|
کدخبر: 105846

اوضاع بازار لوازم خانگی بهتر می‌شود؟

هرچند صنعت لوازم‌خانگی متاثر از شرایط عمومی اقتصاد کشور و عوامل خارجی روزهای دشواری را پشت سر می‌گذارد، اما رصد آمارها حاکی از بازگشت روزهای رونق به این صنعت است و آن‌طور که سرپرست وزارت صنعت اعلام کرده ‌به نظر می‌رسد بازار لوازم خانگی در آینده‌ای نزدیک به تعادل برسد.

اصناف اوضاع بازار لوازم خانگی بهتر می‌شود؟

مطابق آمارهای بانک مرکزی با فضاسازی انجام شده برای تولید داخل، بخش صنعت کشور در سال گذشته ۲.۱ رشد داشته است.

«سعید زرندی» معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است: این مهم به دلیل ثبات به وجود آمده در اقتصاد کلان کشور در نیمه دوم سال گذشته و دور بودن نرخ ارز از تکانه‌ها، همچنین پیگیری سیاست‌هایی مانند ممنوعیت واردات بوده است.

وی همچنین گفت: باید از مردم کشورمان که در این مدت هر چه بیشتر به کالاهای داخلی به ویژه در حوزه‌های نساجی و لوازم خانگی روی آوردند تشکر کرد، به طوری که در دو ماهه نخست امسال با وجود بحران کرونا، از بین ۴۴ قلم کالای صنعتی ۱۶ قلم از جمله ماشین لباسشویی، محصولات پتروشیمی، یخچال و فریزر، سیمان، کامیون و کامیونت با رشد تولید مواجه بوده است.

صنعت لوازم‌خانگی این روزها متاثر از شرایط شیوع ویروس کرونا، تحریم ها، تامین نشدن ارز مورد نیاز و مواد اولیه روزهای دشواری را تجربه می‌کند، افزایش قیمت‌ها ناشی از موارد یاد شده یکی از فوری‌ترین آثار موارد یاد شده است که به موازات کاهش قدرت خرید مردم، مشکلات دوچندانی را در این عرصه به وجود آورده است.

با این وجود، بررسی آمارهای منتشره معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۱۲۱ هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ماه و رشد ۱۵۰.۷ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

در این مدت، تولید انواع تلویزیون با رشد ۴۹.۹ درصدی به ۱۰۹ هزار و ۲۰۰ دستگاه رسید. تولید یخچال و فریزر نیز رشد ۴.۳ درصدی تجربه کرد و به ۱۶۱ هزار و ۷۰۰ دستگاه رسید.

این صنعت در دو سال گذشته شاهد خروج دو برند بزرگ و مطرح کره‌ای از کشورمان متاثر از فشار تحریم‌های امریکایی بود، برندهایی که بیش از ۶۰ درصد بازار کشور را در اختیار داشتند و اکنون پر کردن خلا به وجود آمده، خود به یکی از دغدغه‌های مسوولان و تولیدکنندگان تبدیل شده است.

پیشتر سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه اقتصادی دولت در جمع خبرنگاران در این زمینه گفته بود: ظرفیت‌های تولید لوازم خانگی رو به افزایش است و به سرعت جای واردات این کالاها با تولیدات داخلی گرفته می‌شود

«حسین مدرس خیابانی» افزود: ظرفیت‌های خوبی در سایر اقلام لوازم خانگی نصب شده یا در حال نصب است.

وی بیان کرد: بازار کنونی لوازم خانگی تحت تاثیر شاخص‌های کلان اقتصادی و به‌ خصوص اتفاقاتی که در حوزه ارز، تورم و غیره می‌افتد، است.

مدرس خیابانی گفت: البته وقتی دستمزدها و هزینه‌های تولیدکنندگان افزایش می‌یابد، نمی‌توان با سرکوب قیمت‌ها از این رویه جلوگیری کرد، اما در عین حال افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها نیز قابل قبول نیست.

برپایه این گزارش، در بخش تقاضای لوازم خانگی، برخی فروشندگان و عرضه‌کنندگان از عرضه کالاهای خود ممانعت کرده و احتکار می‌کنند که در این زمینه سازمان حمایت به دنبال نظارت و کنترل هر چه بیشتر بازار است.

در این زمینه، رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی گفت: تاکنون حدود ۴۰ تولیدکننده نزدیک به دو هزار و ۶۰۰ قلم لوازم خانگی را در سامانه ۱۲۴ ثبت کرده اند، این در حالی است که هنوز قیمت حدود ۲۵ درصد کالاهای برندهای بزرگ از ۲۰ شرکت در این سامانه ثبت نشده است.

«سید مرتضی میری»‌ اظهارکرد: عده‌ای صاحب برند که تولید کالاهایشان از سوی برخی کارخانه‌ها انجام می‌شود، به دلیل نداشتن «ایران کد» برای کالاهایشان اکنون با مشکل ثبت قیمت در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت مواجه شده‌اند که بیش از ۳۰ برند را شامل می‌شود.

وی درخصوص کالاهای خارجی موجود در بازار می‌گوید: شاید ۲۵ درصد این کالاها از قبل در انبارها باقی مانده باشد، اما ۷۵ درصد دیگر قاچاق است.

میری خاطرنشان کرد: پایان شهریورماه، آخرین مهلت در نظر گرفته شده برای فروشگاه‌های عرضه‌کننده این قبیل کالاهاست تا پس از اعلام به اتحادیه لوازم خانگی، آنها را به فروش برسانند.

افزایش قیمت‌ها

رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی یادآور شد: افزایش قیمت ۲۰ درصدی برای تلویزیون و حداکثر ۲۵ درصدی برای سایر لوازم خانگی نسبت به بهمن‌ماه پارسال به شرکت‌ها اجازه داده شده است.

این مقام صنفی همچنین به کاهشی شدن روند تولید برخی لوازم‌خانگی در سه ماهه امسال اشاره کرد و آن را ناشی از تخصیص نیافتن ارز و تامین نشدن به موقع مواد اولیه برشمرد.

پر کردن خلا حضور خارجی‌ها

در این پیوند، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز گفت: اکنون سازمان حمایت، پنج قلم کالا را به منظور ساماندهی در سطح عرضه، مشمول ثبت در سامانه ۱۲۴ کرده است.

«سید عباس هاشمی» اظهارکرد: با توجه به بروز مشکلاتی از جمله تخصیص نیافتن ارز و تامین نشدن و رشد قیمت‌های مواد اولیه، افزایش ۲۵ درصدی برای یخچال فریزر، اجاق گاز و ماشین لباسشویی و رشد ۲۰ درصدی قیمت برای انواع تلویزیون از سوی سازمان حمایت اجازه داده شده است.

وی بیان کرد: با توجه به مشکلات یاد شده، سازمان حمایت به صورت علی‌الحساب با این ارقام موافقت کرده و شرکت‌هایی که افزایش‌های بیشتری را خواهان هستند، باید به ارائه مدارک و مستندات بپردازند.

هاشمی افزود: به منظور ساماندهی بیشتر، مقرر شد محدودیت‌هایی برای گارانتی اقلام تولید لحاظ شود تا اگر تولیدات به بازار عرضه اما نصب آنها گزارش نشد، گارانتی محصول از زمان تولید محاسبه شود.

وی با اشاره به وجود لوازم‌خانگی قاچاق در بازار، خاطرنشان‌کرد: ‌مقرر شده همه این کالاها «شناسه کالا» بگیرند که در این صورت قیمت آنها ثبت شده و قابل رصد خواهد بود.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران درخصوص تولید برخی اقلام لوازم خانگی در دو ماهه امسال نیز گفت: دو برند مطرح کره‌ای که از ایران خارج شدند، سهم بیش از ۶۰ درصدی در بازار داشتند، بنابراین هرچند تولیدات کارخانجات افزایش یافته اما از آنجایی که نتوانسته‌اند خلا وجود این شرکت‌ها را پر کنند، کاهش تولید مشاهده می‌شود.

وی همچنین دیگر دلایل کاهش تولید را دسترسی ناکافی به مواد اولیه داخلی از جمله ورق‌های فولادی، مقاطع مسی و آلومینومی و تغییر مداوم قیمت آنها، همچنین کندی تامین و تخصیص ارز مورد نیاز این صنعت برشمرد.

سهولت قاچاق لوازم خانگی

«محمدرضا شهیدی» دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور نیز اظهارکرد: در چارچوب مصوبات سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت انواع تلویزیون نسبت به بهمن ماه پارسال افزایش حداکثر ۲۰ درصدی داشته است.

به گفته این مقام صنفی، اکنون به جز دو شرکت، بقیه شرکت‌های تولیدکننده تلویزیون قیمت‌های جدید را در سامانه ۱۲۴ به ثبت رسانده‌اند.

شهیدی اضافه‌کرد: حدود ۱۶۰ مدل مختلف تلویزیون در قابلیت‌ها و اندازه‌های مختلف در بازار ایران وجود دارد که حداقل قیمت آنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده و در اندازه‌های ۴۰ تا ۵۵ اینچ به عنوان پر فروش‌ترین اندازه‌ها، از چهار تا ۱۵ میلیون تومان قیمت دارند.

وی بیان‌داشت: ‌شرایط قاچاق لوازم خانگی، امروز با استفاده از شبکه‌ها و فضای مجازی راحت تر از هر زمان دیگری انجام می‌شود و قاچاقچیان با نپرداختن مالیات، عوارض، گمرک و بیمه، همچنین شرایطی نظیر پایین آمدن قدرت خرید مردم و همکاری نکردن برخی سازمان‌ها با تولیدکنندگان، شرایط سختی را برای تولید رقم زده‌اند.

شهیدی به طور نمونه با تقدیر از خدمات نیروی انتظامی، از یک مورد توقف مواد اولیه و ملزومات تولیدی پنج شرکت بزرگ لوازم خانگی به اشتباه در یکی از استان‌های جنوبی در ماه گذشته خبر داد و گفت: همین مسئله تا طی روال قانونی و تشکیل پرونده، حدود یک ماه و نیم خط تولیدی این شرکت‌ها را با توقف همراه کرده است.

وی افزود: در سه ماهه نخست امسال نزدیک به ۱۱۰ هزار دستگاه تلویزیون در کشور تولید شد که در همسنجی با پارسال افت ۲۵ درصدی نشان می‌دهد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری کشور درخصوص پدیده قاچاق در بازار، گفت: همه برندهای کُره‌ای تلویزیون که اکنون در بازار وجود دارد، قاچاق است و از حدود دو سال پیش شرکت ال. جی و یک سال پیش سامسونگ کشورمان را ترک کرده‌اند و اینکه اجناس آنها باقی‌مانده موجودی انبارهاست، درست نیست.

وی اظهارکرد: برآوردها حاکی از ورود حدود ۷۰۰ هزار دستگاه تلویزیون قاچاق در بازار کشورمان در سال گذشته بود.

 

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر