|
کدخبر: 166419 مجتبی اسکندری

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک اقتصاددان:

آرامش بازار را چه کسانی بهم می زنند؟

در سال گذشته قیمت شکر، گوشت، مرغ، روغن و لبنیات نسبت به مدت مشابه خود رشدی بیش از دو برابر را تجربه کرد که یک رشد نامعقول در تمام جهان به شمار می‌رود.

اقتصاد آرامش بازار را چه کسانی بهم می زنند؟

در بازاه زمانی یک سال گذشته شکر با رشد ۵۸ درصدی، گوشت قرمز با رشد ۷۰ درصدی، مرغ با رشد ۱۱۳ درصدی و لبنیات نیز با رشد ۶۱ درصدی مواجه شده که باعث شده تا شدت‌عدم قطعیت‌های اقتصادی از کسب و کارها فراتر برود و سفره‌های عموم مردم را قبضه کند. این در حالی است که مجموع افزایش قیمت چهار گروه کالایی یاد شده در بازه زمانی ۴ ساله، افزایش ۳۰۰ درصدی را به نمایش می‌گذارد که محسوس‌ترین نمایش شاخص تورم در زیست عموم مردم است. گسترش نیوز در گفت‌وگو با علی قنبری استاد دانشگاه و اقتصاددان به زوایای پیدا و پنهان بروز این جراحت عمیق اقتصادی در پرداخته است. 

دولت در سیاست‌های پولی خود تجدید نظر کند

این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسشی پیرامون چرایی بروز این بی‌ثباتی در بازار کالاهای اساسی اظهار داشت: شاید اگر بخواهیم تحریم را دلیل اصلی این ماجرا بدانیم، به فرافکنی بزرگی دست زده‌ایم و این باعث می‌شود که در تحلیل حقایق اقتصادی کشور به خطای محاسباتی یا خدای ناکرده خطای استراتژیک دچار شویم. تولید کالاهای نظیر شکر و لبنیات در کشور، ارتباط مستقیمی با نظام اقتصادی بیرون از مرزها ندارند اما بخش عمده‌ای از این وضعیت محصول یک بی‌نظمی شدید پولی در دولت است که در چهار سال گذشته، هر سال تقریبا بودجه را دو برابر سال قبل بسته و تزریق این حجم از نقدینگی به طور طبیعی تورم بسیار سنگینی را در پی خواهدداشت و این را حتی کودکان هم می‌دانند! دولت باید هرچه سریع‌تر در سیاست‌های پولی خود تجدیدنظر کند تا کشور در ورطه بحران تورمی و ونزوئلایی شدن نیافتد! 

علی-قنبری

تحریم کالاها را گران می‌کند

علی قنبری در ادامه با بیان این که بدون تردید تحریم بر اقتصاد کشور اثرگذار است، خاطرنشان ساخت: به طور مثال واردات نهاده‌های دامی و کشاورزی از خارج از کشور صورت می‌گیرد و به این علت که بانک‌های خارجی برای فعالیت اقتصادی ایرانی ال سی باز نمی‌کنند، هزینه تمام شده واردات این محصولات فارغ از مسائل تورمی (که اثرگذاری شدیدی دارد)، تحت تاثیر تحریم‌ها افزایش می‌یابد و اثر خودش را رو قیمت تمام شده گوشت قرمز و مرغ نیز می‌گذارد. همچنین پیش از این دولت در یک تصمیم نادرست، اقدام به توزیع ارز ترجیحی برای واردات مواد اولیه و حتی واردات گوشت و مرغ کرده بود و اکنون که در تنگنای ارزی قرار دارد و دیگر امکان چنین خاصه‌خرجی‌هایی وجود ندارد، بازار را به حال خودش رها کرده و حداکثر بعضی وقت‌ها با اقدامات تعزیری و نمایشی به این حوزه ورود می‌کند که چندان اثرگذاری قابل توجه نیست. 

مداخلات بدون فایده در بازار

این اقتصاددان در پایان با اشاره به این که دولت در شرایط فعلی نیز نظم بازار را برهم می‌زند، یادآور شد: در همین شرایط می‌بینیم که دولت اقدام به توزیع مرغ دولتی با قیمتی پایین‌تر از بازار می‌کند و همین امر باعث می‌شود که فروشندگان و تولیدکنندگان غیروابسته به این رانت، آسیب بیشتری ببینند و اثر این واقعه در بازار بیش از گذشته خود را نمایان می‌کند و یا از طرف دیگری می‌آید و قطعهفروشی مرغ که شغل بسیاری از افراد به آن وابسته است را ممنوع می‌کند و عده زیادی را بیکار می‌کند و یک زنجیره ارزش افزوده را از میان می‌برد. به همین دلیل است که مداخلات دولت در بازار، نتایج معکوس برجای خواهد گذاشت.

ارسال نظر