|
کدخبر: 121768

تاثیر نوسانات بورس بر قیمت خودرو

قیمت خودرو در این هفته افزایش یافت که کارشناسان یکی از دلایل آن را تغییر و تحولات شاخص بورس می‌دانند و معتقدند که در این هفته همراه با افت شاخص بورس بسیاری از سرمایه‌گذاران مسیر حرکت خود را به سوی بازارهای ارز، سکه و خودرو تغییر دادند، بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که در صورت تداوم روند فعلی، قیمت‌ها همچنان صعودی باشد.

خودرو تاثیر نوسانات بورس بر قیمت خودرو

انتشار تصاویری از انبوه خودرو های پارک شده در توقفگاه یکی از خودروسازان بر تب و تاب این روزهای بازار خودرو افزود.

این تصاویر که به‌طور گسترده در فضای مجازی منتشر شد بار دیگر انگشت اتهام مدیریت بازار را به سوی خودروسازان نشانه گرفت.

اگرچه خودروساز مربوطه و مسئولان صنعتی کشور روز گذشته در مقام پاسخگویی، بیشتر خودروهای پارک شده را به دلیل نقص فنی عنوان کردند، با این حال این موضوع بهانه‌ای به‌دست منتقدان شرکت‌های خودروساز داد تا این شرکت‌ها را به مدیریت بازار با توجه به عدم عرضه مناسب متهم کنند.اما سوالی که مطرح می‌شود این است که فی الواقع خودروسازان به چه میزان در روند صعودی قیمت‌ها در بازار تاثیرگذار هستند؟

آنچه مشخص است در هفته جاری شوک جدیدی به بازار خودرو وارد شد که برخی آن را به تحولات اقتصادی کشور نسبت دادند و برخی دیگر نیز افت شاخص بورس و به دنبال آن انتقال سرمایه‌های سرگردان به بازار سکه، ارز و خودرو را دلیل دیگری در این زمینه برشمردند.

اما چگونگی عرضه خودروسازان هم که متهم همیشگی التهابات بازار خوانده می‌شوند، این روزها از سوی مقامات صنعتی کشور مورد انتقاد قرار گرفته است، این در شرایطی است که برنامه و چگونگی فروش و عرضه خودرو به بازار از دومین ماه سال توسط وزارت صمت به خودروسازان دیکته شده بود.

آنچه مشخص است در شرایط کنونی بخش اعظم فروش خودروسازان به تحویل خودروهای معوق تعلق دارد و بخش دیگری از تولید محصولات نیز به دلیل نقص قطعه در پارکینگ‌ها دپو می‌شود، بدین ترتیب اگر چه مسئولان صنعتی کشور و حتی سرپرست وزارت صمت بر افزایش ۲۰ درصدی تولید در امسال تاکید دارند با این حال این میزان افزایش به دلیل تعهدات معوق و همچنین نقصی قطعات، تاثیری بر روند کاهشی یا ثبات قیمت‌ها در بازار نداشته است.

بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود که در صورت تداوم روند فعلی، قیمت‌ها همچنان صعودی باشد.

اما سه‌شنبه گذشته همراه با افزایش بی‌حساب‌و‌کتاب قیمت خودرو، بالاترین مقام اجرایی کشور (حسن روحانی رئیس‌جمهور) خواستار پیگیری وزارت صمت در این زمینه شد به‌طوری‌که محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور نیز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران تاکید کرده بود که موضوع افزایش قیمت‌ها در ستاد اقتصادی دولت مورد بحث قرار گرفته و حسن روحانی به وزارت صمت دستور داده که اولا روی موضوع گرانی‌ها به‌صورت اعم و روی مسئله گرانی خودروکه الان از حالت عادی خارج شده به‌صورت متمرکز گزارشی تهیه شود.

سلام به خودرو، خداحافظی با بورس

یکی از دلایل محکمی که کارشناسان در راستای افزایش قیمت خودرو مطرح می‌کنند، تغییر و تحولات شاخص بورس است. این کارشناسان معتقدند که طی هفته جاری همراه با افت شاخص بورس بسیاری از سرمایه‌گذاران مسیر حرکت خود را به سوی بازارهای ارز، سکه و خودرو تغییر دادند.

آنچه مشخص است بررسی بازار سرمایه در چند وقت اخیر نشان می‌دهد که افت شاخص کل بازار سرمایه و خروج این شاخص از کانال ۲ میلیون واحدی و نوسان آن روی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد باعث شده دارندگان سهام ۲۵ درصد از سرمایه خود را از دست بدهند. همین اتفاق منجر به آن شد که بخشی از سرمایه‌های حاضر در بورس به دنبال در خروج تالار شیشه‌ای باشند و بخش دیگری نیز با تامل پای در راه ورود به بازار سرمایه بگذارند.

آنچه مشخص است با خلوت شدن مسیر تالار شیشه‌ای دارندگان سرمایه‌های سرگردان ظاهرا حضور پررنگ‌تری در بازار خودرو پیدا کردند.

در مورد چرایی این ادعا باید گفت که اولا خروج پول از بورس به شدت می‌تواند بازار خودرو را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا خرید بالای ۱۵ میلیون در حوزه مسکن، طلا و ارز مشمول ثبت شماره ملی افراد می‌شود و مستندسازی برای مالیات صورت می‌گیرد، ولی در بازار خودرو این اتفاقات رخ نمی‌دهد و طبیعتا تقاضا برای خودرو بالا می‌رود.

مسئله دیگری که دارندگان سرمایه‌های سرگردان را به سمت بازار خودرو می‌کشاند را باید در امنیت نگهداری خودرو جست‌و‌جو کرد. حضور در بازار ارز، طلا و سکه همان‌طور که اشاره شد علاوه بر تبعات مالیاتی برای خریداران این چالش را پیش روی آنها قرار می‌دهد که چگونه از دارایی خود محافظت کنند اما خرید خودرو از بازار نه تنها نیاز به ثبت شماره ملی ندارد بلکه این امکان را به خریداران خودرو می‌دهد که با توجه به ماهیت این کالا که کالایی با دوام است چندان برای نگهداری آن به زحمت نیفتند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر