|
کدخبر: 159483

ترس دلالان دلار از توافق بر سر برجام

دلار این روزها در نیمه دوم کانال ۲۴ هزار تومان حبس شده است. علت آن هم تقابل برخی نیروهای افزایشی و کاهشی است که معامله‌گران را محتاط نگه داشته است:

اقتصاد ترس دلالان دلار از توافق  بر سر برجام

از یک سو برخی انتظار ندارند تا چند ماه آینده شاهد رفع تحریمی باشیم و با توجه به متغیرهای کلان اقتصاد، انتظار نرخ‌های بالاتر دلار را دارند.

اما در مقابل آن، ۳ عامل وزنه کاهش نرخ ارز را سنگین می‌کنند: امکان به ثمر نشستن رایزنی‌های برجامی (در ۳ قالب قبول اجرای «گام‌به‌گام» تعهدات توسط ایران و آمریکا یا توافق دو کشور برای تبادل زندانیان یا سازنده بودن طرح پیشنهادی ظریف)، احتمال آزادسازی دارایی‌های ایران در سایر کشورها (با موافقت آمریکا) و افزایش درآمدهای ارزی با افزایش صادرات نفت کشور (و در کنار آن رشد قیمت‌های جهانی نفت).

به این ترتیب تا زمانی که تحولی در این زمینه‌ها ایجاد نشود، می‌توان انتظار داشت نرخ ارز به نوسان در محدوده فعلی ادامه دهد.

تحلیل ۶ خبر مهم برای دلار:

۱) برخی مسئولان عراقی در گفت‌وگو با شبکه قطری الجزیره: ایران دلار می‌خواهد وگرنه حاضریم بدهی را به دینار پرداخت کنیم.

در دور جدید تلاش بانک مرکزی برای آزاد کردن دارایی‌‌های ارزی بلوکه شده خود، به کرات شواهدی شنیده‌ایم که بازارساز کاملا در دریافت این منابع به صورت دلار و نه کالا یا ارز دیگر جدیت دارد. تزریق این دلارها در بازار ارز، نگرانی اصلی برخی دلالان است.

۲) روحانی به آمریکا: برای اجرای تعهدات به صورت جزء با جزء آماده‌ایم.

پیشنهاد اجرای «گام‌به‌گام» تعهدات توسط ایران و آمریکا یکی از مواردی است که برخی انتظار دارند بتواند راه حل مشکلات دیپلماتیک کنون باشد. روسیه هم اخیرا چنین پیشنهادی را مطرح کرد. با وجود این، امروز تسنیم نوشت یک مقام ارشد امنیتی کشور به شبکه خبری «پرس تی‌وی» گفته است که ایران با پیشنهاد بازگشت گام‌به‌گام به توافق هسته‌ای مخالف است.

۳) آمریکا: بر رویکرد «عمل» در برابر «عمل» برای بازگشت به برجام تاکید داریم.

به نظر می‌رسد علاوه بر رئیس‌جمهور، دولت بایدن نیز حداقل در حرف، با اجرای گام‌به‌گام تعهدات برجامی موافق است.

۴) پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت بازگرداندن آمریکایی‌های بازداشت‌شده مهم‌ترین اولویت ما است، اما نمی‌توانم جزئیات کانال‌های مربوطه را بیان کنم.

سخنگوی دولت هم اخیرا اعلام کرده بود آمادگی تبادل همه زندانیان با آمریکا را داریم. بنابراین می‌توان این برداشت را داشت که آزادسازی زندانیان می‌تواند آن گام اولیه مثبتی باشد که برجام نیاز دارد.

۵) واعظی: بر روی طرح جدید ظریف درباره برجام دارد کار می‌شود و هنوز نهایی نشده است.

هفته پیش وزیر امور خارجه کشور مژده ارائه طرح اقدام سازنده ایران در خصوص برجام را داد. به دلیل مشخص نبودن جزییات، ابهام حول این زیاد است و این مسأله هم دلار را محتاط‌تر کرده است. باید دید ظریف چه چاره‌ای برای خروج از بن‌بست برجامی کنونی خواهد اندیشید و آمریکا چه واکنشی به آن نشان خواهد داد.

۶) ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تعامل با اعضای کنگره، چهارشنبه به کمیته امور خارجی می‌رود.

چنین خبری نیز می‌تواند معامله‌گران بازار ارز را گوش به زنگ نگه دارد، چراکه ممکن است چنین تعاملی با کنگره برای تصمیم‌گیری در خصوص مسأله‌ای مهم در رابطه با ایران باشد.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها