|
کدخبر: 158310

واکنش دلار توقف قطعنامه علیه ایران

بازار ارز در اولین روز معاملات به مسیر کاهشی که از هفته قبل پیش گرفته بود ادامه داد و قیمت دلار به ۲۴۷۵۰تومان رسید که این روند نتیجه عقب‌نشینی اروپا از انعقاد قطعنامه انتقادی علیه ایران و تقویت دوباره انتظارات نسبت به توافق درمورد برجام بوده است.

اقتصاد واکنش دلار توقف قطعنامه علیه ایران

پنجشنبه هفته گذشته خبر عقب‌نشینی اروپا از انعقاد قطعنامه انتقادی علیه ایران با همکاری آمریکا سیگنال مثبتی به بازار ارز وارد کرد و باعث شد دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرد و معاملات نقدی هفته دوم اسفند ماه را با قیمت ۲۵هزار تومان پایان دهد.

روز جمعه محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که آماده مذاکره با آمریکا در خصوص برجام هستیم و رویترز هم مدعی نشست احتمالی ایران با طرف‌های غربی درباره برجام شد؛ روند نزولی دلار متاثر از این اخبار تقویت شد و قیمت آن در معاملات پشت‌خطی به کانال ۲۴هزار تومان بازگشت.

البته وزیر امور خارجه با انتشار یک پیام توییتری در واکنش به ادعای رویترز اعلام کرد که برجام نمی‌تواند بار دیگر مورد مذاکره قرار گیرد؛ خلاص. همچنین ظریف در پاسخ به صحبت‌های رضایی اظهار کرد که نظرات نباید با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته شود، من به عنوان وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، به زودی طرح اقدام سازنده و دقیق خودمان را ارائه خواهم کرد، البته از طریق کانال‌های دیپلماتیک.

اما قیمت دلار که تا میانه روز جمعه تا ۲۴۸۰۰تومان پایین آمده بود بعد از خبر تحریم‌های جدید وزارت خزانه داری آمریکا علیه ایران مجددا وارد مدار صعودی شد و قیمت آن به کانال ۲۵هزار تومان بازگشت؛ با تغییر دوباره انتظارات معامله‌گران نسبت به آینده تحریم‌ها پیش‌بینی می‌شد که دلار کار خود را در بازار امروز در محدوده ۲۵هزار تومان شروع کند که این انتظار محقق شد.

به این ترتیب دلار در ساعات ابتدایی معاملات امروز تحت تاثیر انتظارات معامله‌گران و همچنین خبر صدور بیانیه تمدید وضعیت اضطراری علیه ایران و استمرار تحریم‌های وضع‌شده از سوی بایدن به ۲۵هزار تومان رسید؛ ولی در ادامه روز با عقب‌نشینی درهم از سطح ۷۰۰۰تومان روند بازار ارز هم تغییر کرد، به این ترتیب نرخ درهم به ۶۸۶۰تومان رسید و باعث شد قیمت دلار در بازار نقدی به ۲۴۷۵۰ و در معاملات پشت‌خطی به ۲۴۷۸۰تومان کاهش یابد.

با توجه به اینکه بازار ارز همچنان تحت تاثیر اخبار سیاسی پیرامون برجام و تحریم‌ها قرار دارد نمی‌توان روند آن را پیش‌بینی کرد اما تحلیلگران بر این باورند که اگر دلار تا پایان امروز در معاملات پشت‌خطی تغییر مسیر ندهد فردا هم شاهد ادامه روند کاهشی آن در بازار نقدی خواهیم بود؛ در این صورت مقصد بعدی این ارز نرخ ۲۴۵۰۰تومان است که درصورت حمایت و تثبیت این سطح، قیمت دلار تا ۲۴هزار تومان پایین خواهد آمد.

منبع: اقتصاد آنلاین
  • ناشناس ارسالی در

    شب عیدمعمولاخریداران علاقه ای به خریدندا رندوریسک کردن درخصوص خریدارزودلاروخودروس که وحتی مسکن دراین شرایط بااین قیمتهابه ضررخریدارمی باشدچون قطعادلارریزش دارد

ارسال نظر