|
کدخبر: 122989 شروین اشیدری

اختصاصی گسترش نیوز:

اتفاقی ترسناک برای خودروسواران! / اگر آب و روغن قاطی شد چه کنیم؟

یکی از اتفاقات ترسناکی که ممکن است برای همه صاحبان خودرو رخ دهد به اصلاح آب و روغن قاطی کردن است.

خودرو اتفاقی ترسناک برای خودروسواران! / اگر آب و روغن قاطی شد چه کنیم؟

با توجه به این که قیمت خودرو این روزها به شدت بالا رفته بنابراین بهتر است در استفاده از خودرویتان نهایت دقت را داشته باشید و به خوبی از آن نگهداری کنید. مهم ترین بخش خودرو همان پیشرانه است که به نوعی قلب تپنده محسوب می‌شود بنابراین باید به آن توجه ویژه ای داشت. پیشرانه برای این که بتواند به فعالیت خود به خوبی ادامه دهد نیاز به دو مایع آب و روغن دارد. این دو مایع به هیچ وجه نباید با یکدیگر ترکیب شوند اما به صورت جداگانه هر یک وظایف خود را برای عملکرد مناسب پیشرانه انجام می‌دهند. روغن از ایجاد فرسایش بیش از حد بین قطعات پیشرانه جلوگیری می‌کند و وظیفه روانکاری دارد و از طرفی دیگر آب نیز گرمای بالای ناشی از احتراق را می‌گیرد.

زمانی که استارت خودرو زده می‌شود واترپمپ شروع به فعالیت می‌کند و باعث گردش آب می‌شود. همین کار را نیز اویل پمپ در خصوص روغن انجام می‌دهد. تا زمانی که پیشرانه سالم باشد این دو مایع مهم با یکدیگر مخلوط نخواهند شد. اما یکی از خطرات اساسی که در کمین خودروها قرار دارد آب و روغن قاطی کردن است. این مشکل می‌تواند صدمات زیادی به بخش های مختلف خودرو وارد کند بنابراین بهتر است با دلایل ایجاد چنین اتفاقی آشنا شویم و بدانیم هنگام بروز این مشکل چه کنیم. حتی در این مطلب به شما می‌گوییم که چه کنید تا دچار این مشکل نشوید.

آب و روغن قاطی کردن یعنی چه؟

اول بهتر است متوجه شویم که آب و روغن قاطی کردن دقیقا به چه معناست؟ همانطور که از این اصطلاح مشخص است اگر روغن وارد چرخه ی آب پیشرانه شود به آن آب و روغن قاطی کردن می‌گویند. به هر دلیل اگر آب یا روغن از مدار اصلی خارج شوند با این مشکل مواجه خواهید شد. اما زمانی که این اتفاق می‌افتد مایع رادیاتور به رنگ نسکافه ای یا قهوه‌ای خواهد شد.

علت چیست؟

یکی از شایع ترین عوامل آب و روغن قاطی کردن به سوختن واشر سر سیلندر مربوط می‌شود. واشر سر سیلندر یک نوع آب بند است که از جنس پلاستیک و فلز ساخته می‌شود و بین محفظه و بلوک سیلندر قرار می‌گیرد. این واشر از ورود آب به محفظه سیلندر جلوگیری می‌کند و به نوعی نقش بسیار اساسی و مهم دارد. گرمای زیاد در پیشرانه برخی اوقات باعث می‌شود واشر دفرمه و از حالت اصلی خود خارج شود در نتیجه همین قضیه به آب و روغن قاطی کردن منجر خواهد شد.

پیشگیری

تا به اینجا متوجه شدیم که اصلی ترین علت آب و روغن قاطی کردن به سوختن واشر سر سیلندر مربوط می‌شود. اما برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی چه باید کرد؟ علامت سوختن واشر سر سیلندر چیست؟ یکی از علائم مهم که نشان دهنده سوختن واشر سر سیلندر است به کم شدن آب رادیاتور مربوط می‌شود. بهتر است آب رادیاتور را به صورت مداوم چک کنید و اگر با کم شدن این مایع مواجه شدید احتمالا سوختن واشر سر سیلندر وجود دارد. از جمله دیگر علائم می‌توان به وجود روغن یا حباب در آب رادیاتور، تغییر رنگ روغن موتور و خروج دود سفید از اگزوز اشاره کرد.

اگر آب و رغن قاطی شد چه کنیم؟

اگر وضعیت قاطی کردن آب و روغن به شدت باشد باعث جوش آوردن خودرو می‌شود. حال در این شرایط باید چه کاری انجام دهیم؟ مهم ترین کار این است که به سرعت خودرو را متوقف و خاموش کنید. بعد از آن برای این که گرما بهتر از خارج شود درب کاپوت را باز کنید. سپس آب را با دقت روی رادیاتور خودرو بریزید. این موارد بهترین کارهایی است که در این شرایط می‌توانید انجام دهید. در فاصله زمانی که با امداد تماس می‌گیرید بهتر است هر چند دقیقه یک بار تک استارت بزنید. بدین صورت که استارت را به گونه ای بزنید که خودرو روشن نشود. این کار نیز از ایجاد صدمه به خودرو جلوگیری می‌کند.

مظنه واشر سر سیلندر در بازار

در صورتی که با مشکل سوختن واشر سر سیلندر مواجه شدید و آب و روغن در خودرویتان قاطی شد قاعدتا پس از انجام تعمیرات مختلف نیاز به خرید واشر سر سیلندر جدید دارید. قیمت واشر سر سیلندر به نوع خودرو، جنس آن و برند سازنده بستگی دارد. واشر سر سیلندر خودروی ۴۰۵ که عموما با مشکل سوختن نیز مواجه می‌شود در حال حاضر حدود ۲۸۰ هزار تومان است. قیمت این قطعه به طور کلی برای اکثر خودروهای داخلی چیزی حدود ۱۵۰ الی ۳۰۰ هزار تومان است البته اجرت تعویض را نیز باید به آن اضافه کنید.

  • محمدرضا نامجو ارسالی در

    آیا امکان خرابی سر سلیندر هم وجود دارد .
    یاخرابی قطعات گران قیمت تر و آیا امکان اینکه هزینه خیلی گزافی به بار آورد هست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها