|
کدخبر: 290475

خرید ابزار دقیق از ابزار سنجش آریا

ابزار دقیق به گروهی از تجهیزات گفته می‌شود که برای نظارت بر تغییرات کمیت های فیزیکی مانند جریان، دما، سطح، فشار و سایر پارامترهای مهم در سازه ها، همچنین ماشین آلات و فرآیندهای مهندسی استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی چند نوع از آنها می‌پردازیم.

گیج فشار

گیج فشار یا پرشر گیج دستگاهی است که برای اندازه گیری فشار سیال استفاده می‌شود. گیج فشار برای تنظیم فشار سیال در ماشین‌هایی که با نیرو مایعات کار می‌کنند استفاده می‌شود. برای حل مشکلات مکانیکی استفاده از گیج فشار ضروری است. بدون گیج فشار ، سیستم های قدرت سیال می توانند غیرقابل پیش بینی و غیر قابل اعتماد باشند. با استفاده از گیج فشار می‌توانید مطمئن شوید که هیچ گونه نشتی یا تغییر فشاری که می‌تواند بر عملکرد سیستم هیدرولیک تأثیر بگذارد وجود ندارد. گیج فشار صدها سال است که در سیستم های فشار سیال مورد استفاده قرار می‌گیرند و واضح است که طراحی گیج فشار هر روز در حال پیشرفت است. توسعه فشار سنج ها ویژگی ها و امکانات استفاده از آنها را در سیستم هایی که با فشار مایع کار می کنند گسترش داده است.

به عنوان مثال، فشار سنج ها امروزه معمولا با اتصالات فشار هیدرولیک برای جلوگیری از نشتی به سیستم طراحی می‌شوند. گیج های آنالوگ با مقیاس های معمولی رایج تر هستند، در حالی که گیج های دیجیتال دارای یک سیستم عامل قابل تنظیم هستند که می‌تواند نشت فشار و پارامترهای دیگر مانند گشتاور، بار، نیرو و سختی را اندازه گیری کند.

گیج فشار هیدرولیک

انواع گیج فشار هیدرولیک می‌توانند تا 10000 psi را اندازه گیری کنند. اگر چه حداکثر فشار هیدرولیک 3000 psi تا 5000 psi است. گیج های هیدرولیک اغلب در نزدیکی ورودی فشار پمپ نصب می‌شوند، اما می‌توانید آنها را روی دستگاهی که می خواهید فشار را اندازه گیری کنید نیز نصب کنید.

به عنوان مثال، اگر مدارهای فرعی با نرخ فشاری متفاوت از فشار پمپ استفاده می شوند، می توانید گیج فشار را بعد از شیر کاهنده نصب کنید. شیرهای فشار شکن اغلب دارای یک پورت گیج هستند تا بتوانید به طور کامل بر کاهش فشار نظارت داشته باشید.

گیج دما

گیج دما معرفی شده و شناخته شده در صنعت با نام های دیگری مانند دماسنج دستی به عنوان یکی از ابزارهای بسیار کاربردی به حساب می‌آید اما برای معرفی آن باید بدانیم که برای اندازه‌گیری محیط یا دما از آن استفاده می‌شود. از گیج دما به عنوان یک سیستم خاص در صنایع مختلف استفاده می‌شود.

گیج دما به دو دسته آنالوگ یا مکانیکی و دیجیتال تقسیم می‌شود که هر کدام برای کاربرد خاصی استفاده می‌شود. واحدهای اندازه گیری آن اکثراً درجه سانتیگراد هستند و برای سایر واحدهای اندازه گیری باید این محصول را خریداری کرد.

به منظور به حداقل رساندن خرابی هر سیستمی که می تواند هزینه های زیادی را به همراه داشته باشد، انتخاب استاندارد گیج دما مناسب برای استفاده در تجهیزات تست و ماشین آلات صنعتی و کارگاهی مهم است. برای هر نوع سیستمی که در آن از گیج های مکانیکی استفاده می شود، وجود ارتعاشات، شوک ها، ارتعاشات و شوک ها یک تهدید دائمی برای سیستم است.

بنابراین باید محصولی مناسب برای استفاده انتخاب کنیم. هنگام انتخاب مناسب ترین روش اندازه گیری دما، لازم است به تعدادی پارامتر خاص مانند:

  • سنسور اندازه گیری

  • محدوده اندازه گیری

  • طول توالی

توجه شود. انواع مختلف گیج دما با توجه به عملکرد خاص آنها باید در مکان های مناسب استفاده شود.

ترانسمیتر فشار

ترانسمیتر فشار یا "فرستنده فشار" وسیله ای است که برای دریافت، تبدیل و انتقال سیگنال های فشار در یک سیستم انتقال سیال استفاده می‌شود. ترانسمیتر فشار علاوه بر تعیین فشار سیالات مختلف مانند گاز، مایع، هوا و روغن، امکان اندازه گیری سایر کمیت های مهم صنعتی مانند دبی سطحی، چگالی، وزن و دما را فراهم می کند. به عبارت دیگر، در بسیاری از موارد، سیگنال ارسال شده توسط ترانسمیتر فشار به عنوان مبنایی برای اندازه گیری سایر کمیت های فیزیکی استفاده می‌شود.

ترانسمیتر دما

ترانسمیتر دما ترکیبی از سنسور دما مانند ترموکوپل یا RTD (آشکارساز دمای مقاومتی (Resistance Temperature Detector))و فرستنده ای است که روی دستگاه قرار دارد. سنسور دما مهمترین بخش اصلی فرستنده دما است. شما کار اندازه گیری دما را برای سنسورهای RTD یا مقاومت یا ترموکوپل انجام داده اید. سنسور زاویه را اندازه می گیرد و برای انتقال به ترانسمیتر دما می فرستد. فرستنده همچنین سیگنال را تقویت کرده و به سیستم مانیتورینگ یا اتاق کنترل می‌فرستد.

کاربرد ترانسمیتر دما

فرستنده دما یک سیگنال ترموکوپل یا RTD را به سیگنال خروجی 4-20 میلی آمپر تبدیل می کند و راه حل ایده آل برای بسیاری از برنامه های اندازه گیری دما از راه دور است. زیرا در مورد سنسورهای ترموکوپل خروجی سنسور سیگنال چند میلی ولتی است و برای انتقال به سیستم کنترل باید از سیم و ترمینال نوع ترموکوپل استفاده شود که هزینه بسیار بالایی خواهد داشت. از این محصول در بعضی مواقع در کنار کلید مینیاتوری هیوندای استفاده می شود.

بنابراین یک ترانسمیتر دما مناسب با سیگنال خروجی 4 تا 20 آمپر تمامی مشکلات فوق را حل می کند. فرستنده های 4-20 میلی آمپر نسبت به سایر دستگاه های معمولی اندازه گیری دما مزایایی دارند، اما برای جلوگیری از مشکلات حلقه زمین باید با دقت انتخاب شوند.

چرا از ترانسمیتر دما استفاده کنیم؟

در بیشتر موارد، دمای فرآیند جداسازی شده باید توسط ترانسمیتر دما کنترل شود. دستگاه های اندازه گیری دما معمولی، از جمله ترموکوپل ها و RTD ها، سیگنال های بسیار ضعیفی تولید می کنند. این سنسورها را می توان به یک ترانسمیتر دما متصل کرد تا سیگنال کوچک تقویت و پخش شود.

هنگامی که سیگنال به سطح قابل استفاده می‌رسد، می توان آن را از طریق یک سیم مسی مشترک عبور داد و برای فعال کردن دستگاه های دیگر مانند متر، دیتالاگر، کامپیوتر یا کنترل کننده استفاده کرد.

سخن پایانی

کاملا صحیح است که برای عملکرد صحیح ابزار دقیق باید پایه کار آنها را بدانید. با این دانش می‌توانید ابزار دقیق مناسب کار خود را تهیه کنید. اما کیفیت و نصب صحیح ابزار دقیق نیز بسیار مهم است. شرکت ابزار سنجش آریا با سایت co-asa.com با نزدیک به سه دهه در زمینه بورس فروش تجهیزات ابزار دقیق فعالیت می‌کند. با تهیه نجهیزات مورد نظر خود از این مجموعه می‌توانید محصولات با کیفیت و خدمات عالی دریافت کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها