|

ادعای یک کارشناس: دولت دلار را ارزان می‌کند!

فهرست محتوا

حسین راهداری می‌گوید: تمامی نیروهای وارده به بازار ارز افزایشی نیستند، مهم‌ترین نیروی کاهش قیمت ارز، عزم دولت برای این است که نرخ ارز مانند سال ۱۳۹۷ از کنترل خارج نشود.

گسترش نیوز - بازار ارز در سال ۹۹ متاثر از یک سری نیروهای افزایشی و یک سری نیروهای کاهشی خواهد بود. حسین راهداری، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌فردا، درباره پیش‌بینی آینده دلار در سال ۹۹ و عامل عمده نیروی کاهشی قیمت دلار می‌گوید: تمامی نیروهای وارده به بازار ارز افزایشی نیستند، مهم‌ترین نیروی کاهش قیمت دلار ، عزم دولت برای این است که نرخ ارز مانند سال ۱۳۹۷ از کنترل خارج نشود. وی ادامه می‌دهد: به هر حال در این جنگ اقتصادی، مهم‌ترین ابزار برای نشان دادن شکست طراح جنگ اقتصادی این است که تورم مهار شود و دولت فکر کند که نرخ ارز مهم‌ترین لنگر کنترل‌کننده تورم است. اگرچه این برداشت تا حدودی درست است اما دقیق نیست. راهداری می‌افزاید: برای مثال نقض باید اشاره کرد که سال‌های طولانی نرخ ارز سرکوب‌شده و ثابت مانده بود، اما تورم کشور دو رقمی بود، از آن جهت کسری بودجه و نقدینگی مهار نشده بودند. با وجود این می‌‌توان انتظار داشت که دولت تمام تلاش خود را برای کنترل نرخ ارز به خرج دهد. این کارشناس تاکید می‌کند: این سیاست سرکوب نرخ ارز، سلیقه سنتی و همیشگی دولت‌های ایران بوده، با این تفاوت که در حال حاضر منابع ارزی لازم برای سرکوب نرخ ارز وجود ندارد و وضعیت ارزی کشور شکننده به نظر می‌رسد. وی در پایان اضافه می‌کند: در سال ۹۹ اگر نقدینگی مهار نشود، اگر بساط رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی جمع نشود و از همه مهم‌تر اگر مشخص شود که چهار سال دیگر ترامپ بر مسند ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود، کنترل مصنوعی بازار ارز کار سختی خواهد بود.

ادعای یک کارشناس: دولت دلار را ارزان می‌کند!
کد خبر: ۹۱۴۸۲
۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
ارسال نظر
captcha

آخرین اخبار

مالمو
مالمو