|
کدخبر: 118552

اما و اگرهای تولید خودروی ارزان قیمت

حسن کریمی سنجری – کارشناس خودرو

ارزان‌ترین خودرویی که در جهان تولید می‌شد رنو کویید برای هندوستان بود. در هند با بخشی از خریداران مواجه هستید که هزینه زیادی برای خودرو نمی‌کنند. بنابراین خودرویی با قیمت ۳۵۰۰ دلار تولید شد که بسیاری از آپشن‌های آن حذف شد و در واقع می‌توان به آن لایت گفت. اگر ۳۵۰۰ دلار را به پول ایران تبدیل کنیم نزدیک ۷۰ میلیون تومان می‌شود. ما قطعا نمی‌توانیم خودرویی ارزان تر از پراید در ایران تولید کنیم چرا که هزینه‌های تولید در ایران به شدت بالا است.

سنجری

چندین عامل است که می‌تواند قیمت خودرو را کاهش دهد که یکی از آنها مربوط به هزینه‌های تولید است. شاید خودرویی مانند تیبا که درحال‌حاضر ارزان‌ترین خودروی داخلی محسوب می‌شود را اگر به یک تولید‌کننده بخش خصوص بدهیم توانایی داشته باشد آن را ارزان تر تولید کند. این البته در شرایطی است که این شرکت خصوصی تحت نظارت سایپا باشد و نخواهد تجهیزات جدید بخرد و این کار به صورت پیمانکاری انجام شود.

البته تیبا آنچنان آپشن زیادی ندارد که بخواهیم از آنها بزنیم و تعداد را کاهش دهیم. تنها راه این است که پیمانکار بخش خصوصی با نیروهای بهره ور در سایپا و با همان تجهیزات کار کند و تیراژ تولید این خودرو را افزایش دهد. این در صورتی انجام خواهد شد که تیبا به یک خودروی ملی تبدیل شود و برای آن برنامه‌ریزی کنیم تا بخش زیادی از سبد تولید و نیاز بازار را پوشش دهد. این به شرطی است که بازار تیبا را نیز مانند خودروهای پراید و پیکان بپذیرد.

به نظرم کارکردهای تیبا با پراید فرق می‌کند. پراید با وجود این که خودروی مناسب سفر نبود ولی خودرویی که برای سفر از آن استفاده می‌شد و حتی در زمینه کار نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت. بخش زیادی از رانندگان تاکسی پراید دارند اما آیا تیبا چنین خاصیتی دارد و می‌تواند جایگزین پراید شود؟ این موارد باید در نظر گرفته شود و به نظر می‌رسد که چنین شرایطی برای خودروی تیبا وجود ندارد.

از ۳ منظر در حال صحبت هستیم. نکته اول این که آیا می‌توانیم هزینه‌های تولید خودرو را کاهش دهیم؟ نکته دوم این که آیا تیبا می‌تواند خودروی جایگزین پراید با کارکردهای آن را داشته باشد؟ نکته آخر هم مربوط به این است که آیا تیبا آپشن دیگری برای حذف کردن دارد؟ این ۳ اتفاق اگر صورت پذیرد شاهد کاهش قیمت تیبا خواهیم بود اما بعید می‌دانم هیچ یک از این موارد صورت گیرد. در مورد دوم مردم و مشتری باید بپذیرند تیبا کارکردهای پراید را داشته باشد و در نتیجه این قضیه ربطی به دولت ندارد.

نویسنده: حسن کریمی سنجری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها