|
کدخبر: 153172

دلار ۲۵ هزار تومان می‌ماند؟

دلار شب گذشته و در معاملات پشت‌خطی مرز ۲۵ هزار تومان را درهم شکست، اما صبح امروز دوباره به کانال ۲۴ هزار تومان عقب‌نشینی کرد. انتظار می‌رود نوسانات بازار ارز امروز حول مرز ۲۵ هزار تومان بالا باشد.

اقتصاد دلار ۲۵ هزار تومان می‌ماند؟

به نظر می‌رسد عامل اصلی صعود قیمت‌ها به تفاوت مواضع ایران و امریکا در شروع مذاکرات برجامی برمی‌گردد که اخیرا شدت گرفته است. بایدن در مصاحبه‌ای اظهارکرد برای حضور ایران در میز مذاکره تحریم‌ها را رفع نمی‌کند. رهبر انقلاب نیز علاوه بر آنکه یکبار قطعیت خود را در خصوص لزوم رفع تحریم‌ها برای بازگشت ایران به تعهدات برجامی اعلام کرده بودند، دیروز بار دیگر بر قطعی بودن این موضع تاکید داشتند. البته ناگفته نماند که به نظر می‌رسید برداشت بازار ارز از اظهارات اخیر جو بایدن به نوعی سوبرداشت بوده باشد. کاخ سفید دو بار در روزهای اخیر گفته بایدن را اصلاح کرده و در تلاش برای آرام کردن اوضاع است.

عامل کاهشی نرخ ارز چه می‌تواند باشد؟

با این حال، اگرچه این مسئله یک گره در همین ابتدای کار احیای برجام به نظر می‌رسد، اما برخی با یادآوری آنکه پیش از برجام هم بسیاری انتظار شکل‌گیری توافق را نداشتند، مرتفع شدن اختلافات را چندان نامحتمل نمی‌دانند.

رفتار بازار ارز هم هنوز نشان از امیدواری فعالان اقتصادی به رفع تحریم‌ها دارد. چنانکه در روزهای اخیر هر بار که این بازار بر مبنای شایعات ملتهب و دلار صعودی شد، به نظر قوت نیروهای افزایشی چندان نبود. گویی ریسک افت ناگهانی قیمت‌ها همچنان وجود دارد و همین خریداران را محتاط نگه داشته است. باید در نظر داشت که سطح ۲۵ هزار تومان مرز روانی حساس اسکناس امریکایی نیز محسوب می‌شود.

یک هشدار برای روزهای آینده

اما با موج صعودی اخیر بازار ارز یک زنگ خطر به صدا درآمده که هشدار می‌دهد در صورتی که دلار در روزهای پیش رو متغیرهای صعودی بیشتری پیدا کند و بتواند از مرز ۲۵ هزار تومان با موفقیت عبور کند، ممکن است به لحاظ روانی بار دیگر زمینه صعود بیشتر ایجاد شود. ممکن است اجرای پروتکل الحاقی در ضرب‌العجل ۳ اسفند یکی از این عوامل صعودی باشد.

بازگشت صف به پشت در صرافی‌ها

با افزایش فاصله نرخ‌های دلار رسمی و بازار آزاد، باز هم در روزهای اخیر خبر از صف‌های طولانی مقابل صرافی‌های خیابان فردوسی هستیم. دلار صرافی ملی امروز ۲۰۰ تومان افزایش یافت اما همچنان در کانال ۲۳ هزار تومان قرار دارد. فاصله حدودا هزار تومانی نرخ دلار آزاد و صرافی ملی به معنای آن است که هر فردی با سهمیه خرید ۲۲۰۰ دلار در سال می‌تواند با خرید این میزان دلار از صرافی و فروش در بازار، حدود ۲ میلیون تومان سود کند.

منبع: بورسان
  • ناشناس ارسالی در

    محض رضای خداوپیامبراینقدرازدلاروسکه وخود رومسکن وافزایش قیمت آن ننویسیدودرشبکه ای ران کالاقیمتهاراحذف کنیدتاالتهاب وتشنج ا قتصادی دربازاربوجودنیایدقیمت میوه وموادپ روتینی وحبوبات وخشکباروموادشوینده واجاره مسکن رامشاهده فرماییدبعدقضاوت کنید

  • وطن ارسالی در

    دولت با استفاده از خواب آلودگی مجلسی ها و شعار اقتصادی مقاومتی با کاهش رفاه ملت و فشار مضاعف بر معیشت و آرامش ملت کشور ر ا رو به بی اعتمادی و بی فرهنگی و بدبینی سوق داده است دولت با افزایش نرخ دلار سعی در جبران بدهی ها خود با ایجاد تورم و بی ارزش نمودن ریال در برابر ارز های دیگر ک شورها خیانت را به حد اعلای خود رسانیده ا ست .بهتر است مجلسی ها و قوه قضائیه با خی انت های صورت گرفته در داخل کشور که توسط سران دولت در پشت درهای بسته انجام می گی رد برخورد نمايند .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها