|
کدخبر: 201379

کمک بزرگ ایران به اقتصاد ترکیه/ ارسال ۳میلیارد دلار پول به استانبول

شهروندان، ایرانی و عراقی بیشترین کمک را به اقتصاد ترکیه برای کند کردن روند سقوط لیر با ارسال میلیاردها دلار ماهانه به این کشور برای خرید ملک انجام داده اند .

 با تحلیل خطی، افزایش قیمت دلار باید منجر به کاهش خروج سرمایه از کشور شود که در صورت بالا بودن سهم سرمایه های سیال یا پول های سوزان در اقتصاد ایران؛ این تحلیل دقیقتر و در حالتی غیر از آن با اما و اگرهایی توام می شود.

آمارها نشان می دهد که رکورد خرید خانه توسط اتباع ایرانی در ترکیه با خرید ۹۱۱ واحد خانه مسکونی در آگوست ۲۰۲۱ شکسته شد که ۳ واحد بیش از رکورد قبلی با ۹۰۸ خانه در ماه سپتامبر سال ۲۰۲۰ بود. 

توالی این رکوردشکنی با افزایش 25 درصدی دلار نقدی تایید دیدگاه کسانی است که می گویند با افزایش نرخ ارز روند خروج سرمایه از کشور تشدید می شود، اما این تناقض چگونه قابل توضیح است؟ به خصوص اینکه تا پیش از آغاز شوک های ارزی از سال 1397 تاکنون، خرید خانه توسط ایرانیان در ترکیه تقریبا ۶۰ واحد مسکونی در ماه بود، اما در دو سال گذشته بیش از ۱۰ برابر شد و در ماه پیش میلادی نیز ۱۵ برابر گردید.

برای کسانی که صدها هزار دلار پول برای خرید آپارتمان در ترکیه در اختیار دارند؛ و طبیعتا میلیون ها دلار دارایی؛ ثبات یا بی ثباتی در اقتصاد کلان به معنای امن یا ناامن بودن سرمایه گذاری، مهمتر از 25 درصد بدتر شدن نرخ تبدیل ریال به دلار در 2 ماه اخیر است. سقوط روزانه نرخ برابری ریال به دارندگان سرمایه و فعالان اقتصادی پیام بحران و فرار مخابره می کند. به همین دلیل زمانی که دلار 3000 تومان بود ماهانه 60 واحد در ترکیه خریداری می شد، اما زمانی که دلار به 27 هزار تومان می رسد ماهانه بیش از 900 واحد خریداری می شود.

یعنی تا پیش از شوک های ارزی اخیر سالی 180 میلیون دلار خروج ارز از کشور بابت خرید مسکن در ترکیه اتفاق می افتاد که این رقم به بیش از 2.7 میلیارد دلار در سال جاری افزایش یافته است و این خروج عجیب سرمایه در سکوت کامل بانک مرکزی و سایر بخش های حرّاف اقتصادی که برای هر پدیده ای تحلیلی با هدف آزار دادن مردم عرضه می کنند روی می دهد. البته این 2.7 میلیارد دلار با فرض خرید ارزانترین خانه های ممکن یعنی 200 هزار دلار است که طبیعتا معقول نیست و رقم واقعی بیش از 3 میلیارد دلار می باشد.

شهروندان، ایرانی و عراقی بیشترین کمک را به اقتصاد ترکیه برای کند کردن روند سقوط لیر با ارسال میلیاردها دلار ماهانه به این کشور برای خرید ملک انجام داده اند که باعث شکل گیری حباب بزرگی در مستغلات این کشور شده است. این حباب به زودی ترکیده و مانند دوبی و گرجستان، میلیاردها دلار زیان به ایرانیانی که در این کشور اقدام به خرید ملک کرده اند وارد خواهد کرد.


 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر