی‌ها به قیمتی در حدود ۱۰ هزار و ۴۵۰ تومان خریداری و ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود.

خانه ارزان می‌شود

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به کاهش ۶۷ درصدی معاملات طی آذرماه امسال در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته گفت: در نیمه زمستان امسال واحدهای بزرگ، لوکس، لاکچری و بالای ۱۶۰ مترمربع با شکست نرخ ۲۵ درصدی مواجه خواهند شد.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: ‌تا پایان تابستان ۹۸ مسکن یک رکود عمیق خواهد داشت که این وضعیت با تغییر نرخ دلار رکود عمیق‌تر هم خواهد شد.

مرغ ارزان شد و ارزان‌تر هم می‌شود

امروز نرخ هر کیلو مرغ گرم در خرده فروشی‌ها نسبت به روز گذشته با کاهش ۳۰۰ تومانی به ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. در همین‌باره معاون وزیر جهاد کشاوری اعلام کرد که مشکلی در تولید گوشت مرغ وجود ندارد و به زودی با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، نرخ این محصول پروتئینی به ثبات رسیده و ارزان خواهد شد.

مرتضی رضایی با اشاره به نوسانات گوشت مرغ در بازار گفت: به نظر می‌رسد یکی از دلایل نوسانات نرخ گوشت مرغ، جایگزینی این محصول به جای گوشت قرمز در پی نوسانات قیمتی آن بوده باشد و انتظارات تورمی موجود در بازار نیز می‌تواند روی این مسئله اثرگذار باشد اما مسلما در روزهای آینده نرخ این محصول به ثبات رسیده و تا پایان دی ماه شاهد کاهش نرخ آن خواهیم بود.

لوازم یدکی خارجی ۳۰ درصد ارزان شد

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو کرج از کاهش ۳۰ درصدی نرخ لوازم یدکی وارداتی به کشور خبر داد.

سید احمد موسوی از کاهش نرخ قطعات یدکی خودرو خبر داد و گفت: نرخ اجناس و قطعات وارداتی با توجه به کاهش نرخ ارز، حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. موسوی ادامه داد: واردات قطعات یدکی به داخل کشور توسط واردت کنتدگان به امری رقابتی تبدیل شده است و واردکنندگان با هم در حال رقابت برای واردات هستند. وی در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در ادامه کاهش نرخ بیشتری را در هر دو بخش یعنی هم واردات و هم تولید داخل داشته باشیم.

تولید مینی‌بوس ۳.۵ درصد افزایش یافت

آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در آذر ماه امسال ۳.۵ درصد نسبت به ماه مشابه در سال گذشته افزایش یافته است.

تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس در آذر ماه امسال به ۱۴۸ دستگاه رسیده که نسبت به تولید ۱۴۳ دستگاهی در مدت مشابه سال گذشته، ۳.۵ درصد افزایش داشته است. طبق آمار مقایسه‌ای ماهیانه تولید انواع خودرو، میزان تولید مینی‌بوس و میدل‌باس در آذر ماه امسال در شرکت سروش دیزل مبنا ۱۴۰ درصد افزایش داشته و از ۳۰ دستگاه در آذر ماه سال گذشته به ۷۲ دستگاه رسیده است. از طرف دیگر، شرکت ایران‌خودرو دیزل نیز در نهمین ماه امسال ۲۸ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید کرده که نسبت به میزان تولید این شرکت در مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۵۵ درصد افزایش داشته است.

ترخیص خودروهای دپوشده از گمرک

یک مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت از تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک تا چند روز آینده خبر داد.

یک مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: قرار است خودرو‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده تفاوت آن پرداخت و سپس ترخیص شود. وی افزود: همچنین آن دسته از خودرو‌هایی که برخی شرکت‌ها با ثبت سفارش غیرقانونی وارد کردند، اما از مشتریان پیش ثبت نام کردند نیز از گمرک ترخیص و به مشتریان تحویل شود، اما واردکنندگان که به صورت غیرقانونی ثبت سفارش کردند باید مراحل دادرسی را طی و مجازات قانونی را تحمل کنند. این مقام مسئول گفت: با ترخیص خودرو‌های دپو شده در گمرک، شرکت‌های واردکننده خودرو بتوانند به بیشتر تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کنند و دوره انتظار مشتریان برای دریافت خودرو کوتاه شود.

جذب ۱۷هزار دانش آموخته دانشگاهی با طرح کارورزی

یک مقام مسئول در سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: ۱۷هزار و۲۸۳دانش آموخته دانشگاهی در راستای اجرای طرح کارورزی دانش آموختگان از سال گذشته تاکنون برای فراگیری مهارت جذب بنگاه‌های اقتصادی شده‌اند. حبیب عرفان منش، مدیرکل دفتر راهبری اجرای آموزش این سازمان با بیان اینکه از سال ۱۳۹۶ تا ۶ ماهه اول امسال، ۱۷ هزار و ۲۸۳ دانش آموخته دانشگاهی با همکاری و هدایت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برای فراگیری آموزش‌های مهارتی جذب بنگاه‌های اقتصادی شده اند، از صدور ۱۱ هزار و ۵۶۸ مجوز آموزش کارورزی برای بنگاه اقتصادی که شرایط ارائه آموزش‌های مهارتی را داشته اند، از سال گذشته تا ۶ ماهه اول امسال خبر داد. وی گفت: افزایش قابلیت جذب و اشتغال دانش­ آموختگان دانشگاهی از طریق انتقال مهارت، تجربه و دانش موجود در بنگاه‌های اقتصادی، فراهم ساختن زمینه انتقال دانش از دانش ­آموخته به بنگاه اقتصادی، ایجاد انگیزه کارآفرینی و کسب و کار در دانش ­آموختگان و ارتقاء اخلاق و صلاحیت حرفه‌ای دانش ­آموختگان از اهداف طرح مذکور است.

پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان

مطالبات پاداش پایان خدمت بازنشستگان دانشگاه‌های علوم پزشکی با دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ضمن افزایش اعتبار، طی دو ماه آینده پرداخت می‌شود.

در نامه روز چهارشنبه۱۲ دی ماه سازمان برنامه و بودجه آمده است: افزایش اعتبار و تخصیص ۱۰۰ درصدی، پرداخت مطالبات پاداش پایان خدمت بازنشستگان دانشگاه‌های علوم پزشکی که بر اساس زمان بندی وصول تدریجی درآمدها تنظیم شده آغاز شد تا به ترتیب زمان بازنشستگی و طی دو ماه آینده به طور کامل مطالبات این افراد پرداخت شود. در ادامه آمده است: دستگاه اجرایی موظف است مطالبات پاداش پایان خدمت بازنشستگان را به ترتیب زمان بازنشستگی پرداخت کند. ضمناً تخصیص اعتبار موضوع افزایش این ابلاغیه لغایت بهمن ماه به میزان ۱۰۰ درصد تعیین می‌شود.

۶هزار میلیارد تومان برای اشتغال روستائیان پرداخت شد

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: برای توسعه اشتغال‌ روستایی در مراحل اولیه پرداخت تسهیلات کم بهره ۶۰ ‌هزار میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شده است.

محمد امید روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: دولت تلاش می‌کند با پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی فرصت‌های اشتغالزایی مناسبی برای روستائیان فراهم کند. وی بیان کرد: در مرحله اول و دوم یک سوم تسهیلات اشتغالزایی روستایی به صورت ۱۰۰ درصد جذب شده و پرداخت مرحله سوم و چهارم این تسهیلات از هفته آینده آغاز می‌شود. معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: متقاضیان از هفته آینده می‌توانند برای دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی به بانک‌های عامل مراجعه کنند.

تثبیت ۳۰۳ هزار شغل در امسال

مدیرکل حمایت از پایداری مشاغل وزارت کار با اشاره به تثبیت ٣٠٣ هزار شغل در ٩ماهه امسال، از اجرای طرح بازسازی بنگاهها و پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کارگران، در دوران اصلاح ساختار خبر داد.

کریم یاوری، نماینده ویژه وزیر کار در رسیدگی به وضعیت بنگاههای مشکل دار، تأکید کرد: در جهت صیانت از نیروی کار، پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاهها، در ۹ ماهه امسال با حمایت‌های موثر از ١٣٠٠ بنگاه مشکل دار، شرایط تثبیت ۳۰۳ هزار شغل فراهم شد و همچنین مسائل مربوط به ۱۴۰۰ بنگاه مشکل دار را با جدیت رصد، پیگیری و دنبال می‌کنیم و در جهت رفع مشکلات آنان برای تولید از هیچ گونه کوششی دریغ نخواهیم کرد. وی با بیان اینکه در سال ۹۶ بنگاههای اقتصادی از محل رونق تولید، برای تثبیت اشتغال و بهینه کردن خط تولید و ادامه فعالیت بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند، افزود: در امسال نیز، طرح رونق تولید برای واحدهای صنعتی و معدنی کوچک و متوسط اجرا می‌شود. همچنین بنگاههایی که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد اجرا می‌کنند، نیز مشمول دریافت تسهیلات خواهند شد.

منابع: خبرآنلاین، اقتصاد آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، تسنیم، ایسنا، مهر، ایرنا، اقتصادنیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها